عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۳۵۲
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
حجت الاسلام امیری عنوان کرد:
سه جریان فعال فکری سیاسی در زمان قیام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در صدر اسلام وجود داشت؛ این جریان‌ها زرسالار، خواص تجدید نظرطلب و رهروان بابصیرت اهل بیت بودند.

عقیق: حجت الاسلام جواد سلیمانی امیری، پژوهشگر و استاد حوزه ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت زهرا سلام الله علیها از فضیلت‌های اخلاقی و ویژگی‌های حضرت زهرا (س) گفت: وجود حضرت زهرا سلام الله علیها با مفاهیم بهشتی منعقد شده و ایشان به این عالم آمده تا ماموریت‌هایی را در مدت ۱۸ سال انجام دهد و سپس از این عالم انسانی برود. مأموریت اول ایشان آن بود که دختر خوبی برای پدر خود باشد. به همین دلیل پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند حضرت زهرا سلام الله علیها مانند یک مادر رفتار می‌کرد این یعنی پس از وفات حضرت خدیجه، حضرت زهرا سلام الله علیها برای پدر خود مادری کردند. ویژگی دوم این بود که همسر بسیار خوبی برای حضرت امیرالمومنین علیه السلام بودند. کسی در عالم نبود که شأن همسری امیرالمومنین را داشته باشد و تنها حضرت زهرا سلام الله علیها بود.

وی افزود: سومین مأموریت حضرت زهرا سلام الله علیها مادر بودن بود؛ ایشان دو امام یعنی امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام را در دامن خود پرورش داد. چنین مادری می‌تواند چنین فرزندانی را پرورش دهد. ایشان همچنین زینب کبری سلام الله علیها را پرورش داد که پیام‌آور قیام آشورا بود؛ بار قیام آشورا در دوران اسارت بر دوش ایشان بود. چهارمین مأموریت حضرت زهرا سلام الله علیها این بود که جلوی بیم و ترس‌های مبنی بر بی ولایت بودن اسلام ایستاد و نگذاشت آخرین شریعت بدون ولایت بماند. او فرمود که امیرالمومنین جایگاه دینی و سیاسی از نگاه خداوند برای پیشبرد اسلام دارد.

پژوهشگر و استاد حوزه درباره معنای محور همگرایی بودن حضرت زهرا (س) گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند حضرت زهرا سلام الله علیها از هرکس راضی باشد من از او راضی هستم. این نشان می‌دهد که هر فردی از امت اسلامی که بخواهد رضایت خداوند و رسول اکرم (ص) را کسب کند باید حضرت زهرا سلام الله علیها را معیار قرار دهد. سیره و سخن حضرت زهرا سلام الله علیها باید معیار باشد و اگر امت اسلامی بتوانند این را معیار قرار دهند در دوران پس از رسول اکرم (ص) می‌توانند وحدت را حفظ کنند. ابن قتیبه در کتاب الامامة و السیاسة نقل می‌کند که آمده گفتند اگر حضرت علی (ع) بیعت نمی‌کند باید او را کشت اما دیگران به دلیل حضور حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مخالفت کردند چرا که ایشان در جامعه جایگاه ویژه‌ای داشت. این یعنی ایشان در آن زمان محور همگرایی بود و برای ایشان حرمت قائل بودند.

پژوهشگر و استاد حوزه در مورد جریان‌های سیاسی پس از وفات پیامبر اکرم (ص) گفت: سه جریان فعال فکری سیاسی در زمان قیام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در صدر اسلام وجود داشت؛ این جریان‌ها زرسالار، خواص تجدید نظرطلب و رهروان بابصیرت اهل بیت بودند. جریان زرسالار برانداز در رأس خود ابوسفیان و فرزندانش را داشت که اعتقادی به قیامت، قرآن و رسول خدا نداشتند و از ناچاری مسلمان شدند تا به براندازی حکومت اسلامی برسند. آن‌ها بسیار برنامه‌ریز بودند و می‌خواستند اعتقادات را از دل مردم از بین ببرند.

وی ادامه داد: جریان دوم خواص تجدیدنظر طلب بودند که در حکومت سهم می‌خواستند چرا که باور داشتند در تشکیل حکومت نقش داشته‌اند. آن‌ها می‌خواستند قداست از ولایت حذف شود زیرا نمی‌پذیرفتند حضرت علی (ع) از سمت پروردگار مانند رسول اکرم (ص) انتخاب شده است. آن‌ها مردم سالاری غیر دینی را در مقابل ولایت مردم سالاری دینی قرار دادند. در باور اهل بیت، مردم سالاری دینی جایگاه داشت که یعنی نصب امام و حکومت از طرف خداوند است اما اگر مردم نپذیرند کارآمد نمی‌شود. اکنون نیز ما جریانات مشابهی را در دنیا داریم، به طوری که آمریکا و رژیم صهیونیستی نقش زرسالاران را بازی می‌کنند و افرادی نیز مانند خواص تجدیدنظر طلب سعی دارند قداست حضرت آقا را بشکنند. آن‌ها تصور می‌کنند با این کار می‌توانند امت را دنبال خود بکشانند.

او ادامه داد: ویژگی دیگر خواص تجدیدنظر طلب آن بود که می‌گفتند برای اداره حکومت ناچار هستند تا با جریان زرسالار اعتلاف کنند چرا که آن‌ها قدرت کافی در اختیار زرسالاران بود. حضرت زهرا سلام الله علیها در برابر این جریان ایستادگی کرد و فریاد کشید. جریان سوم، جریان رهروان با بصیرت اهل بیت بود؛ آن‌ها با وجود آنکه دیدند تعداد بالایی از مردم به سمت جریان‌های دیگر رفتند از این بالا بودن جمعیت تکان نخوردند. پس از رسول خدا (ص) بسیاری از افراد در حقانیت دین شک کردند و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رهبری این قیام را بر عهده گرفت.

حجت الاسلام جواد سلیمانی امیری پیام‌های قیام حضرت زهرا (س) گفت: یکی از پیام‌های قیام حضرت زهرا سلام الله علیها اعلام عدم مشروعیت خلافت افرادی بود که خلافت را در دست گرفته بودند؛ زمانی که حضرت زهرا سلام الله علیها دید که آن‌ها آمده‌اند تا از حضرت علی (ع) بیعت بگیرند خود به پشت در رفت تا به این عمل اعتراض کند. ایشان خواستند تا قبرشان پنهان بماند تا این اعتراض در تاریخ بماند. او می‌خواست تا سوال همواره در ذهن مسلمانان باشد که چرا مقبره ایشان پنهان است. دومین پیام اعلام حقانیت حضرت امیرالمومنین (ع) بود.

وی افزود: سومین پیام نیز قیام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها این بود که اجماع اکثریت خواص در تاریخ حجیت نمی‌آورد. اگر در خیمه ولایت چهار نفر باشند و در مقابل لشگری مجاهد، قرآن خوان و معتقد وجود داشته باشد باز باید در خیمه ولایت قرار گرفت. برخی گمان دارند اصل ریزش خواص پیش از پیروزی یک انقلاب صورت می‌گیرد در حالی که دوران پس از پیروزی انقلاب‌ها اصل ریزش اتفاق میفتد.

صبح بخیر ایران برنامه‌ای صبحگاهی به تهیه کنندگی مازیار مهاجر سلطانی که هر روز صبح ساعت ۶:۰۰ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین