عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴
امشب شب اول ماه صفر است، شبی که برای آن اعمالی سفارش شده که در این گزارش اعمال شب اول و ایام این ماه تقدیم می‌شود.

عقیق: امشب شب اول ماه صفر است، شبی که برای آن اعمالی سفارش شده که در این گزارش اعمال شب اول و ایام این ماه تقدیم می‌شود.

اذکار و نماز شب اول ماه صفر

برای شب اول ماه صفر اذکاری توصیه شده که از جمله آن‌ها «سه مرتبه اللّهُ اَکْبَر، سه مرتبه لا إلهَ الَّا الْلّه و سپس بگوید: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أذْهَبَ شَهْرَ کَذا وَ جاءَ بِشَهْرِ کَذا». همچنین در شب اول ماه صفر سفارش به خواندن نمازی دو رکعتی شده است که در رکعت اول پس از سوره حمد، سوره فتح و در رکعت دوم پس از سوره حمد، سوره اخلاص خوانده شود، همچنین پس از این نماز، به گفتن ذکر ۱۰۰ مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد و ۱۰۰ مرتبه لعن بر آل ابی سفیان و صد مرتبه استغفرالله ربی و اتوب الیه، که ثواب بسیار زیادی دارد سفارش شده است.

چرا این ماه صفر نام گرفت

ماه صفر دومین ماه قمری است که برای نام‌گذاری آن دو دلیل ذکر می‌شود: نخست این که از صُفْرَة به معنای زردی گرفته شده، زیرا زمان انتخاب نام با فصل پاییز و زرد شدن برگ درختان مقارن بوده است. دلیل دوم این که از صِفْر به معنای خالی گرفته شده است، چرا که با پایان یافتن ماه‌های حرام (رجب، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم) قبایل بار دیگر وارد جنگ می‌شدند و شهرها خالی می‌شد.

دعایی که مستحب است در ایام ماه صفر خوانده شود

دعایی از محدث بزرگ مرحوم «فیض کاشانی» نقل شده که مستحب است در ایام ماه صفر هر روز ۱۰ مرتبه قرائت شود و آن دعا این است: «یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ،‌ای سخت نیرو، و‌ای سختگیر‌ای عزیز،‌ای عزیز،‌ای عزیز خوارند از بزرگی‏ات همه خلقت. پس کفایت کن از من شرّ خلق خودت را،‌ای احسان بخش‌ای نیکوکار‌ای نعمت بخش‌ای عطا دِه‌ای که معبودی جز تو نیست منزّهی تو به راستی من از ظالمانم. اجابت کردیم برایش و نجاتش دادیم از غمّ و همچنین نجات دهیم مؤمنان را، و رحمت کند خدا بر محمّد و آل پاک و پاکیزه‏اش».

حزن و اندوه بر سید‌الشهدا(ع) و مصائب اهل بیتش

حزن و اندوه بر آقا اباعبدالله و اهل بیت و یارانش از جمله اقداماتی است که در ماه صفر به آن سفارش شده است. همچنین خواندن دعا، تلاوت قرآن، اقامه نماز و روزه داری از دیگر اعمال سفارش شده برای ماه صفر است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین