عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۷۶۹
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
رئیس سازمان حج و زیارت گفت:
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: به نظر بنده، یک اشتباه راهبردی صورت گرفت و آن اینکه گفته شد سفر به پیاده‌روی اربعین را یک هفته جلوتر بیندازید. برای همین زائران ما در هفته گذشته دچار سردرگمی شدند و نتوانستند خدمات لازم را دریافت کنند.

 

عقیق:سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت  در مسیر نجف به کربلا در عمود ۲۸۵ با اشاره به برخی آمارهای مرتبط با پیاده‌روی اربعین سال جاری بیان داشت: در خصوص پیاده‌روی اربعین ثبت‌نام‌، بیمه و راهنمایی و امداد با سازمان حج و زیارت است.

تنها در یک روز ۱۸۲ هزار زائر از مرز مهران وارد عراق شدند

وی با اشاره به اینکه تنها در یک روز (شنبه ۱۹ شهریورماه) ۱۸۲ هزار زائر از مرز مهران وارد عراق شده‌اند،‌ ادامه داد: در این میان زائران هر مرزهای شلمچه، چزابه و خسروی نیز وارد عراق می‌شوند. به خاطر حجم بالای زائر خواهش ما این است که همه زائران بلافاصله بعد از رسیدن به نجف حرکت به  سمت کربلا و خروج از کربلا را بعد از یک روز شروع کنند.

یک اشتباه راهبردی پیاده‌روی اربعین را با چالش روبرو کرد 

رئیس سازمان حج و زیارت درباره علت کمبود امکانات و خدمات مطلوب برای زائران به خصوص در هفته گذشته ابراز داشت: در اینجا لازم می‌دانم از مقامات و مسؤولان عراقی به ویژه مردم عراق که سخاوتمندانه به میدان آمدند و موکب‌ها را ساماندهی کردند و هم اکنون نیز دارند کمک می‌کنند، تشکر کنم. آن‌ها هر آنچه در توان داشتند به میدان آوردند. اما هفته گذشته برخی مشکلات خودش را نشان داد که برخی در داخل  می‌گفتند به خاطر کمبود زیرساخت‌های عراق است. بعضی می‌گفتند به خاطر مدیریت در داخل کشور است.

وی گفت: اما هیچ یک از این موارد نبود، بلکه به نظر بنده یک اشتباه راهبردی صورت گرفت و آن اینکه گفته شد سفر به پیاده‌روی اربعین را یک هفته جلوتر بیندازید. برای همین زائران ما در هفته گذشته دچار سردرگمی شدند و نتوانستند خدمات لازم را دریافت کنند. در حالی که می‌دانید هشت روز قبل از اربعین موکب‌ها را آماده می‌کنند.

وجود ۵۰ ایستگاه بیمه‌ای همراه با ۵۰ آمبولانس برای بهداشت و درمان زائران

حسینی با اشاره به خدمات بیمه سامان برای زائران پیاده‌روی اربعین تصریح کرد: مبلغ ۱۸ هزار تومانی که بابت بیمه از زائران در سایت  سماح دریافت شد، بلافاصله به بیمه سامان منتقل شد و قرار بر این شد که اگر حادثه‌ای منجر به فوت برای زائری رخ دهد، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به خانواده متوفی پرداخت شود. همچنین اگر زائری نیاز به درمان سرپایی داشته باشد بیمه سامان تا پنج میلیون تومان پرداخت کند.

وی افزود:‌ بیمه سامان در طول مسیر و در کربلا و نجف، ۵۰ ایستگاه با ۵۰ آمبولانس دارد که کار خدمات‌رسانی به زائران را انجام داده است. برخی از زواری که در این مدت به  رحمت خدا رفتند و حق بیمه را پرداخت نکردند، بیمه سامان بر اساس احساس تکلیف خود، کارهای خروج این پیکرها تا مرز را انجام داده است.

آماری از فوتی‌های ایرانی در پیاده‌روی اربعین امسال

رئیس سازمان حج و زیارت درباره آمار فوتی‌های پیاده‌روی اربعین امسال گفت:‌ تعداد فوتی‌های ما بر اساس آماری که از مرکز پزشکی‌مان دکتر کولیوند گرفتم تا ساعت ۱۲ روز ۱۹ شهریورماه مجموعاً ۲۵ نفر است که برخی افراد به صورت طبیعی یا به خاطر گرمازدگی، ایست قلبی کردن یا داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و تنگی نفس به رحمت خدا رفتند. 

وی ادامه داد: متأسفانه در روزهای ابتدایی همین هفته ۲ تصادف داشتیم که چهار نفر درگذشتند. درباره آن ۱۱ نفری که در انفجار پمپ‌ بنزین گفته می‌شود ایرانی هستند تا به قطعیت نرسد، جزو آمار لحاظ نمی‌کنیم.

رشد ۱۱ برابری خادم زائر در پیاده‌روی اربعین

حسینی با اشاره به حضور ۵۰ خادم زائر در اربعین حسینی سال گذشته اظهار داشت: امسال بعد از فراخوان خادم زائر از سوی سازمان حج و زیارت خطاب به کارگزارنمان، با استقبال آن‌ها روبرو شدیم که به گونه‌ای که ۵۷۰ خادم زائر را ساماندهی کردیم که نسبت به سال گذشته ۱۱ برابر شده است که در طول مسیر نجف به کربلا در کنار بیمه سامان به زائران خدمات گوناگونی نظیر راهنمایی زائر، پیدا کردن گمشدگان و غیره را ارائه می‌دهند. 

وی گفت: البته سامانه اربعین را قبل از این ایام در بازار  عرضه کردیم که تمام اطلاعات مرتبط با موکب‌ها، همچنین امکانات درخواست نیاز به امداد و درمان و غیره در آن گنجانده شده که بلافاصله سیستم ما متوجه می‌شود و به کمک زائر می‌رود. منتها چون دیر راه‌اندازی شد تاکنون ۳۰ هزار نفر آن را نصب کردند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین