عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۲۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
عبداللهیان خبر داد:
دبیر نخستین آیین نکوداشت وتکریم بانوان مبلغ ومحفل‌دار قرآن شهر تهران با اشاره به شناسایی این بانوان مروج اخلاق و معنویت در سطح مناطق ۲۲گانه تهران از برپایی این همایش درتاریخ ۲آذر ماه خبرداد.

عقیق: زکیه عبداللهیان، دبیر نخستین آئین نکوداشت و تکریم بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران با عنوان «همایش اخلاق و معنویت» در گفت‌وگویی گفت: نخستین آئین نکوداشت و تکریم بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران با اشاره به شناسایی این بانوان مروج اخلاق و معنویت در سطح مناطق ۲۲ گانه تهران از برپایی این همایش در دوم آذر ماه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این بانوان، که ما از آنان با عنوان بانوان محفل‌دار قرآنی یاد می‌کنیم، بدون وابستگی به مجموعه‌ای دولتی و بدون چشم‌داشتی، جسم و جان خود را در این مسیر متعالی قرار می‌دهند، اما تاکنون هیچ ارگان و نهادی بر ثبت و ضبط نام‌شان و تجلیل از مقام شامخ آنان همت نداشته است. به تعبیر مرحوم حجت‌الاسلام احمد احمدی، مؤلف و پژوهشگر قرآنی، باید آنان را فرشتگان وحی‌آموز مکتبخانه، نام نهاد و به پاس این فعالیت مستمر از آنها تجلیل و قدردانی کرد.

عبداللهیان تصریح کرد: در همین راستا نخستین آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآنی، با هدف معرفی و تکریم از ۲۰ نفر از این بانوان مروج اخلاق و معنویت از سوی مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه مؤسسه امام رضا (ع) برگزار می‌شود. در این مراسم هزار و ۶۰۰ نفر از محفل داران و بانوان حاضر خواهند شد.

وی به نحوه شناسایی بانوان محفل‌دار اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که همچنان امکان ثبت افراد جدید مهیاست؟ افزود: طی یک بازه زمانی، از ابتدای امسال طرح شناسایی محافل قرآنی صورت گرفت. محافلی که جز خوانی و تفسیر قرآن و هم ذکر ائمه اطهار به صورت مستمر داشته باشند مورد تاکید بود. مشخصات این عزیزان اخذ و فرم‌هایی بدین منظور تکمیل و تاکنون هزار و ۶۰۰ بانوی مبلغ قرآنی شناسایی شده است. بسیاری از آنان تحصیلات حوزوی دارند و در طول سال، محفل‌دار بوده و یا به عنوان مبلغ در این مجالس حضور فعالی داشته‌اند. در میان آنان افرادی هستند که چندین دهه به این امر مبادرت داشته‌اند که ان‌شاءالله در ادوار بعدی همایش از دیگر عزیزان نیز تجلیل می‌شود. این محافل بعد از شناسایی به امکانات دیگری تجهیز می‌شوند.

عبداللهیان اظهار کرد: شناسایی و ثبت مشخصات بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآنی همچنان از سوی دبیرخانه همایش ادامه دارد و در آستانه رسیدن به یک سطح قابل قبولی هستیم، از تعدادی از این بانوان مروج اخلاق و معنویت در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد و با حضور یکی از سران قوای سه‌گانه تجلیل شود.

وی گفت: همچنین در راستای برگزاری این همایش طی ماه مبارک رمضان گذشته، به ازای هر یک از مناطق ۲۲ گانه تهران، دو نفر و در مجموع ۴۴ بانوی پیشکسوت شناسایی شدند که از طرف رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، هدیه و لوح تقدیری برای آنها در نظر گرفته شد و تکریم و قدردانی از آنها با حضور تعدادی از برگزارکنندگان همایش در منازل این عزیزان صورت گرفت.

عبداللهیان افزود: مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه وابسته به مؤسسه امام رضا (ع) پیش از این نیز به برپایی پانزده دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه اقدام کرده است. هر ساله این رویداد را با عناوین خاصی چون تجلیل از بانوان مبلغ، قرآن و امام جواد (ع)، سوره یاسین، بزرگداشت بانوی اسلام حضرت خدیجه سلام الله علیها و … برگزار کرده است.

وی ادامه داد: این مرکز به منظور شناسایی بانوان اثرگذار، در طول سال با مراکز قرآنی، حوزه‌های علمیه خواهران، دانشگاه‌ها، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراکز استان‌ها در ارتباط بوده است و اطلاعات و آثار بانوان قرآن‌پژوه را در چهار بخش «پژوهشگران قرآنی» در دو حوزه داخلی و خارجی، «چهره‌های شاخص هنرهای قرآنی» و «حافظان و قاریان، مدیران و مربیان و مفسران و داوران قرآن کریم» گردآوری کرده است.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین