عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۸۴۳
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴
حجت الاسلام رفیعی بیان کرد؛
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه معاد از نشانه‌های خداوند است گفت: بیش از ۱۰۰ آیه در قرآن کریم داریم که می‌گوید جسم انسان در قیامت بر می‌گردد و خداوند در آیات ۲۵۹ و ۲۶۰ سوره مبارکه بقره داستان حضرت عزیر (ع) و حضرت ابراهیم (ع) را برای درک چگونگی زنده شدن مردگان بیان کرده است.

عقیق: حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی بعد از نماز عصر در حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه بیان نشانه های خداوند که درسوره مبارکه روم بیان شده است اظهار کرد: در آیات ۲۵ و ۲۶ این سوره دو نشانه وجود خدا بارش باران و زنده کردن زمین بعد از مردنش و معاد و بازگشت مردگان عنوان شده است.

وی با بیان اینکه خداوندی که مخلوقات را آفریده است می تواند آن ها را باز گرداند، گفت: روزی می آید که خداوند همه را صدا می زند و همه مخلوقات از زمین بیرون می آیند و صحرای محشر و قیامت برپا می شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به چگونگی معاد، گفت: انسان وقتی از دنیا می رود جسم از بین می رود و در عالم برزخ روح در قالب جسم دیگری قرار می گیرد ولی در قیامت برخی معتقدند که معاد روحانی است و برخی بر معاد جسمانی تأکید دارند.

وی با بیان اینکه معاد روحانی از مسلمات است، افزود: اختلاف علما و فلاسفه بر سر این است که آیا روح به همین جسم دنیایی برمی گردد یا خیر؛ بیش از ۱۰۰ آیه در قرآن کریم داریم که می گوید جسم انسان در قیامت بر می گردد و از این رو بسیاری از مفسران بزرگ گفته اند که انکار معاد جسمانی ممکن نیست.

رفیعی ادامه داد: خداوند در آیات ۲۵۹ و ۲۶۰ سوره بقره دو داستان از حضرت عزیر(ع) و حضرت ابراهیم(ع) در رابطه با معاد جسمانی و برگرداندن همین جسم در قیامت بیان کرده است؛ خداوند در جریان حضرت عزیر(ع) که از کنار خرابه ای می گذشت و چگونگی بازگشت مردگان به ذهنش خطور کرده بود، جان ایشان را گرفت و پس از ۱۰۰ سال زنده کرد در حالی که استخوان های الاغی که سوار بودند پوسیده بود ولی غذایی که همراه داشتند سالم مانده بود و سپس خداوند الاغ را در مقابل چشم ایشان زنده کرد.

وی گفت: در جریان حضرت ابراهیم(ع) هم از کنار رودخانه‌ای می‌گذشتند که لاشه ای در آن افتاده بود و سه نوع حیوان دریایی، زمینی و پرنده از آن می‌خوردند؛ ناگهان به ذهن ایشان خطور کرد که چگونه این حیوانات دوباره زنده می شوند که خداوند به ایشان دستور داد ۴ پرنده را بگیرند و ذبح کنند و گوشتشان را با هم مخلوط کنند و در نقاط مختلف قرار دهند؛ پس ازاین که این کار را کردند به اذن خداوند اجزای بدن پرندگان از نقاط مختلف جمع شد و پرندگان زنده شدند و خدا فرمود این گونه مردگان را زنده خواهیم کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند در قرآن می فرماید حتی خطوط روی انگشتانتان را هم دوباره باز می گردانیم، افزود: تمام این آیات دلالت بر معاد جسمانی با همین جسم مادی دنیایی دارد و خداوند می فرماید همین اجزای بدن را به سخن می آوریم و بر اعمالی که انجام داده اند شهادت خواهند داد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین