عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۳۸۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
حجت الاسلام میرمحمدیان:
مدیرعامل بنیاد هدایت با تأکید بر اینکه جریان اربعین الگوی کوچکی از مدل تمدنی اسلام است، گفت: باید به این فکر کنیم که چطور می‌توانیم رویداد تمدنی اربعین را در محله‌های خود در طول سال داشته باشیم.

عقیق: حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت صبح امروز شنبه ۱۴ مردادماه در نشست هم‌اندیشی شهید حسن مختارزاده، ویژه راهیاران منطقه‌ای و استانی این مجموعه، به موضوع استفاده از ظرفیت تمدنی اربعین در سبک زندگی اسلامی پرداخت و اظهار داشت: در طول تاریخ نظام‌های طاغوتی همواره برای به صحنه آوردن مردم و خلق یک رویداد مردمی به زور، زر و تزویر، متوسل می‌شوند و همچنان هم در دنیا به همین روش عمل می‌شود اما در نگاه تمدنی اسلام، برای این که مردم پای کار حجت خدا بیایند از ولایت، ایجاد چرخه خیر و تبیین استفاده می‌شود.

وی جاذبه و کشش ولایت را بسیار بیش‌تر از قدرت و زور دانست و گفت: مردمی که شیرینی ولایت را چشیده‌اند آن را با هیچ بهایی از دست نمی‌دهند و حاضرند تا پای جان در این راه هزینه کنند. در طول تاریخ تشیع شاهد بودیم که هرگاه که مردم به درستی به سوی چرخه خیر هدایت می‌شوند، «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ» شکل می‌گیرد؛ در این مدل مردم بهتر و عمیق‌تر از جاهایی که پول خرج می‌کنند، پای کار می‌آیند. بسیاری در دنیا تلاش می‌کنند مردم را فریب دهند تا گرد یک هدف و شعار پوشالی جمع شوند و اهداف پشت پرده آنها محقق شود، در مقابل این جریان تزویر باید تبیین صورت بگیرد تا جبهه حق تقویت شود.

اربعین؛ یک مدل تمدنی

میرمحمدیان جریان مردمی اربعین را مدلی تمدنی دانست که مبتنی بر همین نوع نگاه شکل گرفته است و با تأکید بر اینکه جریان اربعین جنس خدمت‌رسانی را تغییر داد، اظهار داشت: اربعین باعث شد که فرهنگ‌های خوبی که کم کم داشت فراموش می‌شد مثل ایستگاه‌های صلواتی و… احیا و رشد کرد. جالب این است که خدمات‌رسانی به زائران هم عادلانه است یعنی برایشان آشنا بودن زائر، قومیت و ویژگی‌ها دیگر مهم نیست بلکه همین اندازه که زائر اباعبدالله(ع) است، به او خدمات می‌دهند حتی جای خود را به زوار می‌دهند و خودشان در سرما و گرما، بیرون از موکب تا صبح سر می‌کنند.

وی اربعین را یک اتفاق بزرگ و تمدنی خواند و گفت: برگزاری مراسم حج، خروجی متأثر از نگاه تمدنی غرب است؛ اگر بنا بود با این مدل اربعین را برگزار کنیم یک دهم این میزان مشارکت را هم نداشتیم. در تفکر اربعینی زائری که شروع به سفر می‌کند، خود را به امام حسین(ع) می‌سپارد و از پیش، جا و غذا رزرو نمی‌کند؛ در مسیر پیش می‌رود و در زمان لازم هرجا که بود به او خدمات ارائه می‌شود. این یک اجتماع کوچکی است شبیه جامعه‌ای که طبق روایات ما در زمان ظهور شکل می‌گیرد.

رویداد تمدنی اربعین باید در محله‌ها شکل بگیرد

مدیرعامل بنیاد هدایت تصریح کرد: این نوع مواجهه، نگاهش به سبک زندگی هم متفاوت است و از آن فناوری‌های متفاوت و جذاب به دست می‌آید؛ همین مدل نگاه را بعضی‌ها در حاشیه فرهنگ اربعین شکل داده‌اند مثلاً در سمنان یک نانوایی راه افتاد که در طول سال بدون دریافت هزینه به مردم نان می‌دهد تا مستضعفین و فقرای محله هم شرم نکند از اینکه نان رایگان دریافت می‌کند؛ آنقدر خیرین به این نانوایی کمک می‌کنند که به اذعان گردانندگان آن بسیار بیشتر از درآمد یک نانوایی است؛ بنابراین باید به این فکر کنیم که چطور می‌توان رویداد تمدنی اربعین را در محله‌های خود در طول سال داشته باشیم.

میرمحمدیان با تأکید بر اینکه فرهنگ اربعین باید در زندگی‌های ما جاری شود، گفت: اگر اربعین را درست تصور کنیم؛ در می‌یابیم که باید به کربلا برویم و اگر نتوانستیم باید هرچقدر که می‌توانیم به سمت کربلا حرکت کنیم؛ حتی اگر برای‌مان مقدور نباشد که از شهر خود خارج شویم تا جایی که می‌توان باید در این مسیر بود، کسی که با این نیت به سمت کربلا حرکت کرد، زائر است و همه کسانی که در این عرصه فعال هستند، با جان و دل به او خدمات می‌دهند.

مدیرعامل بنیاد هدایت با توجه به اینکه اربعین می‌تواند ابعاد سیاسی هم داشته باشد، بیان داشت: اگر همین جمعیت اربعینی با همین حال و هوا به سمت فلسطین حرکت کنند، به نظر شما جنگی صورت می‌گیرد؟ نه بلکه مثل ماجرای فتح مکه، بدون جنگ اسرائیل از بین می‌رود و سرزمین فلسطین آزاد می‌شود، این قدرت حضور آحاد مردم در صحنه است. این جریان ده‌ها میلیونی را می‌توان به این سمت هدایت کرد.

فرهنگ جلوگیری از اسراف علاوه بر پیشرفت اقتصادی عامل برکت در جامعه است

میرمحمدیان فرهنگ اسراف را طبق قواعد الهی موجب بی‌برکتی دانست و گفت: ما در زمینه‌های اقتصادی خیلی از ملاحظات را داریم اما این وعده الهی را جدی نمی‌گیریم. میزان غذایی که ما در ایران به سطل زباله می‌ریزیم یک کشور ۳۰ میلیون نفری را پاسخگوست. اگر همین یک فرهنگ در کشور جا بیفتد که اسراف نکنیم به لحاظ اقتصادی پیشرفت خواهیم کرد و به تعبیر درست‌تر زندگی برکت پیدا می‌کند.

وی جنبه‌های دیگر وضعیت بهداشتی، اعتقادی و ظرفیتی که می‌توان از آن برای تقویت پیوندهای اجتماعی استفاده کرد را قابل تأمل و بررسی دانست و گفت: حدود ۴ میلیون نفر از مردم ایران در مراسم اربعین شرکت می‌کنند؛ ما باید بتوانیم بخشی از این ظرفیت را برای دفاع از اسلام و ارزش‌های دینی استفاده کنیم. اگر همه از محله‌های خود با امام محله به سمت اربعین بروند، با توجه به ویژگی‌هایی که این سفر دارد، بیش از پیش دل‌ها به هم گره می‌خورد و پیوندهای عاطفی تقویت می‌شود.

فناوری‌های مسیر اربعین را باید کشف کرد

مدیرعامل بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: کسانی که می‌خواهند کاروانی به سمت اربعین ببرند باید از تجربه دیگرانی که سال‌ها این کار را کرده‌اند، استفاده کنند تا خدای ناکرده خاطره بدی را رقم نزنند، مدیران کاروان هم باید خود را با مدل اربعین و شرایط آنجا تطبیق دهند. این سفر را نمی‌شود با مدل سفر حج مدیریت کرد و بخواهیم همه در یک ساعت مشخص، در یک محل مشخص و با یک امکانات یکسان مدیریت شوند.  فناوری‌های مسیر اربعین را باید کشف کرد و جنس نگاه ما اگر به اربعین اصلاح شود، می‌توانیم آن را یک مدل تمدنی ببینیم، در این صورت است که اگر توانستیم به کربلا می‌رویم وگرنه کاروان جاماندگان راه می‌اندازیم؛ چقدر ما تلاش کردیم که این فرهنگ جا بیفتد، برخی می‌گفتند اگر کاروان جاماندگان رونق بگیرد، کربلا خلوت می‌شود اما دیدیم که اینطور نشد و نمی‌شود.

وی  ادامه داد: وقتی حرکت بزرگی اتفاق می‌افتد، این قطره‌ها همه در کنار هم هستند و هیچ قطره‌ای هم نسبت به قطره دیگری اولویت ندارند، آن دانشجوی پزشکی که به عشق امام حسین در مرز «میرجاوه» یا «ریندان» دارد به زائران پاکستانی خدمت رسانی می‌کند قطعاً با آن خادمی که در کربلا خدمت می‌کند تفاوتی ندارد و به همان میزان اجر می‌برد. کسی که می‌خواهد اربعین را بفهمد باید برود آن مرزها و حال و هوای مردم در آنجا را بببیند که بعضا دولت پاکستان همکاری نمی‌کند و زائران فقیری که یک سال پس انداز کرده اند تا خود را به پشت فنس‌های مرز برسانند و دو روز آنجا متوقف می‌شوند؛ خادمان از بین فنس‌ها به آنها غذا و امکانات می‌رسانند؛ برخی از این زوار اهل سنت هستند.

در اربعین رفتن مهم است، رسیدن مهم نیست

مدیرعامل بنیاد هدایت، با بیان اینکه در اربعین رفتن مهم است، رسیدن مهم نیست افزود: وقتی حرم شلوغ می‌شود، حرم تا زیر پای آخرین زائر توسعه پیدا می‌کند یعنی کل طریق حرم است و مسجدهای ما به عنوان آخرین نقطه‌های این رگ‌ها باید نسبت به موضوع اربعین تلاش کنند تا این اتفاق به بهترین شکل ممکن و با همان نگاه تمدنی رقم بخورد.‎


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین