عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۷۸۹
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷
در حالی که بسیاری از زائران در انتظار برقراری تشرف به عمره هستند، وزیر ارشاد می‌گوید که «زمان برقراری اعزام‌ها مشخص نیست.»

عقیق: زائران عمره همچنان به سرزمین وحی اعزام نمی‌شوند و افرادی که ۴۰ تا ۴۴ میلیون تومان برای تشرف به این سفر معنوی پرداخت کرده بودند، هم‌اکنون در بلاتکلیفی هستند؛ تا جایی که حتی برخی به فکر انصراف از سفر افتاده‌اند.

وزیر ارشاد محمدمهدی اسماعیلی می‌گوید که «لغو اعزام به دلیل مشکل در پروازهای ایران و عربستان است.» در حالی که  پس از پایان حج تمتع، یعنی حدود ۵ ماه است که هماهنگی برای برقراری عمره انجام شده و حتی برخی از مسؤولان این سازمان بیش از یک ماه در عربستان برای این منظور و البته موضوعات حج حضور داشته‌اند.

احتمال ازسرگیری عمره مفرده، پس از برقراری رابطه سیاسی بین ایران و عربستان  قوت گرفت و وزیر ارشاد از آغاز اعزام‌ها در پاییز خبر داده بود؛ تا اینکه در نهایت رئیس سازمان حج و زیارت سیدعباس حسینی زمان نهایی اعزام زائران را ۱۳ دی اعلام کرد. با این وجود، روز قبل از اعزام در حالی که زائران آماده تشرف بودند، سفرها لغو‌ شد.

اصلی‌ترین دلیل برای برقرار نشدن اعزام‌های عمره، مشکل پروازی و البته اقتصادی بود و منابع آگاه تأکید داشتند که «این امر سیاسی نیست.» با توجه به اینکه بسیاری از زائران هزینه سفر را پرداخته‌ و منتظر اعزام بودند، خواستار تعیین تکلیف این سفر معنوی هستند. با این وجود وزیر ارشاد هم امروز ۲۳ دی در نشست خبری با اصحاب رسانه هم «زمان دقیقی برای ازسرگیری اعزام‌ها اعلام نکرد.»

مشکل در اعزام زائران عمره در حالی است که سعودی‌ها از ماه‌ها قبل برای پذیرش زائران ایرانی اعلام آمادگی کرده بودند و حتی وزیر حج و عمره عربستان در روزهای اخیر «به سهولت در پذیرش زائران خارجی» اشاره کرده است. با این وجود بیش از ۱۳۰ هزار نفر که در سامانه عمره ثبت‌نام اولیه کرده‌  بودند، همچنان منتظر برقراری این سفرها هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت سیدصادق حسینی می‌گوید که «ما آمادگی کامل برای اعزام زائران داشتیم، اما به یکباره مشکل در امور پروازی ایجاد شد که از حوزه اختیارات ما خارج است.» اما یکی از زائران با اشاره به نامشخص بودن زمان اعزام می‌گوید که «اگر همه امور قطعی بوده، چرا روز قبل اعزام سفر لغو می‌شود و با این روند حالا تکلیف پول زائران چه خواهد شد؟»

برقراری سفر عمره از سوی وزارت امور خارجه هم در حال پیگیری است و وزیر ارشاد هم از آمادگی برای اعزام و پایبندی به تعهدات خبر داده و از زائران می‌خواهد که صبور باشند تا روند اعزام‌ها طی شود و زائران بتوانند به این سفر معنوی مشرف شوند. البته با توجه به اینکه زمان اعزام مشخص نیست، نباید ثبت‌نام جدید از متقاضیان صورت گیرد. کارشناسان حوزه زیارتی نیز معتقدند که سازمان حج و زیارت با روشنگری و تبیین مشکلات اعزام می‌تواند آرامش را در بین زائران ایجاد کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین