عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۷۴۲
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
در مجموعه فرهنگی سرچشمه:
همایش بزرگداشت آیت الله سید محمد کاظم ارفع استاد اخلاق تهران در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد.

عقیق: همایش بزرگداشت مرحوم آیت الله سید محمد کاظم ارفع استاد اخلاق تهران در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام حامد کاشانی کارشناس تاریخ اسلام به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: اگر بخواهیم اهل بیت را بشناسیم می‌توان عظمت و بزرگی آن بزرگان را از دریچه عالم ربانی دریافت کرد.
 
وی افزود: عالمان ربانی واسطه بین انسان برای ارتباط معرفتی با اهل بیت هستند؛ ایشان مسجد را خانه خدا می‌دید برای همین مسجدی که آن مرحوم در آن نماز اقامه می‌کرد برای کسانی که به دنبال شهرت و مقام هستند سکو نبود.
 
کاشانی با بیان اینکه مرحوم ارفع در دانشگاه تدریس می‌کرد اما اولویت را مسجدداری دید و تدریس را در تزاحم با مسجد مشاهده کرد برای همین آن را رها کرد گفت: یکی از دلایل بی رونق بودن مساجد ممکن است این باشد که اولویت امامان مساجد چیزی غیر از مسجد باشد.
 
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه مرحوم ارفع به مطلبی که در مسجد بیان می‌کرد باور داشت عنوان کرد: مسجدی که ایشان در آن نماز اقامه می‌کرد بسیار شلوغ و پر رونق بود. آن مرحوم مسجد را از نظر معنوی آباد کرد. اگر این مسلک در مساجد تهران اتفاق بیفتد مسجد رونق می‌گیرد اصل رونق مساجد تهران بستگی به خودساز و شخصیت امام جماعت دارد.
 
وی با استنتاد به روایتی از پیامبراکرم گفت: حضرت فرمودند هدایت تنها یک نفر برای امام علی بسیار مهم است. هر چیز دیگری را غیر از عالم ربانی نشان دهیم وضع همین می‌شود که حوزه علمیه در مسیر افول قرار می‌گیرد.
 
کاشانی با بیان اینکه مرحوم ارفع هرگز از امام جماعت بودن خسته نشد و این نشانه پر بودن ایشان بود تصریح کرد: نماز برایش مهم و محترم بود و همین امر باعث شد نماز برای اهل محل مهم و محترم باشد. ایشان بین مردم زندگی می‌کرد در حالی که امروزه این روش و سیره از مردم تهران گرفته شده بعد گفته می‌شود که مردم دین گریز شده اند در حالی که چنین نیست. آن مرحوم نمونه کوچک شده رفتار اهل بیت بود.
 
در ادامه آیت الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی درباره جایگاه علم و عالم ربانی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: تعبیر مهم مقام معظم رهبری در خصوص مرحوم ارفع عالم خدوم پرهیزکار بود که شایسته ایشان است.
 
وی بیان داشت: خداوند عنایت ویژه ای به دو دسته از انسان‌ها دارد. اساساً زندگی دنیا به گونه‌ای است که برای گذران آن انسان‌ها متفاوت هستند. دنیا زمینه‌ای است که آدمی آن درجات واقعی خودش را بفهمد چیست و دنبال کند. آن درجاتی که زندگی سعادتمندانه دنیا و آخرت را تأمین کند.
 
تحریری عنوان کرد: رقم زدن سرنوشت خویش ابتدا به تعقل تکیه می‌کند تا انسان زندگی عقلانی داشته باشد. زندگی عقلانی انسان را به سوی خداوند سوق می‌دهد. این گروه سحره فرعون نام دارند که وقتی ساحران در برابر موسی معجزه پیامبر را دیدند فهمیدند که حضرت حق است حق را پذیرفتند. در این هنگام فرعون آنان را تهدید کرد اما آن هدایت شدگان باطل را بر حق ترجیح ندادند چرا که آنان با جان متحول شدند.
 
این استاد اخلاق ادامه داد: درجاتی که انسان در این عالم کسب می‌کند باید بداند چیست و چه لوازمی نیاز دارد. خداوند درجه دو دسته را بالا می‌برد یکی کسی است که به سوی خدا بیاید در حالی که مؤمن بوده و عمل صالح انجام می‌دهد و دیگری کسانی هستند که درجه خاصی دارند این افراد کسانی هستند که به علم رسیدند و معارف الهی در وجودشان نهادینه است.
 
وی با بیان اینکه معارف الهی در وجود مرحوم آیت الله ارفع نهادینه شده بود گفت: عالمی که انسان را از شک به سوی یقین هدایت می‌کند کسی است که خودش به یقین رسیده است مرحوم ارفع چنین بود.
 
در پایان این مراسم از کتاب چهل منزل سلوک آیت الله سید کاظم ارفع رونمایی شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین