عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۴۳۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
امروز ۱۵ آذرماه:
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به همراه مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف از شاعر و پیرغلام اهل بیت(ع) عیادت کردند.

عقیق: حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به همراه حجت‌الاسلام محمد نوروزپور مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف، امروز چهارشنبه ۱۵ آذرماه از استاد حاج غلامرضا سازگار، شاعر و پیرغلام اهل بیت(ع) در منزل شخصی وی عیادت کردند. 

در این دیدار، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تقدیر از خدمات این ذاکر اهل بیت(ع) برای وی سلامتی و شفای عاجل از خداوند منان مسئلت کرد. 
 
 استاد غلامرضا سازگار از شاعران و ذاکران باسابقه اهل بیت(ع) است که در سال ۱۳۲۰ شمسی در شهر قم متولد شد. اغلب اشعار استاد سازگار در مدح و رسای اهل بیت(ع) است و درکنار آن اشعار فراوانی برای انقلاب و شهدا سروده است. از جمله آثار او، مجموعه اشعاری با نام «نخل میثم» است که کمتر مداحی از آن بهره نبرده است. کتاب غزلیات آتش مهر، ماه خون گرفته در ۶ جلد، بهار امامت در ۵ جلد، صدف نبوت در ۵ جلد، مرآت ولایت در ۵ جلد و از صیام تا قیام در ۵ جلد از دیگر آثار ایشان است و قبل از اینها هم سروده‌هایی در قالب آوای مجمع و جزوات ماه محرم و صفر تهیه شده بود. 

اغلب نوحه‌های استاد غلامرضا سازگار علاوه بر شیوایی و روانی کلام، به دور از تحریفات محتوایی است. او معتقد است: «تأثیر شعر خوب در امر مداحی در معرفت، بصیرت و اشتیاق نسبت به اهل بیت(ع) است». 

دلیل انتخاب تخلص میثم

سازگار در این برنامه با بیان اینکه لطف ائمه شامل حال ذاکران اهل بیت(ع) است، به ذکر خاطره‌ای در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: در ایام محرم بیماری بر من عارض شد و پزشکان به دلیل بیماری من را از خواندن و مداحی کردن منع کردند. دلم شکست و ناراحت شدم. از امام حسین(ع) خواستم حال که من را لایق دانستند و در این مسیر قرار دادند، مرا یاری کنند تا بر بیماری فائق آیم. خانواده در منزل روضه امام حسن(ع) برگزار کردند و در حالی که همان شب در مشهد به یک هیأت دعوت شده بودم، شفای خود را گرفتم و توانستم مداحی کنم.  

وی می‌گوید: تخلصم را «میثم» گرفتم چون علاقه خاصی به جناب میثم تمار داشتم و دارم. کسی که در راه محبت امامش مقاوم بود تا به شهادت رسید.

برگزاری کلاس آموزش مداحی در بقعه متبرکه سیدملک خاتون(س)

استاد سازگار با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزش‌های مداحی در روزهای چهارشنبه و صبح جمعه در بقعه متبرکه سیدملک خاتون(س) گفت: این جلسات از قدمت طولانی برخوردار است و تقریباً بیش از ۷۰ نفر از تهران و شهرستان‌های دیگر در این جلسات حضور می‌یابند. 

این ذاکر اهل بیت(ع) در ادامه به ذکر قصیده‌ای که برای حضرت زهرا(س) سروده پرداخت:  

تو کیستی؟ تمام بهشت پیمبری نه!  
از بهشت هم به مشامش نکوتری 
گفتم تو مادر حسنینی ولی درست  
دیدم همه پیامبران را تو مادری 
گفتم شبی مقایسه‌ات با علی کنم 
دیدم علی سر از تو و تو از علی سری 
پاکیزه‌تر ز آیۀ تطهیر دیدمت                
صدیقه، زهره، فاطمه، زهرای اطهری 
هر همسری که حامی حیدر نمی‌شود  
هر دختری که مام پیمبر نمی‌شود 
گر خلق آسمان و زمین مدحتت کنند  
تفسیر کاف سورۀ کوثر نمی‌شود 
نقش جبین ناقۀ نورت روایتی‌ست 
محشر بدون فاطمه محشر نمی‌شود 
مریم اگرچه مادر عیسی‌بن‌مریم است  
هرگز به زینب تو برابر نمی‌شود 

حجت الاسلام نوروزپور اظهارداشت: در جلسات روضه‌خوانی که توفیق می‌شود و حضور می‌یابیم اغلب از اشعار شما استاد بزرگوار بهره می‌بریم؛ چون برگرفته از آیات و روایات است و خداوند به شما توفیقی داده که اشعارتان بسیار پرمحتواست و این حاکی از این است که اهل بیت(ع) عنایت داشته‌اند و این اشعار را بر زبان شما جاری کرده‌اند. 

وی اظهار کرد: خوشبختانه با حضور شما در بقعه متبرکه سیدملک خاتون(س) اتفاقات خوبی را در امامزاده شاهد بوده ایم و علاوه بر رونق و آبادانی بقعه، برگزاری کلاس‌های آموزشی موجب جذب بیشتر مردم به این مکان مقدس شده است و نخل میثم درواقع برکت مجالس امام حسین(ع) است.  
در پایان یک هدیه معنوی به رسم یادگاری از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه خدمت استاد حاج غلامرضا سازگار اهدا شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین