عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم امام رضا (ع) گفت: ساله ۴۰۰ کارشناس در این آستان پاسخگویی حضوری به سوالات احکامی ۵۴۰ هزار مخاطب، پاسخگویی حضوری به سؤال اعتقادی ۲۷۰ هزار نفر و پاسخگویی تلفنی و پیامکی به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار سؤال احکام و اعتقادی را انجام می‌دهند.

عقیق: گسترش روزافزون شبهات و مسائل جدید بوجود آمده در بستر رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی، بنیان‌های اعتقادی افراد جامعه را به لرزه درآورده و اذهان نسل امروزی را با سؤالات متعدد روبرو کرده است. در همین راستا مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی خدماتی را با محوریت رفع شبهات مخاطبان ارائه می‎‌دهد.

اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی باهدف پاسخگویی به سؤالات دینی و شبهات مخاطبان، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ به صورت متمرکز آغاز کرده است. فعالیت‌ها و اقدامات این اداره به طور ویژه بر اجرای برنامه‌های تعاملی و رو در رو با مخاطبان و زائران حرم مطهر رضوی تدارک دیده شده است.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این اداره با حجت‌الاسلام محمود عامری رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر امام رضا(ع) هم صحبت شدیم که در ادامه می‌خوانید.

پاسخ به شبهات احکام، شرعی و اعتقادی در دفاتر پاسخگویی حرم

درباره رویکردهای اداره پاسخگویی توضیح دهید؟

این برنامه‌ها بطورکلی شامل سه محور پاسخگویی حضوری به سؤلات احکام، شرعی و اعتقادی در دفاتر پاسخگویی صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر و میزهای پاسخگویی مستقر در صحن‌ها و ورودی‌های حرم مطهر، حلقه‌های معرفت اعتقادی در مدرسه پریزاد و برنامه پرسمان دینی انجام می‌شود. مأموریت‌های اداره پاسخگویی چیست؟

پاسخگویی تلفنی و پیامکی به سؤالات احکام شرعی و مسائل اعتقادی در سامانه پاسخگویی ۳۲۰۲۰ و ۳۰۰۰۲۰۲۰ و تبیین و تشریح احکام و مسائل شرعی از طریق برنامه‌های بیان احکام بین‌الصلاتین و سخنرانی با موضوع احکام در راستای رفع شبهات مخاطبان از جمله مأموریت‌های این اداره است.

فعالیت سامانه تلفنی ۳۲۰۲۰ برای پاسخ به سؤالات مخاطبان

لطفا در مورد چگونگی انجام وظایف در این بخش‌ها توضیحاتی بدهید؟

سامانه ۳۲۰۲۰ اداره پاسخگویی تنها مرکز پاسخگویی تلفنی شبانه‌روزی در عالم تشیع است که در همه روزهای سال و در تمام ساعات شبانه‌روز به سؤالات شرعی و اعتقادی و شبهات مخاطبان از سرتاسر کشور اسلامی پاسخ می‌دهد. این مرکز روزانه بطور متوسط به سؤالات بیش ۳ هزار و ۵۰۰ نفر جواب می‌دهد. همچنین گسترش روزافزون شبهات و مسائل جدید بوجود آمده در بستر رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی، بنیان‌های اعتقادی افراد جامعه را به لرزه درآورده و اذهان نسل امروزی را با سؤالات متعدد روبرو کرده است.

فراهم کردن زمینه گفت‌وگو با برگزاری حلقه‌های معرفت در حرم

طبق فرموده رهبر معظم انقلاب گسترش کرسی‌های آزاداندیشی، گفت‌وگوی مستقیم و بی‌واسطه و صمیمی با مخاطبان از بهترین روش‌های باز کردن گره‌های ذهنی مخاطبان به شمار می‌رود. در همین راستا مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی مستقر در مدرسه پریزاد حرم مطهر، با برگزاری حلقه‌های معرفت زمینه گفت‌وگو و تعامل اساتید و مخاطبان را در موضوعات اعتقادی، شبهات روز، مسائل اجتماعی و سیاسی فراهم آورده است. این مرکز بصورت شبانه‌روزی خدمات خود را به زائران عزیز ارائه می‌کند و از لحاظ نوع و میزان فعالیت در تمام کشور منحصربه فرد می‌باشد.

فعالیت ۴۰۰ کارشناس در ادامه پاسخگویی

در خصوص تعداد نیروها، چگونگی شیفت‌ها و تعداد ساعت کاری در طول سال در این اداره توضیح بدهید؟

اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی در حال حاضر با بهره‌گیری از حدود ۴۰۰ کارشناس دینی، به صورت شبانه‌روزی درحال پاسخگویی به سؤالات و شبهات زائران حرم مطهر و مخاطبان اقصی نقاط کشور، در حوزه احکام واعتقادات می‌باشد.سالانه به طور میانگین دو میلیون و سیصدهزار نفر به صورت فردی و اختصاصی از خدمات پاسخگویی این مرکز بهره‌مند می‌شوند، که این مسأله اداره پاسخ‌گویی حرم مطهر را در زمره یکی از بزرگترین مراکز پاسخگویی دینی کشور قرار داده است.

پاسخگویی سالانه به ۳ میلیون مخاطب

بفرمایید آمار تفصیلی سالانه چگونه است؟

برگزاری سالانه ۱۱ هزار جلسه حلقه معرفت با حضور ۵۰۰ هزار مخاطب، پاسخگویی حضوری به ۸۰۰ هزار سؤال احکامی برای ۵۴۰ هزار مخاطب، پاسخگویی حضوری به ۲۹۰ هزار سؤال اعتقادی برای ۲۷۰ هزار مراجعه‌کننده، پاسخگویی تلفنی و پیامکی به ۲ میلیون و یکصدهزار سؤال احکام و اعتقادی، برگزاری ۷۷ هزار جلسه بیان احکام و سخنرانی در تبیین احکام شرعی، برپایی ۲۰۰ جلسه پرسمان دینی در موضوعات مختلف اعتقادی و اجتماعی برای ۲۳۳ هزار مخاطب و برگزاری نشست‌های تخصصی در جهت توانمندسازی اساتید و کارشناسان حرم مطهر و سایر فعالان فرهنگی از جمله فعالیت‌های این اداره در طول سال است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین