عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۹۴۶
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:
کارشناس مذهبی در جمع مسئولان هیئات مذهبی کشور گفت: انتقاد خوب است؛ اما نباید دلسرد شویم؛ نباید دیگران را دلسرد کنیم؛ رئیس جمهور محترم در این 10 ماه کارهای فراوانی انجام داده است؛ البته دیکته نانوشته غلط ندارد و قطعا مشکلاتی در کار بوده است؛ اما به این کارهای انجام شده باید شاکر باشیم

عقیق: پانزدهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد.

نباید از وضعیت کشور دلسرد شویم؛ ایمان و تقوا ما را قوی می‌کند

حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری سخنران مذهبی در این مراسم با بیان اینکه امروز هیأت و مسجد خط مقدم انقلاب است، اظهار داشت: خداوند به حضرت زکریای نبی(ص) می‌فرماید که می‌خواهم به تو پسری بدهم؛ حضرت عرض کرد هم من سالخورده‌ام و هم همسرم توان فرزند آوردن ندارد؛ خداوند در پاسخ می‌فرماید که این‌ها را می‌دانم، اما برای خدای تو کاری نشد ندارد؛ این سخن خداوند باید موردتوجه هیأتی‌ها باشد.

نباید از وضعیت کشور دلسرد شویم؛ ایمان و تقوا ما را قوی می کند

وی افزود: خداوند به حضرت مریم(س) هم می‌فرماید من بدون همسر به تو فرزند می‌دهم و این کار برای حضرت باری تعالی نشد ندارد؛ ما فقط باید کارگر خداوند باشیم، اگر این‌گونه باشد، برای او کاری ندارد که غیرممکن‌ها را انجام دهد. ۴۳ سال از پیروزی انقلاب گذشته و به جای اینکه مردم باور کنند همه برکات از انقلاب است، دشمن القا می‌کند که همه مشکلات از انقلاب است و به دنبال وارونه نشان دادن واقعیت است.

هیأت سکولار یعنی به منبری بگویند: سیاسی صحبت نکن!

این کارشناسی مذهبی تصریح کرد: شگرد دوم دشمن سیاه‌نمایی است؛ به قدری دروغ پراکنده می‌کنند که حتی جوانان به عاشورا و نماز خواندن امیرالمومنین(ع) هم شک می‌کنند. هیأت‌ها نهایتاً ضدانقلاب نمی‌شوند و سکولار می‌شوند؛ یک بار وقتی به جلسه‌ای دعوت شدم مسئول جلسه به من می‌گفت سیاسی صحبت نکن.

وی ابراز کرد: سومین کاری که دشمن می‌کند، بدل‌سازی است؛ امیرالمومنین(ع) اصلی را از مردم بگیرد، امیرالمومنین جعلی می‌دهد. امروز مرجع تقلید جعلی توسط دشمنان به مردم معرفی می‌شود و متاسفانه در اغلب فتنه‌ها سروکله یک یا چند روحانی پیدا می‌شود.

برخی با پای پیاده به کربلا می‌روند، اما دو رکعت نماز نمی‌خوانند

ماندگاری تاکید کرد: امروز برخی از جوانان برای ارتباط برقرار کردن با یک فوتبالیست حاضر است، دو روز جلوی ورزشگاه بخوابد. خداوند در آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین» می‌گوید با من باش. متاسفانه برخی از افراد با امام حسین(ع) رفیق هستند ولی با خداوند رفیق نیستند. با پای پیاده کربلا می‌روند اما هنوز دو رکعت نماز نخوانده‌اند.

سرود «سلام فرمانده» نشان داد مردم پای اعتقادات خود هستند

این خطیب توانا خاطرنشان کرد: سرود «سلام فرمانده» زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که دشمنان می‌گفتند مردم به دلیل گرانی‌ها با امام زمان(عج) مشکل دارند؛ اما این سرود نشان داد که مردم پای اعتقادات خود هستند.

وی یادآور شد: انتقاد خوب است؛ اما نباید دلسرد شویم. نباید دیگران را دلسرد کنیم. رئیس جمهور محترم در این ۱۰ ماه کارهای فراوانی انجام داده است، البته دیکته نانوشته غلط ندارد و قطعاً مشکلاتی در کار بوده است؛ اما به این کارهای انجام شده باید شاکر باشیم.

نباید از وضعیت کشور دلسرد شویم؛ ایمان و تقوا ما را قوی می کند

امروز امیدآفرینی مهم‌ترین مسئولیت هیأت‌هاست

حجت‌الاسلام حسین جوشقانیان رئیس موسسه روایت سیره شهدا نیز در این مراسم اظهارداشت: آیه ۱۰۵ سوره توبه ‌می‌فرماید که تمامی کارها و نیات شما رصد می‌شود که آیا کارهای‌تان بوی ولایت و توحید می‌دهد یا خیر؛ اگر ندهد از شما می‌گیرند.

هیأت، یک مدرسه تربیتی است

جوشقانیان تاکید کرد: هیأت‌داران ما باید مراقبت کنند که این منصب و جایگاه نوکری نسبت به گریه‌کنندگان امام حسین(ع) را از ما نگیرند. هیأت یک مدرسه تربیتی است و ما موظف به پذیرش همه استعدادها در این مدرسه تربیتی هستیم و نمی‌توانیم افراد را گلچین کنیم. در دهه محرم باید تمامی مردم با هر تفکری به هیأت بیایند؛ امام حسین(ع) از عمر سعد هم ناامید نشد؛ عمر سعد خبیث بود، اما امام حسین(ع) به فکر هدایت بود.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا مطرح کرد: وقتی احنف بن قیس، نامه امام حسین(ع) را دریافت کرد، گفت نه؛ ما با این خانواده همراه نمی‌شویم؛ به سه دلیل؛ در جنگ صادق هستند و فریب نمی‌دهند؛ سیاست‌مکارانه ندارند و سوم اینکه غنیمت اگر به دست آن‌ها برسد آن را نگه نمی‌دارند. خیمه اهل‌بیت(ع) امروز کشور ما بوده و رهبر ما در مقابل صهیونیست‌ها و غربی‌ها ایستاده است؛ عده‌ای از افراد برای اهل‌بیت(ع) گریه می‌کنند اما هیچ بصیرتی از شرایط امروز ندارند.

 هیأت‌ها باید از مردم گره‌گشایی کنند

وی تصریح کرد: اینکه هیأت‌ها به گریه محدود شود، کارساز نیست؛ هیأت‌ها باید از مردم گره گشایی کنند؛ ما هیأتی‌ها در محله می‌توانیم آسیب‌ها را پیدا کرده و گره‌ها را باز کنیم. شهید تهرانی مقدم ۶۱ یتیم را تحت پوشش خود داشت؛ ما نیز باید به دیگران کمک کنیم. امروز امیدآفرینی، مهم‌ترین مسئولیت هیأتی‌ها بوده و یأس‌آفرینی مهم‌ترین کار اردوگاه ابلیس است.

جوشقانیان عنوان کرد: متواضع‌ترین فرد در فضای هیأت باید مسئولان هیأت باشند؛ این جلسات بسیار مبارک است و قلوب مومنان در کنار هم نسبت به هم نزدیک می‌شود.

نباید از وضعیت کشور دلسرد شویم؛ ایمان و تقوا ما را قوی می کند

هیأتی‌های انقلابی تداوم ولایت غدیر را در ولایت فقیه دیده‌اند

رئیس موسسه روایت سیره شهدا افزود: چگونه می‌شود که مداح یا منبری با عزت و احترام دعوت به مراسم شوند، اما آن‌ها برای نوکری کردن پول و پاداش تعیین کنند؟ هیأتی‌های انقلابی تداوم ولایت غدیر را در ولایت فقیه دیده‌اند و یاد و تکریم شهدا می‌تواند بسیار کارگشا باشد؛ تکریم والدین شهدا یا بیان سیره شهدا می‌تواند از مصادیق نگهداشتن یاد شهدا باشد.

وی ادامه داد: موتور محرک همه امت‌ها، تاریخ فرهنگ جهاد و شهادت است و این سخن حضرت آقاست. ویژگی حاج قاسم قدرت‌آفرینی و عزت‌آفرینی بود و تمامی مردم بالفطره ذاتاً او را دوست دارند. مسئولین هیأت‌ها، مسائل هیأت و محله را باید با سخنرانان و مداحان خود مطرح کنند تا این عزیزان در فعالیت‌های خود این مسائل را لحاظ کنند.

جوشقانیان افزود: ارتباط سخنرانان و مداحان با اعضای هیأت‌ها باید ناظر بر حل مسئله باشد؛ اینکه برخی‌ها پای کار مردم هستند اما کاری با انقلاب ندارند یا بالعکس، کافی نیست و باید این دو در کنار هم دنبال شود.

نباید از وضعیت کشور دلسرد شویم؛ ایمان و تقوا ما را قوی می کند

هیأت ملی در راستای توانمندسازی هیأتی‌ها ایجاد شده است

حجت‌الاسلام حمزه معلی مسئول دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر اظهار داشت: نمایشگاه دائمی تولیدکنندگان هیأت می‌تواند به دیده‌شدن کارهای این تولیدکنندگان کمک کند. برگزاری این نمایشگاه از طرف دیگر می‌تواند باعث شود که تولیدکنندگان هیأتی با شبکه‌های وسیع موجود در کشور متصل شوند.

مسئول دفتر اقتصادی جامعه ایمانی مشعر خاطرنشان کرد: بعد از تجمیع محصولات تولیدکنندگان هیأتی، ما یک بازاری تشکیل خواهیم تا در بستر مجازی این تولیدات در اختیار مشتری قرار گیرد؛ همچنین بخشی از این سود اگر به هیأت برسد، می‌توان برای مشتری‌های هیأتی، انگیزه ایجاد کرد تا با خرید کالا، همزمان به هیأت کمک کنند.

راه‌اندازی ۳ هیأت ملی در زمینه قالیبافی، بازیافت و نساجی

معلی تاکید کرد: ما یک مجمع اقتصادی را ایجاد کرده‌ایم که ذیل آن مجامع تخصصی شکل گرفته است و سه هیأت ملی مهم از این مجمع شکل گرفته است. در حوزه نساجی با قریب به ۳۰ فعال در این بخش کار آغاز شده و برای این عرصه یک فعال موفق در این بخش به عنوان مدیر انتخاب شده است. در عرصه قالیبافی هم هیأت ملی شکل گرفته است؛ عرصه سوم که هیأت ملی برای آن شکل گرفته است، عرصه بازیافت است که با وجود اینکه خام فروشی است، می‌تواند سود سرشاری داشته باشد.

مسئول دفتر اقتصادی جامعه ایمانی مشعر ابراز کرد: تشکیل هیأت ملی کمک می‌کند که تولیدکنندگان هیأتی، کارهای خود را ارتقا دهند. ما به دنبال این هستیم که برنامه هیأت ملی را در سایر صنوف هم گسترش دهیم تا تمامی هیأتی‌ها بتوانند کنار هم یک زنجیره اقتصادی بزرگ در سطح ملی ایجاد کنند. در استان آذربایجان غربی 31 و خراسان 21 فعال اقتصادی داریم و دیگر شهرها نیز تعداد بالایی از افراد مشغول به کار هستند، اما برخی از استان‌ها هنوز کار خود را در زمینه اقتصادی آغاز نکرده‌اند که باید این اتفاق رقم بخورد.

نباید از وضعیت کشور دلسرد شویم؛ ایمان و تقوا ما را قوی می کند

هیأت باید یک نهاد تربیتی و اثرگذار باشد

حجت الاسلام حامد تقدیری رئیس سازمان مدارس صدرا بیان کرد: در حال حاضر رهبر معظم انقلاب به «جهاد تبیین» امر کرده‌اند؛ امروز شرایط جنگی است و نباید جهاد تبیین در حد شعارها باقی بماند. امروز جهاد تبیین، واجب عینی بوده و دشمن در این زمینه به طور سنگین و بی‌وقفه در حال کارکردن است.

رئیس سازمان مدارس صدرا تصریح کرد: ساختارسازی، قالب سازی و محتوا سه رکن جهاد تبیین است؛ مهدکودک از دو سالگی در غرب اجباری بوده و یکی از همکاران می‌گفت مهدکودکی در کاناداست که از زمانی که جنین هنوز متولد نشده، پرونده تشکیل می‌دهد و خیلی مسئولین کانادا در این مهدکودک تربیت شده‌اند.

خدمات اجتماعی هیأت‌ها فقط بسته معیشتی نیست

وی یادآور شد: ما به هیأت باید به عنوان یک ساختار تربیتی و اثرگذار نگاه کنیم؛ هیأت یک قرارگاه اصلی جهاد تبیین است. ما در هیأت کودکان، موضوع هیأت کتاب را راه اندازی کردیم و از کتاب‌های خود بچه‌ها استفاده می‌کردیم و دست به دست بین آنها می‌چرخد و مطالعه می‌شود؛ این تجربه بسیار مفید و مثبت بود.

وی مطرح کرد: نوع دیگر کارها «هیأت خدمات» است و این خدمات منحصر به ارائه بسته معیشتی نمی‌شود. هیأت خدمات اجتماعی باید در زمینه‌های مختلف از مردم دستگیری کند. «هیأت رسانه» نوع دیگر از فعالیت‌های هیأتی است. نوجوانان ما امروز توانایی‌های فراوانی دارند و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. «هیأت تولید» هم مدل دیگری است که می‌تواند ظرفیت‌های تولیدی هیأت را پویا کند.

تقدیری عنوان کرد: هیأت مادر و کودک پیوند این دو را تقویت می‌کند. خود ما هم اخلاق و آداب هیأت را از کودکی یاد می‌گرفتیم و امروز ناخودآگاه در حال اجرا هستیم؛ ما نیز باید این آداب را به کودکان امروز منتقل کنیم.

نباید از وضعیت کشور دلسرد شویم؛ ایمان و تقوا ما را قوی می کند

هیأت‌های مذهبی برای امیدبخشی به بیان دستاوردها بپردازند

حجت الاسلام سیدمحمدحسین راجی، کارشناس مذهبی در این مراسم در موضوع « امیدبخشی از منظر رهبر معظم انقلاب با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب» تاکید کرد: امید واژه‌ای است که رهبر معظم انقلاب همواره به آن تاکید می‌کنند و امید انسان را به حرکت وا‌می‌دارد. امروز تمام رسانه‌های غربی و دشمنان امید مردم ما را هدف قرار داده‌اند و متأسفانه باید بگویم که تا حدی هم موفق شده‌اند. متاسفانه موج ناامیدی در بین مردم دیده می‌شود.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: ریشه‌ای ترین جهادی که حضرت آقا در بیانیه گام دوم می‌فرمایند امید است؛ حال سوالی که پیش می‌آید این است که ما به چه دلیل باید به آینده این نظام امید داشته باشیم؟ این حجم از مشکلات آیا امید را در دل ما زنده نگه می‌دارد؟ برای این سوال دلیل‌هایی وجود دارد.

دلایلی که در اوج ناامیدی‌ها هم امید را زنده نگه می‌دارد

راجی یادآور شد: نخستین دلیل، نصرت الهی است؛ هر قوم و هر گروهی که دین خدا را یاری کرد، خدا هم آنها را یاری می‌کند. نوح در دل کشتی، ابراهیم در دل آتش، یوسف در چاه، موسی در یک قدمی غرق شدن و در پشت سر او ابرقدرتی مانند فرعون، عیسی در سلیب و پیامبر اسلام در داخل غار و در محاصره دشمنان مسلح از نصرت الهی برخوردار شدند و خدای این پیامبران خدای ما هم هست.

وی گفت: دومین نقطه امیدبخش نظام اسلامی، دستاوردهای بی‌شماری است که در ۴۳ سال اخیر حاصل شد؛ از انقلاب علمی در بریتانیا تا تولید آن ۳۰۰ سال طول کشید و کشورهای دیگر در کمتر ۱۰۰ سال این اتفاق را تجربه نکرده‌اند؛ ما از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ به این تولید رسیدیم و سایر سال‌ها به دلیل ریل‌گذاری نادرست رها ماند، اما از این پس با ریل‌گذاری صحیح می‌توانیم زودتر به اهداف برسیم. اینکه ما در تولید علم پانزدهمین و در ثبت اختراع هفتمین کشور دنیا هستیم طبیعی است؟ در قبل از انقلاب ۴۶ درصد فقر داشتیم و به ۸ درصد رسیدیم و افزایش فقر ناشی از ۸ سال سوء مدیریت بود، نه ۴۳ سال.

راجی تصریح کرد: سومین نقطه امیدبخش به سلامت عبور کردن از پیچیده‌ترین بحران‌های علم بود. ۱۷ هزار نیروی فداکار ما از مسئولین و متفکرین تا بدنه نخبگانی در ابتدای انقلاب ترور شدند و ما از آن بحران‌ها عبور کردیم. چهارمین نقطه امیدبخش افول پیاپی و مدام دشمنان است؛ وضعیت ما و دشمنان را در ابتدای قرن جدید با ابتدای قرن گذشته مقایسه کنید و ببینید ما کجا بودیم و در حال حاضر کجا هستیم.

وی ادامه داد: پنچمین نقطه امیدبخش این است که ما مشکلات را در داخل حل کنیم؛ ششمین نقطه امیدبخش هم ظرفیت‌های بی‌شمار کشور برای حل مشکلات است. ظرفیت های طبیعی و انسانی در این کشور بسیار است. ظرفیت‌های طبیعی مانند منابع و معادن در ایران بی‌ نظیر است؛ لطفی که خداوند به ما کرده خاص است.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین