عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۸۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
حجت الاسلام باباخانی:
رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی گفت: در این سازمان چند هدف داریم که یکی رویداد ایده پردازی است که باید در کشور تکثیر شود تا هیأت برای ٨٠ میلیون ایرانی برنامه داشته باشد و از سوی دیگر نگاه مردم به هیأت تغییر کند.

عقیق: سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران اولین رویداد ایده‌پردازی هیأت (راه) را با هدف ایجاد فرصتی برای نقش‌آفرینی مؤثر هیأت‌ها، تشکل‌های دینی و ظرفیت‌های مردمی در حل مسائل اجتماعی کشور برگزار کرد و با صدور فراخوانی در اوایل آذرماه از تمامی علاقه‌مندان خواست تا پایان این ماه ایده‌های خود را با توسعه معنایی کلیدواژه «خانه مادری» در قالب سه محور موضوعی تقویت انسجام اجتماعی، تقویت محافل خانگی با محوریت بانوان و میان‌داری اجتماعی بانوان به دبیرخانه رویداد ارسال کنند.

۱۵۰ ایده هیأتی برای رفع مشکلات مردم به دبیرخانه رسید

پس از آن ۱۵۰ ایده در سایت دبیرخانه رویداد ثبت و مورد بررسی و ارزیابی داوران قرار گرفت. از این میان ۱۱۰ ایده در پیش رویداد که در خانه خلاق و نوآوری تبیان برگزار شد مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت ۲۸ ایده مجوز ورود به مرحله نهایی را کسب کرد. رویداد حضوری به مدت ۳ روز در تکیه نیاوران تهران برگزار شد که در روزهای نخست با حضور منتورها (راهنمایان) ایده‌ها چکش‌کاری شد.

از عصر روز گذشته جمعه ۱۶ دی‌ماه ارائه ایده‌ها در حضور داوران حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، حجت‌الاسلام محمدجواد زهرایی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران، زهره جعفری سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران و سید رضا کاظمی مدیرعامل تبیان آغاز شد.

در هیأت‌ها دچار کالاایسم و کمیت شده‌ایم

مراسم اختتامیه این رویداد شب گذشته جمعه ۱۶ دی‌ماه برگزار شد. حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در مراسم اختتامیه اولین رویداد ایده‌پردازی هیأت (راه) اظهارداشت: هیأت رأس‌المال ما در عصر حاضر است. علت محدثه‌ انقلاب اسلامی، مسجد و هیأت بوده است و قطعاً علت مبقیه‌اش هم خواهد بود. متأسفانه حضور مردم در مسجد کم شده است اما واقعیت این است که هنوز کمیت قابل توجهی از مردم حدود ٨٠ درصد هیأت می‌روند.

هیأت‌ها سراغ حل مسائل نمی‌روند

وی با طرح اینکه قطعاً دشمن برای ضربه زدن به هیأت برنامه‌ریزی کرده است، گفت: هیأت محدود به مراسم شده است و این در اول انقلاب هم نبود. امروز هیأت‌ها در محله خود هم اثرگذار نیستند و صرفاً مناسک شده است و تعداد محدودی شرکت می‌کنند و هیأت‌ها هم سراغ حل مسائل نمی‌رود.

رویکرد مدرن هیأت را دچار نوآوری‌های بدون محتوا کرده است

باباخانی با بیان اینکه سنت به معنای مفهوم است و دارای فرامتن است تصریح کرد: هیأت‌ها ما را با گذشته درگیر نمی‌کنند و نیازمند بازتعریف سنت‌ها هستند‌. از سوی دیگر رویکرد مدرن ما را دچار نوآوری‌های بدون محتوا کرده است. سنت‌ها از محتوا خالی می‌شود و بدون معنا و خاصیت ارائه می‌شود.

افراد در هیأت سینه می‌زنند اما تغییری نمی‌کنند

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی گفت: افراد به هیأت می‌روند و سینه می‌زنند اما تغییری در رفتار او ایجاد نمی‌شود. هیأت هیچ اثری در محله ندارد و دچار کالاایسم و کمیت در هیأت شده‌ایم.

هیأت باید برای ٨٠ میلیون ایرانی برنامه داشته باشد

وی افزود: در سازمان هیأت و تشکل‌های دینی وظیفه تسهیل‌گری داریم تا افراد که فکر و ایده دارند دور هم جمع کنیم و این سنت‌ها را احیا کنیم و نگاهی به شرایط روز داشته باشیم. در این سازمان چند هدف داریم که یکی رویداد ایده پردازی است که باید در کشور تکثیر شود تا هیأت برای ٨٠ میلیون ایرانی برنامه داشته باشد و از سوی دیگر نگاه مردم به هیأت تغییر کند.

وی با بیان اینکه بیانات رهبری نشان می‌دهد که انتظار دارند از قالب هیأت، مسجد و رسانه احیا شود گفت: به برکت معرفت و رویکرد هیأت می‌توان این ظرفیت را احیا کرد.

هدیه ۸۰ میلیون تومانی برای طرح سدره

در مراسم اختتامیه ۸ ایده به عنوان برتر انتخاب شدند که بناست حمایت های ویژه ای از آن ها صورت گیرد. اسامی به برگزیدگان و هدایای آنان به شرح زیر است:

طرح سدره  - ۸۰ میلیون جایزه نقدی
طرح ​بنت الهدی - ۸۰ میلیون جایزه نقدی
​طرح تشرف رویش - ۸۰ میلیون جایزه نقدی
​طرح هوما - ۸۰ میلیون جایزه نقدی
​طرح عرش - ۸۰ میلیون جایزه نقدی
طرح ایرانیوم – ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی
​طرح سفیران زینب – ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی
​طرح رویش امید – ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی

پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی به تمامی طرح‌ها

به تمام ۲۳ ایده برتر وام ۱۰۰ میلیون تومانی اهدا شد و خانه خلاق و نوآوری تبیان نیز به تمامی این ایده‌ها ۳ ماه فضای کار اشتراکی اختصاص داد. آموزش و راهنمایی اجرای ایده‌ها نیز به صورت رایگان برای آنان انجام می‌شود.

اقبال شاکری نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اعلام کرد که گروه‌های حاضر در این رویداد را با گروه‌های دانش بنیان و صندوق‌های کارآفرینی و حمایتی مرتبط خواهد کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین