عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی:
سخنران حرم بانوی کرامت گفت: اقتصاد سالم در جامعه از جمله اثرات اعتقاد به معاد و قیامت است چرا که بخشی از مشکلات اقتصادی به خاطر گران‌فروشی، کم‌فروشی، بی‌انصافی، اختلاس، رشوه و ربا است.

عقیق: حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در ششمین روز ماه مبارک رمضان طی سخنانی در تفسیر سوره روم در شبستان امام خمینی(ره) گفت: آیه یازدهم و چند آیه بعد از آن در خصوص معاد  و قیامت است چرا که دنیا محل گذر و زندگی اصلی در عالم قیامت است اما عده ای معاد را منکر می شوند.

وی افزود: قرآن کریم در چندین آیات مختلف این حقیقت را بیان نموده است و عده ای در گذشته و امروزه منکر معاد هستند که در گذشته به آن‌ها «دهری» می گفتند و امروزه نیز این گروه با عناوین لائیک و کمونیست‌ها شناخته می‌شوند.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: خداوند بارها در قرآن در خصوص معاد دلایل مختلف آورده است که یکی از آن‌ها همین آیه یازدهم سوره روم است که به نحوه خلقت و رجعت انسان اشاره دارد.

رفیعی تاکید کرد: خداوندی که از یک نطفه انسان را خلق نموده است آیا قدرت ندارد که بعد از مرگ مجددا انسان را به عالم قیامت بازگرداند؟.

وی اظهار داشت: استدلال‌های بسیار زیادی در علم کلام وجود دارد که اولین استدلال، مبحث عدالت خداوند است چرا که انسان هایی مثل صدام و … جنایت‌های زیادی کرده‌اند و باید مجازات شوند و نمی‌توان در دنیا پاسخ این جنایت‌ها را داد  به همین خاطر باید عالم دیگری برای مجازات وجود داشته باشد که عالم قیامت است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی یادآور شد: دومین دلیل، برهان حکمت خداوند است مبنی بر اینکه این همه مخلوقات بیهوده و عبث آفریده نشده‌اند و اینگونه نیست که هدفی از این خلقت وجود نداشته باشد.

وی در ادامه گفت: دلیل سوم وجود معاد، رحمت واسعه الهی است که بخشی از این رحمت در دنیا و بخشی از این رحمت در معاد و عالم آخرت است.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: طبق آیات قرآن کریم، معتقدین به قیامت، مخلصانه، به دنبال انجام عمل صالح هستند و همواره در حال گره‌گشایی از کار دیگران بوده و به آسانی دیگران را اطعام و در راه خدا انفاق می‌کنند و دارای صبر و تحمل زیادی در راه خدا هستند.

رفیعی خاطر نشان کرد: اگر انسان بتواند در مصائب و سختی‌ها تحمل نماید و لب به ناشکری باز نکند می‌تواند به مراتب و مراحل معنوی برسد.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: اقتصاد سالم در جامعه از دیگر اثرات اعتقاد به معاد و قیامت است چرا که بخشی از مشکلات اقتصادی به خاطر گران‌فروشی، کم فروشی، بی انصافی، اختلاس، رشوه و ربا است.

وی افزود: یاد معاد موجب می شود انسان از نظر اقتصادی هم سالم باشد و در معاملات رعایت انصاف و تقوا را داشته باشد و از نظر اقتصادی ظلم نکند.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی خاطر نشان کرد: بدترین چیزی که گریبان انسان را قیامت می گیرد ظلم بر مردم است و هر کسی به فراخور شغل خودش می تواند ظالم باشد و این ظلم انواع و اقسامی دارد.

رفیعی یادآور شد: یک کارخانه دار می تواند میلیون‌ها تومان از حق ملت را ضایع کند و در مقابل یک راننده و یا یک مغازه دارد در حد چند هزارتومان، هر دو ظلم است و هیچ فرقی با هم ندارند.

وی تاکید کرد: حدود هفتاد نام در قرآن برای روز قیامت ذکر شده است و مجرمان در این روز از همدیگر جدا شده و مایوس می شوند و هیچکس نمی تواند در این روز شفیع آن ها شود و متفرق خواهند شد که در آیه ۱۲ تا ۱۴ سوره روم به این مسئله اشاره شده است.

رفیعی یادآور شد: حشر روز قیامت بر اساس عملکرد انسان در دنیا است و مومنان در قیامت با نور همراه می شوند و منافقان و خطا کاران در تاریکی حرکت خواهند کرد و عملکرد انسان حتی در جسم آن ها نیز منعکس خواهد شد و طبق روایت عده ای در قیامت در قالب حیوان وارد قیامت می شوند.

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: عده ای در دنیا به دنبال سوژه یابی و تهیه فیلم و پخش و از بین بردن آبروی دیگران هستند که وای بر حال اینگونه افراد چرا که اینگونه افراد در قالب حیوانات محشور خواهند شد، این‌ها همواره به دنبال آبروریزی و عیب یابی از دیگران هستند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین