عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۷۲۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
با بسته شدن پرونده اعزام کاروان‌ها به عتبات از امروز، سفرهای انفرادی برای حضور در پیاده‌روی اربعین از فردا آغاز می‌شود.

عقیق: «آخرین کاروان‌ رسمی امروز راهی عتبات شد.» این را معاون عتبات سازمان حج حمیدرضا محمدی می‌گوید.

از فردا ۱۶ مرداد هم‌زمان با اول صفر، سفرهای اربعین آغاز می‌شود. به همین دلیل دیگر سازمان حج کاروانی به عراق اعزام نمی‌کند. مدیر دفتر زیارتی حسین بهرامی می‌گوید که «تا ۲۲ مرداد همه زائران به کشور بازمی‌گردند.» این در حالی است که بسیاری متقاضی سفر کاروانی در ایام اربعین هستند.

هر ساله ۱۰ روز قبل از اربعین سفرهای رسمی به عتبات متوقف و ۳ روز پس از اربعین دوباره از سرگرفته می‌شود.
امسال با توجه به اینکه این سفرها از اول ماه صفر برنامه‌ریزی شده است، اعزام‌های کاروانی زودتر متوقف شد. رئیس ستاد اربعین می‌گوید که «با توجه به حجم بالای زائران، امکان اعزام کاروانی وجود ندارد،» اما افراد می‌توانند گروهی به پیاده‌‎روی اربعین بروند. این در حالی است که برخی از کاروان‌های غیرمجاز در اربعین هم فعالیت می‌کنند.
 
با توجه به محدودیت هتل در شهرهای زیارتی عراق در ایام اربعین، امکان اسکان همه زائران اربعین در هتل‌ها وجود ندارد. همین امر باعث گلایه برخی از زائران می‌شود.
 
مدیر کاروان غیرمجاز عتبات محمود امیرخانی می‌گوید که «کشورهایی همچون کویت، پاکستان و هند زائران را در اربعین به صورت کاروانی اعزام می‌کنند.» در مقابل مدیر دفتر زیارتی محمدرضا منصوری با اشاره به اینکه تعداد زائران ایرانی در اربعین بیش از این کشورها است، می‌گوید که «هزینه اسکان که شبی حداکثر ۲۵ دلار است، در اربعین بیش از ۲ برابر می‌شود.»
 
کارشناسان معتقدند که به دلیل تشرف بیش از ۴ میلیون ایرانی به عراق در ایام اربعین امکان مدیریت زائران وجود ندارد. علاوه بر این، اسکان در موکب‌ها هم برای سفرهای رسمی امکان‌پذیر نیست. رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی هم می‌گوید که «زائران فریب افراد سودجو را نخورند، ما اعزامی نداریم.»
 
منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین