عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۶۵۳
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
شفیعی سروستانی عنوان کرد:
شفیعی سروستانی می‌گوید: مهدویت را ذیل همه مباحث در قامت یک تبصره تعریف کرده‌ایم. در صورتی که ظرفیت تمدن‌ساز و افق آفرین تفکر ولایی مهدویت را به هیچ وجه در نظر نگرفته‌ایم.

عقیق: اسماعیل شفیعی سروستانی مدیر مسئول موسسه فرهنگی موعود عصر در نشست «عدالت علوی در ولایت اسلامی» ضرورت تغییر نگرش به مهدویت را یادآورد شد و افزود: مهدویت اساس و تمام دین است، مهدویت نه امری زینتی و نمادین بلکه امری بنیادین و راهبردی در فرهنگ شیعی و دین اسلام است، اما متأسفانه مواجهه با مهدویت در عرصه فرهنگی کشور با نگاه مناسبت زده وتقویمی روبرو است، در صورتی که مهدویت نقش راهبردی، و کانونی در فرهنگ شیعه دارد.

اسماعیل شفیعی سروستانی با اشاره به حدیثی از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در خصوص وضعیت حضرت قائم المنتظر پیش از واقعه شریف ظهور بیان داشت: نزدیک به دویست و پنجاه و پنج سال پیش از میلاد مبارک حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف، امیرالمؤمنین علیه‌السلام در وصف آن حضرت می فرمایند: او طرید، شرید، فرید و تنهاست.

سهم حضرت صاحب الامر از رسانه‌ها و زندگی روزمره مؤمنان چقدر است؟

وی افزود: روزی خبرنگاری از من سئوال کرد، سهم امام زمان(عج) از رسانه‌ها چقدر است؟ در پاسخ به وی گفتم، اگر سند 6 دانگ خانه به نام شما باشد، سهم شما از این خانه چقدر است؟ گفت: تمام خانه. در ادامه به وی گفتم خداوند رحمان سند تمام عالم، ارض و سماء را به نام حضرت مولانا علی ابن ابیطالب و فرزندان گرانقدر او کرده است، حال سهم ایشان از عالم چقدر است؟ حال با این وجود سهم حضرتش از رسانه‌های خرد و کلان، چاق و لاغر چقدر است؟ هزار و اندی رسانه به صورت رسمی در شیعه‌خانه امام زمان فعال‌اند، بی آنکه سهم مختصری از این مجموعه به حضرت مولانا صاحب الزمان(عج) اختصاص یافته باشد.

سروستانی ادامه داد: مستضفعان این سرزمین و مستعضفان عالم به دلیل بی توجهی رسانه‌ها به مهدویت از معارف مهدوی بی بهره‌اند. البته این تنها قصور رسانه و اربابان رسانه و جراید نیست، سهم امام عصر(عج) در دروس و سرفصل های دانشگاهی چقدر است؟ از بین هزار و اندی رشته دانشگاهی، و چندین نوع دانشگاه آزاد، سراسری و پیام نور و غیره، سهم امام زمان در بین این دروس چقدر است؟ حتی به اندازه دو واحد درس اختیاری با نام موعود مقدس، منجی‌گرایی، آخرالزمان‌شناسی، آینده‌شناسی و مهدویت وجود ندارد. اگر این عبارت امیرالمؤمنین همچنان جاری نیست، پس چگونه است، هُو الطّرِید، الشّرِید الفَرِید.

وی یادآور شد: هر یک از مناسبات سیاسی و اجتماعی جهان اسلام را که مورد مطالعه قرار بدهید، جز این مهم به نتیجه نخواهید رسید. همچنان دریافتی که از مهدویت داریم، با حقیقت آن موضوع نسبت ندارد. به عبارتی دانسته و ندانسته، این فرهنگ، این تفکر ولایی، در عرض سایر مباحث کرده‌اند و تعریف کرده‌ایم.

 این اندیشمند مطالعات آخرالزمانی گفت: مهدویت را ذیل همه مباحث در قامت یک تبصره تعریف کرده‌ایم. در صورتی که ظرفیت تمدن‌ساز و افق آفرین تفکر ولایی مهدویت را به هیچ وجه در نظر نگرفته‌ایم. اگر مهدویت شناخته می‌شد و مورد مطالعه و توجه جدی قرار می‌گرفت، به هیچ وجه در ذیل سایر مباحث در قامت یک تبصره هضم نمی‌شد. در نگاهی که موعود دارد و از مجرای کلام حضرات معصومین علیهم السلام دریافت کرده‌ایم، مهدویت مخّ دینداری است، مهدویت جان‌مایه دینداری است، قطب اصلی است که همه مباحث جدی حول محور آن موضوعیت می‌یابد.

عهد و میثاق انبیا برای یاری‌رسانی به حضرت قائم المنتظر

مدیر مسئول موسسه فرهنگی موعود عصر(عج) با اشاره به بیان مبارک حضرت امیر المومنین در خصوص حضرت قائم (عج) تأکید کرد: امیرالمؤمنین علیه‌السلام، حضرت قائم را قطب و همچون محور آسیاب معرفی می کنند که تمام عناصر به گرد او می چرخند. اگر بخواهیم تعریفی از جایگاه این حوزه داشته باشیم، مهدویت مخّ و حقیقت دینداری است. از همان صبحگاهی که مقرر بود از حضرت آدم علیه السلام رونمایی کنند، خداوند رحمان فرمود: «وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً» (بقره 30) من می‌خواهم خلیفه‌ای در زمین جعل کنم که تمام خلق عالم به گرد او به طواف در بیایند، باید مجالش فراهم می‌شد تا در جهان خارجی مقام خلیفةاللهی ایشان ظهور عینی پیدا کند. همه انبیا و رسل برای این منظور آمده‌اند. حضرت امیرالمؤمنین فرموده‌اند، بر حسب آیات قرآن: خداوند از همه انبیا و رسل میثاق گرفت که یاری‌رسان باشند و این یاری‌رسانی محقق خواهد شد که واقعه شریف ظهور اتفاق افتاده باشد، پس «مهدویت» مخّ دینداری است.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین