عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۵۰۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶
سال گذشته بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین راهی عراق شده بودند که برخی ناهماهنگی‌ها و مشکلات بر سر راه آنان حاضر شد و آنان را با سختی‌هایی مواجه کرده بود در این باره خبرگزاری تسنیم با زائران اربعینی که سال گذشته راهی شده بودند به گفت و گو پرداخته است.

عقیق: راهپیمایی اربعین حسینی و اجتماع دوستداران امام حسین(ع) در مراسم اربعین در کربلای معلی در 10 سال اخیر پرشورتر و پرحرارت‌تر از گذشته برگزار می‌شود به‌نحوی که سال گذشته آمار حضور زائرانی که از سراسر دنیا در عراق، گرد هم آمدند از عدد 20 میلیون نفر فراتر رفت.

با اینکه ستاد اربعین حسینی از ماه‌ها قبل از اربعین  تشکیل می‌شود و  تدابیر ویژه‌ای برای عزیمت زوار در نظر گرفته می‌شود ولی در سال‌های گذشته برخی مشکلات سر راهِ مشتاقان زیارت اربعین ایجاد شده بود.برای مشکلات زائران اربعین در مرزهای استان خوزستان خبرنگار تسنیم با زائران اربعین به گفت و گو پرداختیم.

حجت الاسلام میلاد امینی موحد، رئیس مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که سال گذشته زائران اربعین با آن درگیر بودند موضوع حمل و نقل و و عدم نظارت بر رانندگان در اخذ کرایه بود. متأسفانه رانندگان ایرانی رقم‌های بسیار بالایی از زائران در  رفت و  برگشت مطالبه می‌کردند.

اربعین 1402 ,

در کنار بالا بودن نرخ حمل و نقل، انتظار زیاد برای پیدا کردن خودروی شخصی یا عمومی باعث گرمازدگی تعدادی از زائران شده بود. اگرچه موکب‌ها پای کاربودند اما سیستم سرمایشی آنها در مقابل گرمای شدید هوا پاسخگو نبود.

اربعین 1402 ,

در ایام عادی زائرانی که قصد دارند از طریق مرزهای خوزستان برای زیارت به کربلا و نجف بروند، حد فاصل بین مرز ایران و عراق را با ماشین‌های برقی طی می‌کنند اما این خودروها در ایام اربعین مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و مسئولان مربوطه دلیل آن را تعداد بالای زائران عنوان کرده‌اند. 

اربعین 1402 ,

اربعین 1402 ,

وی در ادامه با اشاره به نبود صرافی مورد اطمینان گفت: اشخاص مختلفی هستند که دینار و دلار می فروشند، اگر صرافی های مورد اطمینان باشند و به قیمت مصوب شده  به مردم بفروشند بازار سیاه هم جمع می شود . بنده به شخصه دونفر را دیدم  که به آنها دینار تقلبی داده بودند.  

"مسعود پرموز" گوینده رادیو دزفول که سال گذشته نیز برای حضور در مراسم اربعین راهی کربلاه شده بود، به خبرنگار تسنیم گفت: مشکل اصلی،  حمل و نقل است. 

اربعین 1402 ,

 بلاتکلیفی زائران ‌به دلیل کمبود وسایل حمل‌و‌نقل در عراق

وی در ادامه بیان کرد: سال گذشته  اتوبوس‌ها در مرز چذابه نه در مسیر رفت و نه در مسیر برگشت از محل استقرار موکب‌ها عبور نمی‌کردند. با توجه به اینکه بسیاری از مردم با ایجاد موکب‌های متعدد مشتاقانه آماده پذیرایی از زائران بودند، اما مسیرهایی که برای تردد خودروها (چه شخصی و چه عمومی) مشخص شده بود، با فاصله زیادی از موکب‌ها قرار داشت و مشخص هم نبود جانمایی نامناسب موکب‌ها از سوی مسئولان بوده یا موکب‌داران.

حمیدرضا بصیرزاده هم یکی از شهروندان دزفولی است که سال گذشته در مراسم اربعین شرکت کرده بود. به گفته او یکی از اساسی‌ترین مشکلات در مرز چذابه، فاصله زیاد پارکینگ خودروها تا محل قرارگیری اتوبوس یا خود پایانه‌ها است. او می‌گوید  5کیلومتر قبل از پایانه باید ماشین را پارک کنیم بعد یا پیاده به سمت مرز برویم یا دنبال اتوبوس باشیم که ما را به مرز برساند.

اربعین 1402 ,

وی با اشاره به عدم وجود راهنما، تابلو راهنما و نورپردازی کافی در پارکینگ مرز چذابه گفت:  هنگام برگشت از کربلا زمانی که به پارکینگ مراجعه کردیم به دلیل ازدحام و تراکم خودروها، جایگاه پارک ماشین فراموش شده بود که کجا ماشین را پارک کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنم یکسری ستون  شماره‌گذاری بشود یا فیش تهیه بشود  و اطلاعات محل پارک ماشین نوشته بشود. 

بصیرزاده گفت: متأسفانه سال گذشته در پارکینگ‌ها در حد یک لیوان آب هم سرویس‌دهی نمی‌شد. شخصی که ماشینش را در پارکینگ پارک می‌کند تا رسیدن به مرز تقریباً با هیچ موکبی روبه‌رو نمی‌شود که حداقل یک لیوان آب بخورد.

او درباره اطلاع‌رسانی ضعیف نسبت به استقرار اتوبوس‌هایی که زائران برگشتی از کربلا را به سمت پارکینگ می‌بردند گفت: زمانی که زائران از پایانه‌ خارج می‌شود با وجود اینکه اتوبوس‌هایی برای انتقال آنها به سمت پارکینگ مستقر شده‌ بودند، اما به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف، بسیاری از زائران پای پیاده و با خستگی فراوان، از مسیر دیگری حدود 3 کیلومتر به سمت پارکینگ‌ها راهی می‌شدند.

بصیرزاده با بیان اینکه بنده از هر سه مرز چذابه، شلمچه و مهران  تردد داشته‌ام گفت: در مرز مهران جمعیت بیشماری راهنما، برای هدایت زائران مستقر هستند و امکان ندارد  مسیری را اشتباه بروی ولی در مرزهای خوزستان شاهد کمبود شدید راهنما بودیم. 

اربعین 1402 ,

 استاندار خوزستان: افزایش ظرفیت پروازها، تردد قطارها و همچنین ناوگان اتوبوسی ویژه این ایام در حال پیگیری است

علی اکبر حسینی محراب در نشست ستاد اربعین حسینی در خصوص کمبود حمل و نقل  اظهارکرد: استان خوزستان درحال حاضر با محدودیت‌هایی در بخش قطار و هواپیما روبه رو است اما تلاش‌ها برای افزایش ظرفیت در این بخش ادامه دارد.

احدات سایبان و مه‌پاش در ‌محوطه پایانه های مرزی استان خوزستان

جولانژاد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان درباره آخرین اقدامات انجام شده درمرزهای خوزستان، گفت: امسال  با توجه به راهپیمایی اربعین حسینی (ع) در فصل گرما، یک هزار و 685 مترمربع سایبان ثابت، سه هزار و 760 مترمربع سایبان موقت، نصب مه پاش در معابر و توقف گاه‌ها، بازسازی و توسعه فضای سبز، اضافه کردن سقاخانه، اضافه کردن چشمه‌های سرویس بهداشتی و ایجاد سیستم‌های سرمایشی درون سالن به ارزش 450 میلیارد ریال از اقداماتی است که در پایانه مرزی شلمچه در حال انجام است.

وی اضافه کرد: همچنین احداث 2 هزار و 950 متر مربع سایبان ثابت و یک هزار و 800 متر مربع سایبان موقت، نصب مه پاش، بازسازی و توسعه فضای سبز، احداث و توسعه سرویس بهداشتی، محوطه سازی و احداث نمازخانه با اعتباری بالغ بر 500 میلیارد ریال در پایانه مرزی چذابه از دیگر اقداماتی است که در راستای ایجاد تسهیلات رفاهی زائرین در حال اجرا است تا مشکلی برای آنها وجود نداشته باشد.

استقرار یک هزار موکب اربعین از مبادی ورودی خوزستان تا 2 گذرگاه چذابه و شلمچه

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی رئیس ستاد عتبات عالیات خوزستان با بیان اینکه  خدمات‌دهی مواکب به زائران در مرز شلمچه از ابتدای ماه صفر آغاز می شود گفت: بیش از یک هزار موکب اربعین از مبادی ورودی خوزستان تا 2 گذرگاه چذابه و شلمچه مستقر می شوند. همچنین در شلمچه 450 موکب و در چذابه 340 موکب در مسیرهای رفت و برگشت مستقر می شوند.

آغاز آماده‌سازی و استقرار 500 موکب برای پذیرایی از زائران 

مکی‌یازع، رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی و اسکان ستاد اربعین حسینی گفت: آماده سازی و استقرار 500 موکب برای پذیرایی از زائران حسینی در موقعیت شلمچه آغاز شده است. همچنین براساس برنامه ریزی انجام شده 450 موکب در مسیر رفت و 50 موکب در مسیر برگشت زائران اربعین حسینی مستقر خواهند شد.

وی ادامه داد: با توجه به گرمای شدید هوا 35 حسینیه و 10 مدرسه در شهرستان خرمشهر و 18 مدرسه در شهرستان آبادان برای اسکان اضطراری زائران حسینی پیش‌بینی شده است. همچنین ساخت سرویس بهداشتی و حمام و مکان برای استقرار موقت چند ساعته با توجه به گرمای هوا در دستور کار موکب‌های اربعین حسینی در شلمچه قرار دارد.

مهیا شدن اسکان زائران اربعین حسینی

محمدحسین ارسطوزاده  مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: 244 مکان اسکان اضطراری برای زائران اربعین حسینی در خوزستان تعیین شده تا در طول مسیر تردد امکان استراحت را داشته باشند. این مکان‌های اضطراری در شهرستان‌های اندیمشک، اهواز، شوش، هفتکل، کارون، خرمشهر،آبادان، ایذه، بهبهان، ماهشهر، هندیجان، دزپارت، رامهرمز، کرخه و دشت آزادگان در نظر گرفته شده‌اند.

وی افزود: این اماکن در مسیر تردد زائران تا مرزهای شلمچه و چذابه تعیین شده و بیشتر در مدارس، مساجد و ناحیه‌های بسیج این شهرستان‌ها آماده سازی شدند.

تسهیل تردد زائران اربعین حسینی از مرزهای خوزستان با همکاری مسئولان عراق

 همچنین  عیدی پورسرپرست فرمانداری دشت آزادگان در پایانه شیب و نشستی که با مسئولان عراق داشت بیان کرد: تمام تلاش بر این است که زوار تردد آسان و بدون مشکل داشته باشند و از مسئولان عراق خواستاریم هر گونه مشکل در مسیر تردد زائران را برطرف کنند.

وی در ادامه گفت: تسهیل در ورود و خروج زائران به ویژه در خصوص حمل و نقل، ایجاد هماهنگی لازم برای تردد اتوبوس‌های ایرانی حامل زائران در عراق، افزایش ‌درب‌های ورود و خروج در پایانه مرزی از دیگر توافقات انجام شده است.

برای نخستین بار توقفی در مرزها نخواهیم داشت

همچنین در این خصوص  وزیر کشور  با بیان اینکه امسال برای نخستین بار توقفی در مرزها نخواهیم داشت افزود: کشور ما به طور زیربنایی مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل برون شهری و درون شهری دارد و به طور طبیعی بر اربعین مؤثر است اما امسال کمیته مشترک حمل و نقل بین ایران و عراق در هر کدام از مرزها تشکیل شده که زائران کمترین مشکل را داشته باشند و این مشکل نسبت به سال‌های گذشته کمتر است.

تامین آب ‌پایانه‌های مرزی‌ چذابه و شلمچه/ زائران و مواکب دیگر مشکل آب نخواهند داشت

محمد رضا کرمی‌نژاد  با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب خوزستان آماده ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی در پایانه‌های مرزی شلمچه و‌ چذابه است اظهار داشت: در تأمین آب شرب مواکب و دفع بهداشتی فاضلاب اقدامات کاملی با توجه به گرمی هوا و مصرف بالای آب انجام شده است؛ تمام امکانات ما برای خدمت‌رسانی به زائرین امام حسین(ع) بسیج شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به مشکلات تأمین آب در سال‌های گذشته پس از پایانه مرزی در چذابه به زائران اربعین حسینی گفت: با جدا‌سازی آب روستاها از مواکب برای تأمین آب پایدار در مواکب قبل و بعد از پایانه‌های مرزی در این باره تلاش شد تا مشکلات زائران اربعین ‌را در بخش تأمین آب و جمع‌آوری فاضلاب برطرف کنیم تا در این هوای گرم مشکلی در قبل و بعد از پایانه های مرزی برای زائران ایجاد نشود.

اتباع خارجی در اربعین امسال هم از مرزهای چذابه و شلمچه تردد می‌کنند

سال گذشته مشکلات برای تردد اتباع خارجه به وجود آمد که در این باره نشست مشترکی بین وزرای کشور ایران و عراق به همراه استانداران خوزستان و بصره در محل منطقه آزاد اروند برگزار شد. که در این نشست مقرر شد به اتباع پاکستانی ویزای دسته جمعی داده شود چراکه طرف عراقی از دادن ویزای انفرادی به دلیل ماندگاری این اتباع در کشورشان، خودداری کرد.

 و همچنین مقرر شد طبق مصوبات نشست مشترک وزرای کشور ایران و عراق، اتباع خارجی غیرمقیم در ایام اربعین امسال از مرز چذابه و اتباع خارجی مقیم از مرز شلمچه تردد خواهند کرد.

آماده سازی و توسعه زیر ساخت‌های  در پایانه های مرزی استان خوزستان

محمد جولانژاد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان ظهار داشت: استان خوزستان با وجود دو پایانه مرزی چذابه و شلمچه، میزبان زائران اباعبدالله الحسین (ع) است؛

وی افزود: فعالیت‌های عمرانی شامل بهسازی مسیر، لکه گیری، روکش آسفالت و روکش‌های حفاظتی در محورهای مواصلاتی و همچنین ایمن سازی محورهای مذکور شامل خط کشی، نصب علائم، ایجاد روشنایی نقطه‌ای و نصب حفاظ میانی راه در حال انجام است که قطعاً بهبود سطح سرویس دهی و ارتقا ایمنی تردد زائرین در محورهای مواصلاتی منتهی به دو مرز شلمچه و چذابه را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه بیش از 370 پروژه عمرانی به ارزش 4 هزار میلیار تومان در سطح استان برای برگزاری باشکوه اربعین حسینی در حال انجام است گفت: به دلیل گرما و برای آسایش زائرین حسینی 5 دستگاه یخ ساز به ظرفیت 25 تن در روز و 4 دستگاه کانکس های یخچالی تهیه شده است.

9 مجتمع خدماتی بین شهری  احداث می‌شود

 خانچی با بیان اینکه تعداد 9 مجموعه خدمات رفاهی بین شهری در حال احداث است، گفت: بیش از 400  چشمه سرویس بهداشتی و 64  حمام امسال احداث شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده اظهار داشت: خرید 20 دستگاه خودرو خدماتی شامل 9 دستگاه حمل زباله، 4 دستگاه خودرو آتش‌نشانی، 4 دستگاه کمپرسور، 3 دستگاه تانکر آب، همچنین برای پایدارسازی آب مواکب و پایانه‌های مرزی عملیات ساخت ایستگاه پمپاژ آب موکب‌ها به ظرفیت 6 هزار متر مکعب در شبانه‌روز در پایانه مرزی شلمچه، ساخت خطوط آبرسانی موکب‌ها به طول 3 هزار و 500 متر ، عملیات ساخت 2 مخزن ذخیره 500 مترمکعبی و یک مخزن ذخیره 25 هزار مترمکعبی با هدف پایداری و  همچنین تامین آب در تصفیه خانه خرمشهر وارد مدار بهره برداری شده است.

معاون امور عمرانی استانداری در ادامه افزود: بهسازی و رفع نواقص شبکه های فاضلاب مواکب شلمچه و چذابه،  رفع نقاط حادثه خیز و بهسازی راه های منهی به پایانه های مرزی، نصب بیشش از 186000 عدد علایم ایمنی و تجهیزات ترافیکی، 20 کیلومتر روشنایی طولی و 15 نقطه روشنایی نقطه ای، 1400 کیلومتر خط کشی، احداث 140 کیلومتر شیار لزاننده و 48 کیلومتر شیارسازیو اصلاح شیب شیروانی از جمله دیگر اقدامات انجام شده است.

سوخت‌رسانی مداوم به مواکب و وسایل نقلیه زائران در خرمشهر 

محمد بنی‌سعیدمدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آبادان از ایجاد تمهیدات لازم پیرامون سوخت‌رسانی به وسایل نقلیه زوار اربعین حسینی وخدمت‌رسانی در مرز شلمچه خبر داد واظهار داشت:2 جایگاه سیار عرضه سوخت در ایام اربعین حسینی در مسیر تردد وسایل نقلیه زائران در موقعیت های ورودی شهر خرمشهر و 55کیلومتری محورمواصلاتی خرمشهر به اهواز مستقر خواهند شد.

وی افزود: همچنین جهت تأمین گاز مایع مورد نیاز موکب‌ها با مسئولان شرکت‌های توزیع پرسی و ایران گاز آبادان و بوتان خرمشهر هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

به گزارش تسنیم، بر اساس تقویم رسمی کشور 15 شهریور همزمان با 20 صفر سال 1445 هجری قمری، روز اربعین حسینی است. هر ساله هزاران‌ نفر زائر عتبات عالیات از سراسر ایران و کشورهای دیگر مانند افغانستان و پاکستان از مرزهای شلمچه و چذابه در مراسم اربعین حسینی عازم کشور عراق هستند.

حرکت تدریجی زائران اربعین حسینی به سمت مرزهای چذابه و شلمچه از  ماه صفر شروع می‌شود و تا چند روز مانده به اربعین به اوج خود می‌رسد و دستگاه‌های مختلف استان از مدت قبل خود را آماده حضور زائران کرده و زیر ساخت‌های لازم را در مرزها ایجاد کرده‌اند.

مرزهای شلمچه و چذابه در غرب خوزستان 2 گذرگاه مهم‌ تردد زائران اربعین هستند.

گزارش از فاطمه دقاق‌نژاد


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین