عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
اسلام شناس و اندیشمند مسیحی؛
در جشنواره بین المللی أنا من حسین که روز گذشته در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد، پیام تصویری «کریس هیور» اسلام شناس و اندیشمند مسیحی پخش شد.

عقیق: در جشنواره بین المللی أنا من حسین که روز گذشته در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد، پیام تصویری «کریس هیور» اسلام شناس و اندیشمند مسیحی پخش شد.

کریس هیور در ابتدا با ابراز خرسندی از تصمیم بنیاد بین المللی عاشورا در ترجمه کتابش در مورد امام حسین (ع) به زبان‌های مختلف اظهار داشت: دو هدف خاص از تألیف این کتاب داشتم: اول اینکه می‌خواستم مطمئن شوم در مورد ماجرای امام حسین (ع) شناخت بیشتری فراهم خواهد شد برای آن دست از افرادی که مسلمان و یا شاید مذهبی نیستند، اما در عین حال نیاز است که در مورد سیره این شخصیت بزرگ بیشتر بدانند.

وی افزود: برای شناخت بیشتر شخصیت امام حسین (ع)، به یک معرفی اصیل و معتبر از حیات و فعالیت‌های او نیاز است؛ لذا این کتاب از منابع اصیل شیعه، به ویژه منابع اولیه و قدیمی جمع آوری شده است تا از این موضوع اطمینان حاصل شود که مطالب در مورد خود امام (ع) بوده و شامل مطالبی که بعدها به روایات افزوده شده، نیست. بدین منظور نه تنها در مورد انتخاب خود منابع دقت کردم، بلکه همه مطالب آن‌ها را نیز با یکی از علمای شیعه که همکار من است مداقّه کردم تا از ترجمه و فهم آن اطمینان حاصل کنم.

اسلام شناس برجسته مسیحی درباره هدف دوم از تألیف این کتاب گفت: پاسخ به این سوال است که ما انسان‌ها از حیات امام حسین (ع) چه می‌توانیم بیاموزیم. در اینجا راه بسیار مشخص است. قرآن، همانطور که خود فرموده است، نه تنها راهنمای مسلمانان بلکه راهنمای همه انسان‌ها است؛ درست مانند خود پیامبر (ص) که برای همه جهانیان برکت و رحمت است؛ بنابراین وظیفه ما که با آموزه‌های قرآن، پیامبر (ص) و ائمه (ع) آشنایی داریم، این است که این حکمت را در دسترس همه انسان‌ها قرار دهیم؛ به طوری که آن‌ها آن را درک کنند و این حکمت با قلب‌ها و اذهان آن‌ها سخن بگوید؛ و بدین ترتیب آن‌ها نیز بتوانند با این حکمت به رشد و تعالی برسند.

هیور ادامه داد: همه شخصیت‌های بزرگ دینی ما، مانند امام حسین (ع) فقط متعلق به یک جماعت و گروه دینی نبوده بلکه متعلق به خداوند و از آنجا متعلق به نوع بشر هستند. به طوری که ما می‌توانیم کاری کنیم که پیام شخصیت‌های دینی بر قلب انسان‌ها اثر بگذارد به گونه‌ای که بتوانند حیات خود را به سوی مسیری که خداگونه‌تر است پیش ببرند. این درک من از اسلام به عنوان دین فطرت است؛ دینی که مسیر طبیعی و فطری زندگی انسان‌ها است؛ دینی که همه انسان‌ها می‌توانند آن پیام را دریافت کنند. اینها مطالبی است که من تلاش کرده ام در این کتاب بیان کنم؛ و به همین دلیل بوده است که بنیاد عاشورا تصمیم گرفته است این کتاب را به طور گسترده در دسترس قرار دهد.

وی با ابراز تأسف از عدم حضور در آئین افتتاحیه جشنواره أنا من حسین، افزود: هنگام برگزاری کنفرانس در تهران، باید در جلسه انجمن الهیات اسلام و مسیحیت در آلمان شرکت می‌کردم.

نویسنده برجسته مسیحی گفت: در اینجا اجازه می‌خواهم به برخی درس‌ها از حیات و معارف امام حسین (ع) اشاره کنم؛ مطالبی که به نظرم دانستن آن برای مردم جهان بسیار مهم است. اول اینکه قدرت و کیفیت ایمان تا چه اندازه می‌تواند بالا باشد؟ چرا که می‌دانیم امام حسین (ع) از همان ابتدا و زمانی که در مدینه بود، می‌دانست که نه تنها باید علیه ظلم و ستم قیام کند، بلکه خبر داشت که اراده خداوند بر این تعلق گرفته است که جان او باید فدا شده و او باید شهید شود. همچنین می‌دانیم که او از پیامبر (ص) دانست که جان وی در راه آرمانش فدا خواهد شد. با این حال وی به مسیر خود به صورت کاملاً مصمم ادامه داد و همه خانواده نزدیک وی کاملاً ایمان و یقین داشتن که خداوند از همه آگاه‌تر است و او بنده مطیع خداوند است.

کریس هیور بیان کرد: درس عمیق دیگری که می‌توانیم بگیریم، تلاش امام حسین (ع) برای جلوگیری از خونریزی تا حد ممکن است. می‌بینیم که وی از مدینه به مکه و از مکه به صحرا رفت تا بدین شکل زمانی که مأموران [یزید] برای گرفتن بیعت به سوی او آمدند، از فوران خشونت در میان مردم جلوگیری شود؛ و در طول ماجرا بارها و بارها مشاهده می‌کنیم که او همیشه به دنبال اجتناب از خونریزی است و می‌خواهد آخرین کسی باشد که هر برخوردی را آغاز می‌کند. درست تا آخرین لحظات در روز عاشورا وی از وارد آوردن اولین ضربه خودداری می‌کند.

اندیشمند مسیحی غلبه «خیر» بر نیت بد یک انسان را در نهضت عاشورای حسینی موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: این را در مورد حر و افرادش می‌بینیم که سواره راهی اردوگاه امام حسین (ع) می‌شوند. حر به جای اینکه مورد عتاب امام (ع) قرار گیرد، امام (ع) از او به صورت دوستانه استقبال کرده و حتی ذخیره آبش را با او تقسیم می‌کند. رفتار نیک امام (ع)، حر را تحت تأثیر گذاشته و او را دگرگون می‌کند، به طوری که در روز عاشورا از اردوگاه ظالم خارج شده و به سمت امام حسین (ع) راهی می‌شود. نکته بسیار مهم این است که بعد از این واقعه، امام حسین (ع) با حر چه کرد. امام (ع) نه تنها حر را می بخشد و او را به کرامت والای انسانی می‌رساند، بلکه به او اجازه می‌دهد تا جان خود را به عنوان یک شهید در کنار خود فدا کند.

وی اهمیت والای آزادی در نهضت عاشورا بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: می‌بینیم که شب عاشورا امام حسین (ع) بر آزادی تاکید می‌کند و به همه یارانش آزادی می‌دهد که بروند و خود را نجات دهند. او چراغ خیمه را خاموش می‌کند تا آن‌ها بتوانند بدون هیچ ترسی از واکنش امام (ع) بروند؛ بنابراین آزادی اهمیت والایی دارد. همچنین می‌بینیم که در خود روز عاشورا به برده‌ای مثل جوون آزادی داده می‌شود تا بتواند آزادانه جان خود را در کنار امام حسین (ع) فدا کند.

کریس هیور در پایان گفت: بنیاد عاشورا به خاطر ابتکار در عرضه گسترده این کتاب تشکر می‌کنم و امیدوارم بر افراد زیادی تأثیر داشته باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین