عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۶۲۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
در حالی که در روزهای اخیر کاربران فضای مجازی از ایجاد سایه‌بان در مسیر نجف تا کربلا برای اربعین امسال خبر می‌دهند، مسؤولان عراقی نظر دیگری دارند.

عقیق:«امکان ایجاد سایه‌بان در مسیر زائران اربعین را نداریم.» این را استاندار کربلا جاسم الخطابی می‌گوید.در روزهای اخیر فیلمی از زدن سایه‌بان در مسیر نجف تا کربلا برای اربعین امسال منتشر شده است. خادم حرم حضرت عباس علیه‌السلام شیخ حامد می‌گوید که «سایه‌بان‌ها برای برپایی عزاداری روز عاشورا بوده است.» این در حالی است که بسیاری از کاربران فضای مجازی آن را به عنوان تدارک عراق برای کاهش دمای هوا در اربعین عنوان کرده‌اند.

تعداد بازدید : 80

به دلیل گرمای هوا و حضور حدود ۶ میلیون زائر در روز عاشورا، عراق «یک کیلومتر از مسیر طویریج (جنوب شرق کربلا)» را سایه‌بان زد که این سایه‌بان‌ها تا «اربعین» پابرجاست. در روز عاشورا دمای هوا به بیش از ۴۸ درجه رسید.

پیاده‌روی اربعین زیر سایه خورشید!

امسال با توجه به گرم‌تر شدن کشورهای منطقه از جمله ایران، پیش‌بینی شده در برخی از روزها دما در عراق بیش از ۵۰ درجه شود. بر همین اساس، مسؤولان این کشور از موکب‌های اربعینی خواسته‌اند تا در «توزیع آب و نوشیدنی‌های سرد» اهتمام بیشتری داشته باشند.

پیاده‌روی اربعین زیر سایه خورشید!

پیاده‌روی اربعین زیر سایه خورشید!

در عراق روزانه ساعاتی برق قطع می‌شود. همین امر موجب کاهش تولید یخ و حتی از کار افتادن وسایل سرمایشی در اربعین می‌شود. در حج امسال نیز با وجود حضور کمتر از ۲ میلیون زائر (۱۰ درصد تعداد زائران اربعین گذشته) عربستان نتوانست برای جلوگیری از آسیب‌های افزایش دما اقدامی انجام دهد.

پیاده‌روی اربعین زیر سایه خورشید!

موکبدار عراقی محمود الصمد‌ می‌گوید که «همه تجهیزات را نباید در مسیر مستقر کرد» تا پس ار قطع برق امکان ارائه خدمات نباشد. در مقابل موکبدار دیگری حسین الفتح می‌گوید که «اربعین مسیرها محدود و پرترافیک می‌شود» و دیگر نمی‌توان هر روز چندین بار تردد داشت.

کارشناسان معتقدند که باید در کنار توسعه زیرساخت‌ها و نیروگاه‌های برق، «مولدهایی در اختیار موکب‌ها قرار گیرد.» همچنین در هر ۵۰ عمود یک موکب یخ تعبیه شود تا سایر موکب‌ها در صورت بروز مشکل بتوانند از آن یخ بگیرند و نوشیدنی سرد بین زائران توزیع کنند. وزیر بهداشت عراق صالح الحسناوی نیز می‌گوید که امسال زائران برای جلوگیری از گرمازدگی «فقط عصر و‌ شب‌ها» به سوی کربلا پیاده‌روی کنند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین