عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۰۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
پای درس آقا|
آقا می‌فرمایند: وجود مقدّس پیامبر اعظم، نقطه‌ کانونیِ توجّه محبّت‌ها و ‌علایق آحاد ملّت‌های مسلمان است. همه عشق می‌ورزند به پیغمبر؛ این نقطه‌ کانونی است، این نقطه‌ اصلی است.

عقیق: ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول را هفته «وحدت» نام نهادند تا تذکری بر اخوت دینی و انسجام ملی بین ایرانیان و بلکه جهان اسلام باشد. سخنان حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای را در این باب می‌خوانیم.

امروز اهمیت وحدت روشن شده است

امروز بیش از همیشه اهمّیّت این ابتکار بزرگ امام راحل [در تعیین هفته وحدت] آشکار شده است. آن روزی که امام بزرگوار ‌هفته‌ وحدت را اعلام کردند و وحدت مذاهب اسلامی و فِرَق اسلامی را در جهت‌گیری‌ها و در گرایش‌های عمومی، سیاسی و ‌اجتماعیِ خودشان اعلام کردند، آن روز خیلی از مخاطبین واقعی این پیام نتوانستند اهمّیّت این پیام را درک کنند؛ از جمله ‌مسئولین خیلی از کشورهای اسلامی که اصلاً نفهمیدند چقدر این پیام حائز اهمّیّت است. خیلی‌ها هم نفهمیدند، خیلی‌ها هم لج ‌کردند؛ یعنی به دنبال اغراض گوناگونی که داشتند، این پیام را ندیده گرفتند. امروز ما می‌فهمیم که این پیام چقدر مهم بوده.

دشمن ضد وحدت دارد کار می‌کند

حوادثی که امروز اتّفاق افتاده، این اختلافات گوناگونی که میان کشورهای اسلامی اتّفاق افتاده، این حوادث هولناکی که در بعضی از ‌کشورهای منطقه، در سوریه، در عراق، در یک برهه‌ای در لیبی، در یمن، و در افغانستان، از این اتّفاقاتی که در اینجاها افتاد انسان ‌می‌فهمد که چقدر اتّحاد دنیای اسلام مهم بود و چقدر یکپارچگی امّت اسلامی عنصر ذی‌قیمتی بود که امام آن را اعلام کردند، آن ‌را درخواست کردند، آن را مطرح کردند که اگر بود، بسیاری از این قضایا اتّفاق نمی‌افتاد‌.‌‌.. متأسّفانه خیلی از دولت‌های مسلمان و ‌خیلی از مخاطبینِ واقعی، اهمّیّت این ابتکار را درک نکرده‌اند، لکن دشمن اهمّیّت این را درک کرد؛ دشمن فهمید که این توصیه‌ ‌امام راحل که اتّحاد فِرَق اسلامی است در جهت‌گیری‌های کلّی -عقایدشان برای خودشان باشد؛ هر کسی برای خودش عقاید و ‌مناسک خودش را داشته باشد- چقدر برای امّت اسلامی اهمّیّت دارد و چقدر نفوذ دشمن را در آنها کم می‌کند؛ چون دشمن این را ‌فهمید، شروع کرد به برنامه‌ریزی بر ضدّ این حرکت. ‌(۱۳۹۹/۰۸/۱۳)

هرجا انگلیس پایش را گذاشت تفرقه ایجاد شد

باید به فکر اتّحاد امّت اسلام بود. ما نصیحت می‌کنیم این کشورهایی را، این دولت‌هایی را که فراموش می‌کنند قرآن از آنها چه ‌خواسته است، یادشان می‌رود. همین آیات...: وَ الَّذینَ مَعَه، اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم، اینها «اشدّاء علی المؤمنین رحماء مع ‌الکفّار» هستند؛ عکس؛ این‌ها مسلمانند؟ هر جایی که یک روز سیاست‌های انگلیس، و امروز آمریکا در کشورهای اسلامی وارد شد، پا ‌گذاشت، از این فتنه‌انگیزی‌ها به وجود آمد؛... بین کشورهای اسلامی اختلاف ایجاد می‌کنند، نفرت و نقار ایجاد می‌کنند‌.‌‌ (۱۳۹۸/۰۳/۱۵)

پیغمبر اسلام نقطه وحدت است

به نظر ما مهم‌ترین آمادگی امروز، عبارت است از اتّحاد بین مسلمین. برحذر باشند مسلمان‌ها از ایجاد اختلاف؛ فرقی نمی‌کند، ‌همه‌ فِرَق، شیعه و سنّی ندارد. همه‌ فِرَق اسلامی باید سعی کنند در اینکه اختلافات فکری خودشان را در زیر مشترکات ‌فراوانی که وجود دارد، مورد اغماض قرار بدهند و از آن اغماض کنند. وجود مقدّس پیامبر اعظم، نقطه‌ کانونیِ توجّه محبّت‌ها و ‌علائق آحاد ملّت‌های مسلمان است. همه عشق می‌ورزند به پیغمبر؛ این نقطه‌ کانونی است، این نقطه‌ اصلی است. قرآن محلّ ‌توجّه و اعتقاد همه‌ مسلمانان است؛ کعبه‌ شریف همین‌جور؛ چقدر مشترکات بین مسلمان‌ها زیاد است! این مشترکات را مورد ‌توجّه قرار بدهند؛ عوامل دشمنان را، عوامل استکبار را در منطقه بشناسند.

متأسّفانه آن دشمنِ صریح، می‌آید می‌گوید «شماها با ‌هم دشمنید، این کشور تهدید شما است»، یعنی شما دشمن آن‌ها هستید، آنها هم دشمن شما هستند! او دشمن است که این ‌حرف را می‌زند، خب واضح است؛ آنهایی که می‌شنوند حرف او را -[آنها] که در ظاهرِ اسلامی و با نام اسلامی دارند زندگی می‌کنند ‌و حکومت می‌کنند- چرا باید از او قبول کنند؟ چرا باید حرف او را تصدیق کنند؟ چرا باید ممشای بعضی از دولت‌های منطقه، ‌متأسّفانه ممشای پیروی از دشمنان صریح اسلام و دشمنان صریح امّت اسلامی باشد؟ (۱۳۹۵/۰۹/۲۷)


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین