عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۷۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۸
حجت الاسلام عالی:
کارشناس مذهبی گفت: شیطان بر امام زمان (عج) تسلطی ندارد، اما بر ما شیعیان تسلط دارد و می تواند کاری انجام دهد که یاران امام کم شوند و یا می تواند کاری کند که دائم به یکدیگر مشغول باشند.

عقیق: حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی در سلسله جلسات معنوی حرم حضرت زینب(س) خواهر امام رضا (ع) در اصفهان با عنوان ویژه برنامه «یک ظهر بهاری» با اشاره به دسایس و نقشه های شیطان برای اخلال در کار انبیاء و امامان معصوم(ع) اظهار داشت: ماهیت شیطان از جنس جن است و به تعبیر قرآن " کَانَ مِنَ الْجِنِّ " اما جن از یک جهت مانند انسان ها هستند، یعنی همان گونه که تجربه وعلم و آگاهی انسان در طول زمان اضافه می شود، بر آگاهی و تجربه جن نیز افزوده می شود و آنها نیز در جهت مثبت و یا منفی رشد می کنند.

وی افزود: البته هیچ موجودی مانند انسان نیست، چرا که انسان از هر دو سمت موجود بی نهایتی است وجن در عین حال که از دو طرف قابلیت صعود و سقوط دارد، اما محدود است ، از همین رو پیامبر و امام از خود ندارند و پیامبر و امام آنها همان پیامبر و امام انسان ها می باشد، اما با این وجود آنچه که مهم است این بوده که بر آگاهی و تجربه آنها افزوده می شود.

کارشناس مذهبی با بیان این که شیطان اکنون با شیطان هزاران سال پیش متفاوت است گفت: شیطان تجربه پیدا کرده و آگاهی آن زیاد شده است، لذا در آخرالزمان تمام تجربه و علم خود را برای به زمین زدن انسان ها جمع می کند و نقشه های آن پیچیده تر می شود و سنگین ترین و پیچیده ترین نقشه ها را در آخرالزمان به کار می برد.

وی اضافه کرد: شیطان یک موجود سمبلیک و مجازی نیست، بلکه یک موجود واقعی است و لشکر و جنود دارد و با تمام قوا در آخرالزمان علیه مومنین اقدام می کند.

عالی با اشاره به روایتی در خصوص راه ها و نقشه های شیطان برای دشمنی با انسان گفت: در روایتی از رسول خدا(ص) است که به امیرمومنان(ع) فرموند: "یا علی به تعدادی که تو راه های هدایت را می دانی شیطان نیز راه های گمراه کردن را می داند" ، شیطان استاد این راه است و تا آخر این راه را رفته و یک موجود واقعی است و قسم خورده که می خواهد انسان را فریب دهد.

وی خاطر نشان کرد: شیطان حتی در کار انبیاء نیز طمع کرده است، البته نمی تواند در وجود انبیاء نفوذ کند و آنها را به گناه بکشاند، چرا که تمام انبیاء معصوم از خطا و گناه می باشند، اما شیطان می تواند در کار آنها اخلال کند.

کارشناس مذهبی با اشاره به آیات سوره مبارکه قصص و داستان حضرت موسی(ع) گفت: یک نمونه از اخلال شیطان در کار انبیاء در داستان حضرت موسی است ، زمانی که حضرت در حالی که تحت تعقیب بود وارد شهر شد " وَدَخَلَ الْمَدِینَةَ عَلَیٰ حِینِ غَفْلَةٍ مِنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِیهَا رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلَانِ هَٰذَا مِنْ شِیعَتِهِ وَهَٰذَا مِنْ عَدُوِّهِ ۖ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِی مِنْ شِیعَتِهِ عَلَی الَّذِی مِنْ عَدُوِّهِ فَوَکَزَهُ مُوسَیٰ فَقَضَیٰ عَلَیْهِ ۖ قَالَ هَٰذَا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ ۖ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُضِلٌّ مُبِینٌ "زمانی که این اتفاق افتاد حضرت موسی(ع) فرمود این کار را شیطان کرد "َٰهذَا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ".

وی افزود: مقصود این بود که این دعوا از عمل شیطان بود و این دعوا را در مقابل حضرت موسی قرار داد، تا حضرت را وارد این دعوا نموده و ظهور موسی را به تاخیر بیاندازد، لذا شیطان بر حضرت موسی(ع) تسلط ندارد اما بر شیعه موسی تسلط داشت.

استاد حوزه با تاکید بر این که شیطان بر انبیاء و امامان معصوم تسلطی ندارد تصریح کرد: شیطان بر امیرمومنان(ع) تسلطی ندارد، اما بر خوارج تسلط داشت و زمانی که مالک اشتر تا یک قدمی خیمه معاویه پیش رفت، ناگهان قرآن ها را بالای نیزه بردند و خوارج در کار امیرمومنان(ع) اخلال ایجاد کردند.

وی عنوان کرد: شیطان بر امام زمان(عج) تسلطی ندارد، اما بر ما شیعیان تسلط دارد و می تواند کاری انجام دهد که یاران امام کم شوند و یا می تواند کاری کند که دائم به یکدیگر مشغول باشند و کاری به امام نداشته باشند، بنابراین کار شیطان این است که به خوبان طمع می کند، در قرآن کریم نیز به این معنا اشاره شده که شیطان بر روی صراط مستقیم می نشیند و دام پهن می کنم " لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقِیمَ".

کارشناس مذهبی با اشاره به این که صراط مستقیم ولایت امیرمومنان(ع) است افزود: شیطان وقت خود را تلف نمی کند و می داند چه کاری انجام دهد و با اهل ولایت کار دارد ، شیطان دزد است و به سراغ فردی می رود که گنج دارد.

عالی توسل به اهل بیت عصمت و طهارت را عامل هدایت و نجات در آخر الزمان عنوان کرد و ادامه داد: امکان ندارد فردی دست به دامن اهل بیت(ع) شود و اهل بیت(ع) آن را پس زنند، چرا که اهل بیت(ع) مظهر تمام مهربانی خدا هستند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین