عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۳۴۷
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۹
حجت‌الاسلام‌ رفیعی عنوان کرد؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به مدیریت اقتصادی حضرت خدیجه سلام الله علیها اشاره و ایشان را بارزترین الگوی جهش تولید با مشارکت مردم دانست و گفت: حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها در عین پرهیز از ظلم و دوری از ربا و اقتصاد ناسالم، با اعتماد به جوانان پاک‌دست و همراهی ایشان در میدان‌های اقتصادی؛ ثابت کردند می‌شود ثروت داشت و آلوده فساد نشد.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی ظهر دهمین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن تسلیت سالروز وفات ام الائمه، ام‌المؤمنین، زوجةالرسول، صدیقه طاهره خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها، به فرازهایی از زندگی پرخیروبرکت این بانوی بزرگ اسلام اشاره نمود و اظهار داشت: خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها شخصیت بسیار والا و بزرگی داشتند؛ ایشان که در دوران گذر از جاهلیت به اسلام همراه و همسر پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و اله بودند در ۲۵ سالگی با رسول خدا ازدواج و ۱۰ سال هم بعد از اسلام نیز با پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله همراه بودند؛ ایشان را می‌توان بانوی دوران گذار و همدم و همراه پیامبر دانست.

وی با اشاره به این که حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها همواره موردتوجه ویژه رسول‌الله صلی‌الله علیه و اله قرار داشتند، به تبیین ویژگی‌های حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها پرداخت و اذعان داشت: دنیای اسلام مدیون رشادت‌ها، شجاعت‌ها و تلاش خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها است.

رفیعی ضمن تأکید بر این که حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها هیچگاه آلوده شرک و اعتقادات جامعه جاهلیت نشدند، اظهار داشت: عقلانیت از ویژگی‌های بارز خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها است؛ ایشان در آن دوران زیباترین بانو و کامل‌ترین از نظر عقل بودند و هیچگاه تحت‌تأثیر کثرت و جمعیت غلط جامعه جاهلی قرار نگرفتند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به فرازهایی از آیه ۳۵ سوره اعراف در تبیین تساوی زن و مرد در ارزش‌ها اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در نگاه اسلام علی‌رغم تمام تفاوت‌های جسمی و احکامی میان زن و مرد، این دو در مواجهه با ارزش‌ها مساوی هستند.

وی به فراست و تیزبینی حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها در بازشناسی شخصیت نازنین رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله اشاره نمود و ابراز داشت: زمانی که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله از غار حرا پائین آمدند و موضوع نبوت را با خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها مطرح ساختند، ایشان بلافاصله پذیرفتند، کان منتظر این رسالت نبوی بودند.

رفیعی طهارت و عفاف را از دیگر ویژگی‌های این بانوی بزرگ در جامعه آن زمان توصیف و ضمن اشاره به فرازهایی از آیه ۱۲ سوره ممتحنه، خاطرنشان کرد: وقتی زنان برای بیعت با رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله آمدند، این آیه نازل شد و شروطی را برای بیعت بانوان مطرح ساخت.

وی افزود: آیه ۱۲ سوره ممتحنه ضمن تبیین اوضاع دوران جاهلی، تصریح می‌کند؛ ای پیامبر! هنگامی که زنان مؤمن نزد تو آیند و با تو بیعت کنند، نباید چیزی را شریک خدا قرار دهند، دزدی و زنا نکنند، فرزندان خود را نکشند، تهمت و افترایی پیش دست‌وپای خود نیاورند و در هیچ کار شایسته‌ای مخالفت فرمان تو نکنند؛ با آنها بیعت کن و برای آنان از درگاه خداوند آمرزش بطلب که خداوند آمرزنده و مهربان است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها پیش از اسلام و قبل از ازدواج با پیامبر، در آن جامعه به طاهره معروف بودند، اظهار داشت: خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها هیچگاه گرفتار هیچ‌کدام از پلیدی‌های فرهنگ جاهلیت نشدند.

وی به شجاعت و شهامت حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها در غلبه بر فرهنگ غلط جاهلیت اشاره نمود و با تأکید بر این که ایشان هیچگاه تحت‌تأثیر فرهنگ غلط قرار نگرفتند و تمام سنت‌های اشتباه جاهلیت را در ازدواج با محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله شکستند، اظهار داشت: نمی‌شود میلیون‌ها جوان در جامعه، خود را درگیر سنت‌های غلط مهریه سنگین، جهیزیه‌های آن‌چنانی و مجالس عروسی خاص کنند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر سرپرستی ایتام و مشاور پیامبر بودن را از دیگر ویژگی‌های خاص خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها دانست و با بیان این که سخن بانویی که حرفش از روی احساس نباشد، موردتوجه انبیای الهی قرار داشت، خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه وزیر پیامبر در مسائل بودند.

رفیعی به مدیریت اقتصادی حضرت خدیجه اشاره و ایشان را بارزترین الگوی جهش تولید با مشارکت مردم دانست و یادآور شد: حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها در عین پرهیز از ظلم و دوری از ربا و اقتصاد ناسالم، با اعتماد به جوانان پاک‌دست و همراهی ایشان در میدان‌های اقتصادی؛ ثابت کردند می‌شود ثروت داشت و آلوده فساد نشد؛ می‌شود کارخانه‌ها را راه انداخت و تولید را شروع کرد و خود را گرفتار رانت، رشوه و ربا نکرد.

وی با تأکید بر این که حضرت خدیجه در دورانی که ربا، رشوه و رانت در تمام زوایای اقتصاد جاهلیت موج می‌زد، از تمام فسادهای اقتصادی آزاد و رها بودند، اظهار داشت: صبر و بردباری در تمام احوالات از دیگر ویژگی‌های بارز حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ایثار و فداکاری ام‌المؤمنین خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها را بسیار مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها مال خود را در اختیار رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله قرار داده، خود را خادم همسر معرفی و همه ثروتش را بدون منت در راه اسلام هزینه کردند.

وی سرعت و سبقت در انجام کار خیر را یکی دیگر ویژگی‌های شخصیتی ام الائمه حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها توصیف نمود و اذعان داشت: عزم و ارده قوی در تمام تلاطم‌های زندگی و مظلومیت تاریخی از دیگر ویژگی‌های حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها است. با این که حضرت خدیجه بیشترین زندگی را در کنار پیامبر اسلام داشتند، در تاریخ نادیده گرفته شدند!.

رفیعی در بخش پایانی سخنان خود قناعت و زهد، دفاع از دین، آراستگی به رضا، مهرورزی به نبی، حفظ حیا و حرمت در مقابل پیامبر، صدیقه بودن، انتخاب آگاهانه، تربیت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و ولایت‌مداری را از دیگر ویژگی‌های شخصیتی خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها دانست و ابراز داشت: حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها جلوه‌گاه تمام ائمه اطهار علیهم‌السلام هستند، ایشان تنها زن پیامبر است که به ام‌المؤمنین و ام الائمه شناخته می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین