عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
موسوی مطلق:
حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق گفت: مرحوم شکوهی سالک الی الله، عالم ربانی و ... بود که جلسات اخلاقی و معرفتی داشت. شعر او چنین ویژگی‌ای داشت؛ زیرا درس حوزوی خوانده بود، جوشش درونی داشت و انسان مهذبی بود.

عقیق: هشتمین نکوداشت شاعران آئینی «سوختگان» با محور تجلیل از مرحوم هاشم شکوهی با سخنرانی محسن برمهانی، حجج‌اسلام محمدزمانی، بابایی و موسوی مطلق و شعرخوانی سیدرضا یعقوبی آل، هادی جانفدا و سیدجواد پرئی در دارالبکاء فاطمةالزهرا(س) برگزار شد.

اشعار ناب چگونه سروده می‌شوند؟

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق در این مراسم اظهار داشت: شاعران براساس علم و دانش خود اشعار را می‌سرایند. گاهی هم اشعار آن‌ها حاصل جوشش درونی از روی علم یا الهام است. برخی از شاعران هم عالم هستند و هم جوشش‌های درونی دارند که حاصل کار آنها اشعار نابی می‌شود.

وی افزود: مرحوم شکوهی یک سالک الی الله، عالم ربانی و ... بود که جلسات اخلاقی و معرفتی هم داشت. شعر او چنین ویژگی داشت زیرا درس حوزوی خوانده بود، جوشش درونی داشت و انسان مهذبی بود. او از محضر دو استاد بزرگوار و کم‌نظیر شاعر عارف حیدرآقا معجزه تهرانی شاگرد مرشد چلویی و دیگری عارف کامل و واصل آیت‌الله حاج شیخ علی فریدة الاسلام کاشانی بود که در دروس حوزوی و اخلاقی سرآمد بود. مرحوم آیت‌الله بهجت در زمان حیات به او ارادت داشت و بعد از وفات هم سر مزار او می‌رفت. در معنویات سرآمد بود و یکی از سفارشات او خواندن زیارت آل یاسین بود. او در قبرستان آشیخ قم دفن شد که سال‌ها در آنجا عبادت کرده بود.

مرحوم شکوهی عارف کتوم بود

محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی و از شاگردان مرحوم شکوهی نیز در این مراسم اظهار داشت: او از عرفان عملی برخوردار بود و ویژگی بارز او مهر و محبت بسیار در برخورد با خلق الله داشت. او معروف بود به عارف کتوم یعنی سؤالات نپرسیده را پاسخ می‌گفت. 

وی افزود: او حالات ویژه و اعتقاد بسیاری به حکومت اسلامی ایران و شخص مقام معظم رهبری داست و در سال‌های پایان عمرش وقتی به دیدار او رفتم، چشم خود را باز کرد و به من عرض کرد که حواستان به آیت‌الله خامنه‌ای باشد و کمک حال او باشید. این حرف را با صدای گرفته‌ای به من گفت. استاد ما به روضه‌های سیدالشهدا توجه خاصی داشت.

رضا زهتابچیان هنرمند و کارگردان «دیدن این فیلم جرم است» که از شاگردان این مرحوم بود، در بخش دیگر این مراسم سخنرانی کرد و گفت: او در یک ماه رمضان، ۳۰ شب آیه شریف «وَ عِبَادُ الرَّحْمٰنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا » توضیح و تفسیر کرد. راجب به تکبر بسیار اهتمام داشت و سخنرانی می‌کرد. استاد می‌گفت اگر در عمل یا نماز شب تکبر داشته باشید، فایده‌ای ندارد.

حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی در این مراسم اشعاری از مرحوم شکوهی خواند و در خصوص قالب غزل و دوبیتی مصداق امروزی این سبک را مرحوم شکوهی معرفی کرد.

حجت‌الاسلام عباس بابایی از شاگردان شکوهی هم در این مراسم اظهار داشت: استاد معتقد بود اگر می‌خواهید کیفیت ارتباط خود با امام زمان را بدانید، کیفیت ارتباط خود با مقام معظم رهبری را بسنجید.

در ادامه مراسم هم سیدرضا یعقوبی آل، سیدجواد پرئی و هادی جانفدا شعرخوانی کردند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین