عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۰۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
غلامرضا سازگار شاعر آئینی گفت: شیخ جعفر شوشتری از روی کتاب روضه می‌خواند. به او می‌گفتند ملاکتابی! یک شب به امام حسین(ع) متوسل شد و عرض کرد چقدر به من بگویند ملاکتابی! عنایتی به من کنید.

عقیق: استاد غلامرضا سازگار شاعر آئینی و پیرغلام سیدالشهدا(ع) در بخشی از سخنرانی خود در پنجمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور اظهار داشت: روضه‌ای که می‌خوانید مستند باشد. رهبر انقلاب فرمودند، روضه مستند بخوانید. لااقل باید عقل خود مداح اجازه دهد که او یک روضه را بخواند. روضه‌های مستند به قدری زیاد داریم که باید از روضه‌های افواهی و شنیدنی پرهیز کرد. خیلی هم این روضه‌ها زیباتر است.

عنایت امام حسین(ع) به مُلا کتابی

وی افزود: شیخ جعفر شوشتری از روی کتاب روضه می‌خواند. به او می‌گفتند ملاکتابی! یک شب به امام حسین(ع) متوسل شد و عرض کرد چقدر به من بگویند ملاکتابی! عنایتی به من کنید. شب در عالم رویا دید که عرصه کربلاست و اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش در یک طرف و عمر بن سعد لعنت‌الله علیه و یارانش در طرف دیگر هستند. زمانی که این منظر را دید، گفت من که نوکر امام حسین(ع) به صف ایشان می‌روم. خدایا ما را از صف امام حسین خارج نکن.

سازگار گفت: حضرت به حبیب در عالم رویا فرمودند: شیخ جعفر مهمان ماست. چه داری به او دهی؟ حبیب عرض کرد: آب که در خیمه نداریم، بچه‌ها همه تشنه هستند. امام فرمود با روغن و آرد حلوا درست کن و خودت در دهان شیخ بگذار. اجازه نده خودش بخورد تو در دهان او بگذار. شیخ می‌گفت این حلوا را خوردم و از خواب بیدار شدم، دیدم دیگر آن شیخ جعفر نیستم. تمام درهای کربلا به روی من باز شده بود. او سپس کتاب «خصائص الحسینیه» را نوشته است.

کتابی که مداحان در شروع کار باید بخوانند

این پیرغلام سیدالشهدا(ع) گفت: گاهی به مداحان عرض می‌کنم همانطور که یک طلبه واجب است صرف و نحو را برای شروع کار بخواند، مداحان هم برای شروع کار باید خصائص الحسینیه را بخوانند. مداحان با خواندن این کتاب باید به خود ببالند و بدانند نوکر و غلام چه کسی هستند.

وی تصریح کرد: مرحوم شیخ رضا سراج به کربلا رفته بود. رفقا را جمع کرد تا روضه‌ای برپا کند. به هرکس گفت چیزی برای برپایی این روضه بیاورد. خانه یکی از متمولان کربلا را هم برای روضه خواستند. او گفت نمی‌دهم. این اعراب می‌آیند و پا روی گل‌های باغچه می‌گذارند. او نگذاشت دیگ‌ها را داخل بیاورند. حاج احمد طاهری تعریف می‌کرد فردای آن روز وقتی وارد خانه شدم، دیدم دیگ‌ها نیست. پرسیدم دیگ‌ها کجاست؟ گفتند همان فرد که دیشب به خانه ما را راه نداد، آن‌ها را برد. او همه بدنش را با دیگ‌ها سیاه کرد.

گل‌های تو از گل‌های من عزیزترند؟

سازگار افزود: او می‌گفت: به خانه‌اش رفتیم و دیدیم همه گل‌ها را وسط باغچه گذاشته است. از او پرسیدیم تو که دیروز حرف دیگری می‌زدی؟ گریه کرد. گفت دیشب حضرت زهرا به خواب من آمد و فرمود: گل‌های تو از گل‌های من عزیزترند؟ گل‌های من را در کربلا پرپر کردند.

این پیرغلام سیدالشهدا(ع) تصریح کرد: گریه مداحان و مسئولان هیأت‌ها خیلی ارزش دارد، زیرا آن‌ها هم می‌گریانند و هم گریه می‌کنند. شیخ جعفر یک کتاب خصائص الحسینیه نوشته است، ببینید چه کرده است؟ قرآن را با امام حسین(ع) مقایسه کرده است. هردو در عِلم خدا هستند. قرآن دو مرتبه نازل شد و امام حسین(ع) هم دو مرتبه نازل شد. یک مرتبه قنداقه‌اش به آسمان رفت و یک مرتبه هم بدن قطعه قطعه‌اش را بردند.

وی گفت: قرآن روی سینه پیامبر(ص) است، حسین(ع) هم روی سینه پیامبر(ص) است. قرآن در همه خانه‌ها هست، امام حسین(ع) هم در همه خانه‌ها هست. قرآن را با صوت می‌خوانند، مصیبت امام حسین(ع) را هم با صوت می‌خوانند. قرآن را که می‌خوانن،د اولیای خدا گریه می‌کنند، با ذکر مصیبت امام حسین(ع) هم اولیای خدا گریه می‌کنند. در این کتاب این موارد آمده است تا اینکه دارد قرآن سوره سوره است و حسین(ع) هم سوره سوره شد. یک سوره سر بریده، یک سوره بدن قطعه قطعه و یک سوره هم قطرات خونی که روی زمین ریخته شد. قرآن آیه آیه است، حسین(ع) هم بدنش آیه آیه شد. اینقدر زخم روی زخم و نیزه روی نیزه زدند که جایی از بدنش سالم باقی نماند.

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

تعداد بازدید : 353

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین