عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۵۰۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
حریزاوی در رزمایش «محله اربعینی»:
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: براساس نظرسنجی‌ها مردم مؤمن ایران با حضور ۸۶ درصدی در مجالس حسینی و ۷۲ درصد علاقه به حضور در مراسم اربعین نشان داده‌اند که توطئه‌های دشمن بی‌اثر بوده است.

عقیق: حجت‌الاسلام  روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در آیین افتتاحیه رزمایش «محله اربعینی» که به صورت مجازی در بستر آپارات و با حضور مدیران کل، معاونین فرهنگی و کارشناسان ستاد استانی و مدیران ادارات و کارشناسان شهرستانی سازمان تبلیغات در سراسر کشور برگزار شد، با اشاره به روایت شریف «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً» اظهار داشت: حرارت عشق حسینی و نیاز انسان به این منبع نورانی و متعالی پدیده‌ای است که درطول تاریخ حیات بشر نجات بخش و حرکت بخش بوده و تلاش دشمنان نیز برای خاموش کردن این مغناطیس معنوی همواره بی‌ثمر بوده و اثر معکوس داشته و باعث شده تا عشق و علاقه آزادگان جهان به این منبع فیض بیشتر شود.

۷۲ درصد مردم ایران علاقه‌مند به حضور در مراسم اربعین هستند

وی جنایت حادثه تروریستی روز گذشته در حرم حضرت شاهچراغ را از جمله تلاش‌های بی‌ثمر دشمنان برای کم فروغ کردن عشق و علاقه مردم به اهل بیت(ع) دانست و گفت: براساس نظرسنجی‌ها مردم مؤمن  ایران با حضور ۸۶ درصدی در مجالس حسینی و ۷۲ درصد علاقه به حضور در مراسم اربعین نشان داده‌اند که توطئه‌های دشمن بی‌اثر بوده است.

حریزاوی حرکت اربعین را در ادامه برنامه‌های پرشور محرم و ترکیبی از زیارت و عشق دلدادگان و جاماندگان توصیف کرد و افزود: اربعین نماد و شعار شیعه و بلکه یک شعار تمدن ساز است؛ در تمدن شیعی حرکت از سکون و بی‌حرکتی ارزشمندتر است و قیان بر قعود فضیلت دارد.

اربعین اعلام آمادگی برای مبارزه تمدنی است

وی ادامه داد: راهپیمایی اربعین یک حرکت است و انسان را به حرکت وامی دارد و یک نوع خودسازی است که نباید ساکت و راکد باشیم و ثانیاً اربعین یک حرکت تمدن ساز است؛ چرا که تمدن اسلامی در آخرالزمان بنابه گفته اهل تحقیق و اهل معنا مبتنی بر یک پدیده شبیه اربعین است و در طول تاریخ نداشته‌ایم که این تعداد انسان در یک بازده چند روزه در کنار هم جمع شوند و یک حرف جدی و قابل توجه داشته باشند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی اهداف اربعین را فراتر از صرف زیارت عنوان کرد و ابراز داشت: زیارت یکی از اهداف اربعین است؛ این جمعیت برای اعلان جنگ و اعلام آمادگی به ولی خود برای یک مبارزه تمدنی می‌آیند و اگر فرمان حرکت به سمت بیت‌المقدس را دریافت کنند از همانجا می‌توانند به سمت بیت‌المقدس حرکت کنند و کار صهیونیست‌ها را یکسره کنند.

وی ایجاد ولاء را یکی دیگر از مسائل اربعین برشمرد و افزود: ولاء دو صورت دارد؛ گاهی ولاء طولی است که همه ما ولایت خدا و اهل بیت و فقهای را پذیرفته ایم و ولاء طولی داریم؛ اما یک جنبه دیگر هم ولاء عرضی است که منظور این است که بین مؤمنین به هم پیوستگی و یک چسبندگی وجود داشته باشد و به فکر همدیگر باشند؛ حرکت اربعین بالاترین حد این رابطه طرفینی را شاهد هستیم و ملتی که خود نیز گرفتار انواع مشکلات اقتصادی و کمبودها هستند به بهترین وجه ممکن از مهمانان و سایر ملت‌ها و حتی غیرمسلمانان استقبال و پذیرایی می‌کنند.

حریزاوی بر استفاده از ظرفیت‌های اربعین تأکید کرد و گفت: باید تلاش کرد تا این درس‌ها و ظرفیت‌هایی که در اربعین وجود دارد در زندگی خود پیاده کنیم و از ظرفیت جامعه پردازی و تمدنی‌سازی و فناوری‌های نرم که در این حرکت بزرگ وجود دارد غفلت نکنیم؛ چرا که چنین حرکت هایی مانند کاتالیزورهای معنوی هستند که جامعه به سرعت معنای آن را دریافت می کند و به آن تمایل نشان می دهد و نباید مسجدی ها و مبلغین از این ظرفیت بزرگ غافل شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نباید از کسانی که به هر دلیل امکان حضور در این رزمایش بزرگ را ندارند غفلت کنیم، بلکه باید تا حد امکان مردم را نسبت به اربعین آگاه سازی کنیم؛ زمینه حضور افراد را فراهم کنیم و برای کسانی که فرصت و شرایط حضور پیدا نکرده اند، مراسم جاماندگان را که چندین سال است با همت علماء و مؤمنین راه اندازی شده را توسعه دهیم و با راهکارهای مختلف و ابتکار عمل عزیزان محله های خود را اربعینی کنیم.

اربعین را چگونه می‌توان توسعه داد؟

حجت الاسلام رضا عزت‌زمانی معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم با اشاره به روایت  «مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ اَلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع إِنْ کَانَ مَاشِیاً کُتِبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ مُحِیَ عَنْهُ سَیِّئَةٌ» از امام صادق(ع) اظهار داشت:در زیارت اربعین چندین محور وجود دارد که یکی از این محورها حرکت از منزل به سمت کربلاست؛ بر‌اساس این روایت کسی که به قصد زیارت از خانه خارج شود مشمول حسنه و بخشش گناه است و از زمانی که تصمیم به زیارت می‌گیرد و از منزل خارج می شود زائر محسوب می‌شود.

وی محور دیگر در زیارت اربعین را قدم زدن و حرکت با پای پیاده برشمرد و افزود: در روایات دیگر نیز بر پیاده رفتن به زیارت امام حسین(ع) تأکید شده و نکته‌ای که از ویژگی‌های اربعین به ما بیشتر می‌تواند کمک کند و این حرکت را با عظمت بیشتری نشان دهد و افراد بیشتری را در جای جای عالم درگیر حرکت اربعین کند، این است که از هرکس از خانه خودش حرکت کند و  آغاز حرکت منزل به منزل توسعه پیدا کند.

عزت زمانی ادامه داد: اگر این حرکت همگانی اتفاق افتاد و جمع کثیری از مشتاقان زیارت را به همراه خواهد داشت و این حرکت مویرگی که از جای جای عالم اتفاق می‌افتد به سمت نقطه اوج و کربلا راه خواهد افتاد و همه در این حرکت بزرگ تمدنی نقش خواهند داشت.

وی با ابراز اینکه هرچند زیارت حائر ارزشمندی متمایزی دارد، اما صرف حرکت ما به سمت این مسیر نیز ارزشمند است و ما باید این حرکت را گسترش دهیم تلاش کنیم تا افراد بیشتری در این مسیر همراه شوند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در پایان بر لزوم برنامه‌ریزی و ایجاد این حال و هوای اربعینی در محله‌ها و شهرها برای جاماندگان تاکید کرد.

مهمانی ده کیلومتری غدیر حاصل درس گرفتن از غدیر است

حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت عظیم اربعین در شکل گیری اجتماعات بزرگ اظهار داشت:  شاید اگر اربعین نبود این برنامه‌های بزرگ و مهمانی‌های چند کیلومتری در غدیر و ... نیز اتفاق نمی‌افتاد و این درسی بود که ما از اربعین گرفتیم.

وی ادامه داد: اربعین ما را رشد داد و باید فناوری اربعین به فناوری‌های کوچک ترجمه شود تا بتواند در محله نسبت بگیرد؛ محله اسلامی و محله‌ای را که مقاوم است، در یک کلمه ترجمه کردیم به محله همدل و این محله همدل وقتی به غدیر می‌رسد مهمانی محله را برپا می‌کند و وقتی به اربعین نزدیک می‌شود محله اربعینی رقم می‌زند و تلاش می‌کند هر کدام از اعضای محله نسبت خود را با اربعین مشخص کنند.

سازمان تبلیغات به دنبال راهگشایی و تشویق به زیارت اربعین است

مدیرعامل بنیاد هدایت، راهگشایی و تشویق را از وظایف سازمان تبلیغات بر شمرد  و گفت: ما وظیفه داریم تا برنامه‌هایی را طراحی کنیم که این مشارکت افزایش پیدا کند و نگاه‌ها عمق پیدا کند و به اهداف خود بهتر و سریع‌تر برسیم.

وی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم نگاه را رشد دهیم، یکی از مواردی که خیلی می‌تواند به ما کمک کند، برداشتی است که مرحوم  آیت الله بهجت از روایت «عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ» دارند و آن اینکه وقتی حرم شلوغ می‌شود، تا آخرین زائر گسترش پیدا می‌کند و  و ما که در مسیر هستیم، گویا در حرم هستیم و در این نگاه حرم امام حسین(ع) به سرتاسر عالم گسترش پیدا می‌کند و این نگاه جلوه دیگری از اربعین به ما می‌دهد. 

وظیفه ما در اربعین حرکت کردن است

میرمحمدیان با بیان اینکه وظیفه ما در ایام محرم این بود که عزاداری کنیم ابراز داشت: در اربعین وظیفه داریم حرکت کنیم؛  برخی تا کربلا می‌روند و برخی هم در شهر و محله خود به عشق کربلا قدم می‌زنند و ممکن است عده‌ای هم بیایدند و به این جاماندگان خدمت کنند؛ این گسترش مفاهیم خیلی به حرکت تمدنی اربعین کمک می کند.
وی  ادامه داد: در اربعین هرکس حرکت می کند یا زائر است یا جامانده؛ کسانی که می روند در مسیر زیارت هستند و آثار و برکات خود را دارد پیوندهای اجتماعی بیشتر تقویت می شوند و هرکس به گونه ای در این مسیر خدمت می کند و حرکت می کند. کسانی که جامانده هستند یعنی افرادی که نیت داشته اند در اربعین در کنار حرم امام حسین(ع) باشند ولی به هر دلیل جامانده اند.

در محله اربعینی بنا داریم به هر نحوی تنور اربعین را گرم کنیم

میرمحمدیان افزود: مردم محله باید نسبت خود را مشخص کنند؛ عده‌ای به پیاده‌روی می‌روند و عده‌ای به جاماندگان خدمت می‌کنند؛ کسانی که امکان رفتن ندارند، می‌توانند به کسانی که هزینه رفتن به کربلا ندارند، کمک مالی می‌کنند و به هر راهی که شده تنور اربعین را گرم‌تر می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از راه‌ها این است که کاروان‌های راه بیفتد و عده‌ای به بدرقه زائرین و در هنگام برگشت به استقبال آن‌ها بروند؛ خود این کارها باعث می‌شود محله حال و هوای اربعینی پیدا کند. 

هر کاروان اربعینی که روحانی ندارد، مبلغ برای آن می‌فرستیم

مدیرعامل بنیاد هدایت به بیان وظایف سازمان تبلیغات پرداخت و گفت: وظیفه ما در سازمان این است که ستادی را تشکیل دهیم. شناسایی اولیه می‌کنیم که  کدام محله‌ها برنامه اربعین دارند و این‌ها ثبت شود. ما هم وظیفه داریم این ها را روایت کنیم؛ تلاش کنیم برای کاروان‌هایی که روحانی ندارند؛ مبلغین را همراه کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اصل ماجرا این است که هر کس نسبت خود را با اربعین مشخص کند و اگر خواست می‌تواند در سامانه ما نیز ثبت کند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین