عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۳۶۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
حجت الاسلام انصاریان:
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: طبق آیات قرآن کریم یکی از اولین نشانه‌های مؤمنان این است که نسبت به یکدیگر محبت و دوستی دارند.

عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد طالقانی تهران به سخنرانی پرداخته و گفت: مؤمنان اعم از زن یا مرد دارای با ارزش‌ترین و عظیم‌ترین سرمایه‌های معنوی هستند. به همین دلیل در آیات قرآن و روایات به شدت مورد احترام خداوند و پیامبران و ائمه معصومین (ع) قرار دارند.

وی با بیان اینکه طبق آیات قرآن کریم یکی از اولین نشانه‌های مؤمنان این است که نسبت به یکدیگر محبت و دوستی دارند، عنوان کرد: مردان و زنان مؤمن نسبت به یکدیگر محبت و دوستی دارند، امام صادق (ع) می‌فرماید مقدمه این محبت معرفت است، آنها خوبی را تحصیل کردند و با معارف الهی آشنا شدند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان افزود: آنها انسان‌های با انصاف و درستی هستند زیرا از عالمان واجد شرایط جدا نشدند و گوش خود را برای شنیدن دانش مفید باز کردند، هیچ دانشی بهتر از قرآن، روایات و دانش دین نیست.

این کارشناس مذهبی با اشاره به ویژگی‌های دیگری از مؤمنان، بیان کرد: آنها در جستجوی مسائل معرفتی و شنیدن حق به این نتیجه رسیدن که قلب حرم خدا است، آنگونه که اهل دل نوشتند خداوند چهار حرم دارد؛ یکی در کعبه، دیگری در مسجد الاقصی یا بیت المقدس، دیگری در بیت المعمور عالم غیب یعنی محل عبادت و طواف فرشتگان است و آخری قلب مؤمن است.

وی ادامه داد: بنای کعبه توسط حضرت آدم انجام گرفت که بعد با طوفان نوح (ع) از بین رفت و سپس حضرت ابراهیم (ع) مجدد آن را درست کرد، ساخت مسجد الاقصی کار حضرت سلیمان (ع) بود، و اما معمار و سازنده دل مؤمن خود پروردگار است. در واقع ساختمان دل کار خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان تصریح کرد: وقتی خداوند می‌خواست برای انسان اندام، اعضا جوارح و جوانح بسازد اول خانه خود که قلب است را ساخت؛ سپس بقیه اعضا و جوارح را آفرید. به سبب همین مسائل معنوی امام صادق (ع) می‌فرمایند قلب مؤمن حرم الهی است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مسجد خانه الهی است که با خانه‌های ما تفاوت دارد، اظهار کرد: ما حق نداریم مسجد را آلوده کنیم، آلوده کردن مسجد حرام است؛ وقتی وارد مسجد می‌شویم اگر ببینیم جایی از آن آلوده است سریع باید پاک کنیم، اولیا خدا گفتند قلب انسان حرم الله است اگر قلب او آلوده به گناه شود باید خیلی سریع پاک شود. مؤمن نباید دل خود را با رذائل اخلاقی نجس و آلوده کند زیرا قلب او حرم خاص الهی است.

وی در پایان با بیان اینکه قلب مؤمن جای مهر و محبت است، اگر قلب و باطن مؤمن آلوده باشد جایی برای خدا باقی نمی‌ماند؛ خاطرنشان کرد: یکی از نشانه‌های مؤمن مهر و محبت به یکدیگر است، پیامبر (ص) برای دل انسان دو چشم سر و قلب را بیان کرده است. چشم دل محصول تقوای جامع است که انسان باید مراقب باشد حتی از شبهه پرهیز کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین