عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۱۰۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
آیت الله هاشمی علیا:
آیت الله هاشمی علیا با اشاره به جنایات صهیونیستی علیه مردم غزه گفت: به عموم مؤمنین پیشنهاد می‌کنم برای دفع کفر و دشمنی آمریکا و اعوانشان، دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه را قرائت کنند.

عقیق: آیت الله هاشمی علیا، رئیس و مؤسس حوزه علمیه حضرت قائم (عج)، در جلسه اخلاق عمومی که ضمن ابراز تأسف از اتفاقات دلخراش اخیری که دشمنان اسلام برای مسلمین به وجود آوردند، گفت: به عموم مؤمنین و مؤمنات پیشنهاد می‌کنم برای دفع کفر و دشمنی آمریکا و اعوانشان، دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه را قرائت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه امام سجاد (ع) در این دعا از خداوند تقویت روحیه حمایت کنندگان و محافظان مرزهای مسلمین و پیشرفت استراتژی و تسلیحاتی آنان را درخواست کرده و در مقابل، برای تضعیف نیروی انسانی و تسلیحاتی دشمنان دعا می‌کنند گفت: همه بعد از نمازهایشان این دعا را بخوانند و اگر از تلویزیون هم پخش شود، مناسب است.

هاشمی علیا در بخش دیگر سخنرانی به بحث اصلی سلسله جلسات، یعنی شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه اشاره و تصریح کرد: حسد به عنوان یکی از رذائل اخلاقی و مضرّات آن است. امام سجاد (ع) در این دعا از غلبه حسد به خدا پناه می‌برند (اللَّهُمَّ إِنیِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ… غَلَبَةِ الْحَسَدِ). حسادت یک حس درونی است که ماهیتاً نمود بیرونی ندارد اما اگر انسان نتواند در برابر این حس مقاومت کند و مغلوب حسد خویش شود، نهایتاً به حسّ حسادتش جامه عمل می‌پوشاند و در مقام عمل به، غیبت، تهمت، اذیت و آزار محسود می‌پردازد.

مؤسس حوزه علمیه حضرت قائم (عج)، در این رابطه به آیات ۱۰۹ سوره بقره و ۱۲۰ سوره آل عمران درباره دشمنی اهل کتاب با اسلام و مسلمین به علت حسادتشان اشاره کرد و گفت: دشمنان ذاتاً شر هستند و شر مسلمین را می‌خواهند، فرق مؤمن با منافق و کافر این است که مؤمن اگر یک نعمتی در کسی دید غبطه می‌خورد، ولی منافق و کافر حسادت می‌کند.

وی در رابطه با نقش و تأثیر حسد در از بین بردن ایمان به ذکر و شرح چند روایت پرداخت و اظهار داشت: امام باقر (ع) فرمودند: «إنَّ الحَسَد لَیَأکُلُ الإیمانَ کما تَأکُلُ النّارُ الحَطَبَ؛ حسد ایمان را نابود می‌کند، همان طور که آتش هیزم را می‌سوزاند و از بین می برد». و دیگر، روایتی از نبی اکرم (ص) است که فرمودند: «إِیَّاکُمْ وَ اَلْحَسَدَ فَإِنَّ اَلْحَسَدَ یَأْکُلُ اَلْحَسَنَاتِ کَمَا تَأْکُلُ اَلنَّارُ اَلْحَطَبَ؛ خودتان را از حسد دور کنید؛ زیرا حسد تمام حسنات را از بین می‌برد، همانطور که آتش هیزم را می‌خورد و نابود می کند». حسد تمام حسنات از جمله حج، زیارت، عبادت، نماز شب، کارهای خیر و ساخت مسجد را از بین می‌برد. انسان حسود اول به خودش ضرر می‌زند و زندگی را همواره برای خود تلخ می‌کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین