نقل خاطره ای درباره اصلاح خود از آیت الله بهجت(ره) از زبان حجت الاسلام آقاتهرانی:
شیطان که کاری ازش برنمی آید! خودت نمی خواهی
ما خودمان خراب ميكنيم، و دنبال هواهاي نفساني مي رويم و بعد خراب مي شود. وقتي كه خراب شد و آلوده شديم، بنا مي كنيم به پيداكردن يك شخص به نام شيطان كه بندازيم گردنش، و يا مي گویيم ما را خوب تربيت نكردند، ما را عقدهاي بار آوردند، كمبود محبّت داشتيم. ممكن است بعضي از اينها درست باشد، ولي اينطور هم نيست
یکبار پس از نماز در بین راه مسجد و منزل بودیم که بنده خدایی به همراه ایشان آمد و با اصرار میگفت که من میخواهم آدم بشوم ولی نمیشود.
آقا (آیت الله بهجت) فرمودند: چه کسی نمیگذارد؟ گفت: شیطان. حضرت استاد ناگهان با تغیّر به سوی او روی گردانیده و فرمودند: کو؟ کجاست؟ بنده خدا گفت کی؟ ایشان گفت: شیطان کو؟! تا دستش را بشکنم، کوش؟ و ادامه داد: شیطان کاری ازش میآید؟ خودت نمیخواهی، خودت را درست کن!
روی همین برخورد، یک مقدار توجّه کنیم! ما خودمان خراب میکنیم، و دنبال هواهای نفسانی میرویم و بعد خراب میشود. وقتی که خراب شد و آلوده شدیم، بنا میکنیم به پیداکردن یک شخص به نام شیطان که بندازیم گردنش، و یا میگوییم ما را خوب تربیت نکردند، ما را عقدهای بار آوردند، کمبود محبّت داشتیم. ممکن است بعضی از اینها درست باشد، ولی اینطور هم نیست که ما هر خراب کاری کردیم بتوانیم بیندازیم گردن یک شخص یا یک گروهی و یا عدهای و یا محیط و وراثت و.... البته همه آنها بیتأثیر نیستند ولی اینطور هم نیست که همه انحرافات ما را گردن بگیرند بالاخره ما دارای حقّ اختیار و امتیاز نیز هستیم...
منبع: پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام آقاتهرانی
۲۱۲۱۱۳