عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۱۲۲
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
در حالی که با گرانی حج تمتع، زائران برخی از کشورها امکان تشرف به این سفر معنوی را ندارند و عازم عمره می‌شوند، حالا سعودی‌ها هزینه عمره را نیز در ماه رمضان افزایش دادند.

عقیق:«خانه خدا مملو از زائر است اما 15 سال منتظرم تا زیارت مکه نصیبم شود.» این را زائر 70 ساله نورالدین بختیاری می‌گوید.تعداد زائران خانه خدا در آستانه رمضان روز به روز در حال افزایش است. وزیر حج عربستان توفیق الربیعه می‌گوید که «عمره‌گزاران خارجی بیشتری در رمضان امسال پذیرش می‌کنیم.» این در حالی است که افراد فقط یک بار می‌توانند در این ماه عمره به جای آورند. سعودی‌ها پس از کرونا تلاش برای جذب بیشتر زائران و حتی مسافران به شهرهای زیارتی را آغاز کردند؛ به طوری که فقط در رمضان گذشته «بیش از یک میلیون نفر برای عمره رمضانیه» نام‌نویسی و اعمال آن را انجام دادند. البته مسجدالحرام در برخی روزها پذیرای حدود 2 میلیون زائر و ‌نمازگزار بود.

هنوز ثبت‌نام عمره رمضانیه ادامه دارد اما رئیس امور دینی مسجدالحرام عبدالرحمن سدیس می‌گوید که «آماده حضور بیش از 1.5 میلیون عمره‌گزار رمضانیه با اولویت زائران خارجی هستیم.» این در حالی است که با وجود آمادگی ایران برای اعزام زائران به عمره رمضانیه، به دلیل مشکل فنی در پروازها از سوی عربستان، ایرانیان هنوز توفیق تشرف به خانه خدا را ندارند.
سعودی‌ها هزینه عمره رمضانیه را افزایش دادند. مسوولان پاکستان اعلام کرده‌اند که «رمضان امسال اسکان تا 30 درصد در مکه گران شده است.» سال‌های گذشته نرخ خدمات در همه ماه‌ها به جز ایام حج ثابت بود. این در حالی است که زائران برخی کشورها با گرانی حج، متقاضی عمره هستند.
 
معاون وزیر حج عربستان بیجاوی می‌گوید که «ارائه خدمات به زائران عمره به شرکت‌های خصوصی سپرده شده است. از طرفی هم با توجه به افزایش مدت زمان حضور و استقبال زائران، هزینه‌ها متفاوت از سایر ایام است.» در مقابل ملام جلال رئیس کمیسیون ملی حج نیجریه می‌گوید که «مدت زمان حضور زائران برای عمره رمضانیه همچون سال گذشته است اما سعودی‌ها با توجه به نبود نظارت، به مسافران خدمات بهتری می‌دهند و از زائران پول بیشتر می‌گیرند.»
 
با گرانی حج تمتع، تعداد متقاضیان عمره در بسیاری از کشورها افزایش یافته است. مسؤولان حج برخی کشورها در مذاکره با سعودی‌ها خواستار «کاهش قیمت ویزای عمره، نظارت در نرخ‌گذاری خدمات به زائران و تعدیل هزینه‌ها به ویژه در زمینه اسکان و حمل و نقل» شده‌اند. علاوه بر این، وزیر گردشگری عربستان احمد الخطیب نیز معتقد است که «برای ترویج گردشگری مذهبی، باید تسهیلاتی در نظر گرفت و عمره را ارزان کرد.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین