عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۸۴۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳
گفت‌وگو با رئیس سازمان حج:
رئیس سازمان حج و زیارت با ارائه توضیحاتی درباره برقراری عمره در سال ۱۴۰۳، آخرین وضعیت خدمات‌رسانی به لحاظ تغذیه، اسکان و درمان زائران ایرانی در حج را تشریح کرد.

عقیق: سیدعباس حسینی در گفت‌وگویی با اعلام اینکه شمار زائران ایرانی در عربستان از مرز چهار هزار نفر گذر کرده است، یادآور شد: قرار است ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر در قالب ۶۲۲ کاروان به حج اعزام شوند.

یک گروه قیمتی از حج کم شده است

او با اشاره به گروه‌های قیمتی حج امسال، اظهار کرد: در مکه، امسال ۵ گروه قیمتی و در مدینه ۴ گروه قیمتی وجود دارد. سال گذشته مکه ۶ گروه قیمتی و مدینه ۵ گروه قیمتی داشت. امسال از کف گروه‌های قیمتی، یک گروه را کلا حذف کرده‌ایم، یعنی پایین‌ترین سطح حذف شده است و در گروه‌هایی که داریم ارتقاء کیفیت در هتل اتفاق افتاده است.

اجاره هتل برای زائران ایرانی در رقابت با ۱۰ کشور

رئیس سازمان حج و زیارت درباره رقابت ایران برای در اختیار گرفتن هتل در حج، گفت: ما در رقابت با دیگر کشورها هتل‌ها را برای زائران اجاره می‌کنیم. تقریبا بیش از ۵۰ کشور که جمعیت قابل ملاحظه‌ای از زائران را دارند، در حوزه اسکان حج با یکدیگر رقابت دارند. در واقع ما در رقابت با حدود ۱۰ کشور که جمعیتی نزدیک به زائران ایران دارند، برای در اختیار گرفتن هتل، رقابت داریم. در عالم رقابت و چانه‌زنی برخی هتل‌ها را ما و برخی دیگر را رقبا موفق می‌شوند اجاره کنند. در چنین وضعیتی، مالکان هتل‌ها شرایط مالی و سطح تعامل کشورها را درنظر می‌گیرند. بیشتر مالکان هتل‌های ما همان‌هایی هستند که سنوات قبل با سازمان حج و زیارت ایران همکاری داشتند و ارتباط دو طرفه برقرار شده است، ‌با این وجود، در بازار رقابت باید قیمت‌ها را چانه‌زنی کنیم و هر که قیمت مناسب‌تری دهد ما به سمت اجاره آن هتل می‌رویم. در کشور عربستان سعودی (مکه و مدینه) ما تقریبا نازل‌ترین قیمت‌ها را به دست می‌آوریم.

حسینی درباره کادر درمان و بهداشت حج امسال، توضیح داد: تقریبا ۳۸۰  کادر بهداشت و درمان امسال حج را همراهی می‌کنند. دو بیمارستان در شهر مکه و مدینه داریم و تعداد درمانگاه تخصصی در شهر مدینه به دو واحد و در مکه به ۵ واحد می‌رسد. در هتل‌ها هم مطب‌های ۱۶ و ۲۴ ساعته داریم. اگر موضوع تخصصی پیش آید به کلینک‌های تخصصی مراجعه می‌شود و اگر به مراقبت‌های تخصصی نیاز شد بیمار حتما به بیمارستان‌های تخصصی مکه و مدینه منتقل می‌شود و اگر بیمار شرایط خاصی و یا به عمل جراحی نیاز داشت برای اقدامات بیشتر در بیمارستان‌های عربستان هماهنگ می‌شود.

۸۰۰ نفر از کادر اجرایی حج کم شده است

رئیس سازمان حج و زیارت درباره «زائر خدمه» ها در حج امسال، گفت: حدود دو سال است که برای افزایش سهمیه حجاج، از کادر اجرایی در حوزه فرهنگی و ستادی و عوامل اجرایی کاسته می‌شود. ما سعی داریم این جریان را مدیریت کنیم، بنابراین از نیروهای بومی کشور میزبان استفاده می‌کنیم و یا آنچه قابل واگذاری است به زائران مستعد می‌سپاریم، بنابراین بحث «زائر خدمه» و «خدمه افتخاری» مطرح شد.

او اضافه کرد: ما توانستیم در دو سال گذشته حدود ۸۰۰ نفر از کادر اجرایی را کاهش دهیم و امسال تقریبا حدود ۳۰۰ نفر به عنوان «زائر خدمه» در حج حضور دارند، ‌به اضافه افرادی که داوطلبی و ناشناس خدمت می‌کنند. تقریبا در هر کاروان، ۵ تا ۱۰ نفر در راستای خدمت به زائران. کمک کی‌کنند.

زمان ثبت‌نام عمره هنوز معلوم نیست

حسینی درباره زمان برقراری عمره اظهار کرد: در دیدار کارگزاران حج با مقام معظم رهبری اعلام کردیم که عمره شروع شده و بعد از عملیات حج انشاالله تدوام خواهد داشت، اما زمان ثبت‌نام به فرایند نیازی دارد که باید طی شود و لازم است برای موضوعات هواپیمایی، ‌مسکن، زیرساخت، حمل و نقل، تعیین نرخ ارز و انتقال آن، بین دو کشور هماهنگی‌ها و توافق‌هایی شود، بعد از آن می‌توان تاریخ ثبت‌نام آن را مشخص کرد.

ممنوعیت‌هایی درباره استعمال دخانیات و بلند حرف زدن

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه این گفت‌وگو که با خبرنگاران ایسنا و مهر انجام شد، به زائرانی که به حج مشرف می‌شوند، توصیه کرد: مقررات کشور میزبان را رعایت کنند، چه در موضوعاتی مثل همراه نداشتن اقلام و داروهای ممنوعه و چه مقرراتی مثل محدودیت‌های استعمال دخانیات در اماکن زیارتی و عمومی عربستان و یا با صدای بلند صحبت کردن در محیط‌های عمومی‌تر، ‌ به‌ویژه در مساجد. توصیه می‌شود همه این نکات رعایت شود.

او همچنین از زائران درخواست کرد فرصت یک‌نواختی، یکرنگی و هم‌نشینی در حج را مغتنم شمارند و در سمینارهایی که در طول اقامت در حج برگزار می‌شود حضور داشته باشیم.

پیشاپیش عذرخواهی می‌کنیم!

حسینی سپس به برخی کمبودها در دوران حج تمتع با توجه به تراکم جمعیت در دو شهر مکه و مدینه اشاره کرد و افزود: برای زائر واقعی، حرم محل اقامت اصلی است. کسی که خسته حرم و عبادت باشد دیگر درجه و کیفیت هتل را درنظر نمی‌گیرد. ما بهترین مواد غذایی را در کشور خودمان است و قطعا در عربستان امکان طبخ برنج ایرانی یا گوشت با کیفیت تولید داخل را نداریم و یا پخت رستوانی مشابه ایران نداریم. علاوه‌بر اینها، شرایط ساختمان هتل‌ها اجازه نمی‌دهند پخت غذا برای مثلا دو هزار نفر جمعیت ساکن در یک هتل داشته باشیم، بنابراین چند سالی است پخت غذا را به خارج از هتل‌ها منتقل کرده‌ایم و شرایط به گونه‌ای نیست که مثل ایران خدمات بدهیم، هرچند تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم و از اینکه نمی‌توانیم خدماتی در خور فرهنگ زائران عزیز کشورمان بدهیم پیشاپیش عذرخواهی می‌کنیم. ما امیدواریم حج را عالی برگزار کنیم و زائران را در صحت و سلامت به کشور برگردانیم.

اعزام حج تمتع از بامداد ۲۴ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و زائران تا ۱۸ خردادماه برای شرکت در مناسک حج به عربستان اعزام خواهند شد. بنابر اعلام عربستان، مناسک حج تمتع از ۲۵ خردادماه آغاز می‌شود و تا ۳۰ خردادماه ادامه خواهد داشت.

 

منبع:ایسنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین