عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۸۴
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۰
فیلم "رستاخیز" به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش را می‌توان بزرگترین پروژه سینمایی کشورمان دانست که درباره قیام عاشورا و با رعایت استانداردهای جهانی و همکاری چهره‌های شاخص سینمای جهان تولید شده و حال با پایان دوبله عربی آن یک گام به نمایش عمومی نزدیک‌تر شده است.

عقیق: از آنجا که قرار است این فیلمِ سینمایی به زودی و همزمان با ایران، اکران جهانی شود دوبله آن به سایر زبان‌ها از سال گذشته در دستور كار مدیریت پروژه قرار گرفته و به عنوان نخستین اقدام دوبله عربی فیلم در لبنان انجام شده است.

صداپیشگان و گویندگان دوبله عربی این فیلم نیز از نامدارترین و برجسته ترین گویندگان سینمای عرب هستند. این پروژه که در بخش خصوصی توليد شده، در زمره  آثار شاخص سینمای ایران به شمار می رود که مخاطبان زیادی منتظر دیدن آن هستند. تمامی مراحل فنی این فیلم سال گذشته به اتمام رسیده بود ولی بنا بر نظر تهیه کننده و تیم کارشناسی، این فیلم سال گذشته در جشنواره فجر شرکت نکرد.

علاوه بر دوبله فیلم به زبان‌های مختلف برای اکرانِ جهانی، زیرنویس فیلم به زبان‌های مختلف نیز پیش‌بینی شده است.

تهیه کننده این فیلم تقی علیقلی‌زاده و سرمایه گذاران آن موسسه فرهنگ تماشا، شرکت دلتامدیا و شرکت آکوافالز هستند که با حمایتِ  موسسه آل البیت(ع) کار را به سرانجام رسانده‌اند.

مطالعات فیلم "رستاخیز" از اواسط تولید "دوئل" فیلم قبلی درویش در سال 1381  آغاز شد. پس از یک سال پیش‌‌تولید از شانزدهم بهمن 1388 همزمان با اربعينِ حسيني فیلمبرداری فیلم در شهرستان  بم آغاز شد و پس از پشت سر گذاشتن بيش از ۲۵۰ جلسه فيلمبرداري در شهرهايي چون بم و شهداد كرمان، شاهرود، اصفهان، رباط كريم، کاشان، فومن و تهران در تاریخ ۱۲ دي‌ماه 1389 این بخش از کار به پايان رسيد.

این فیلم تاریخی- مذهبی -حماسی از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند. ماجراي این فيلم درباره جوانی به نام  بُكير فرزند "حر بن يزيد رياحي" است كه قبل از اينكه پدرش به كاروان امام حسين(ع) بپیوندد، در تصميمي بزرگ و طي يك روايت عاطفي، دلمشغولي‌اش را در سپاه حسين(ع) مي‌بيند و اين روند باعث مي‌شود به سمتِ حسين بن علي(ع) گرايش پيدا كند.

فیلم سینمایی "رستاخیز" از بازیگران ایرانی وِ عرب بهره برده است. آرش آصفی  که با "رستاخیز" به سینما معرفی می‌شود، ایفای نقش "بُکِیر" را به عنوان یکی از کاراکترهای اصلی این فیلم برعهده دارد.

از ديگر بازيگران فيلم مي‌توان از پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، یاور احمدی فر، انوشیروان ارجمند، انوش معظمی، بهنام تشکر، کوروش زارعی، میرطاهر مظلومی، علی عباسی، محمود محکمی، امیر مولوی، علی‌ جاویدفر، سعید علیپور، حمید جدیدی، قادر پزشکی، محمدرضا حقگو، تورج فرامرزیان، بابک والی، رضا اکبری ارطه، ابراهیم سلطانعلی، خلیل الله خواجه نظام، حسین مددی، پژمان جعفری سمرقندی و ... نام برد.

همچنین بازیگران زن و مرد سرشناسی بعنوان بازیگران مهمان این فیلم مقابل دوربین رفته‌اند که می‌توان از شقایق فراهانی، مهتاب کرامتی، لیلا بلوکات و زهره‌ حمیدی و نیز پرویز پورحسینی، سروش گودرزی و سیدجواد یحیوی نام برد.

در کنار بازیگران ایرانی، بازیگران مهمی از کشورهای سوریه، عراق، لبنان، کویت نیز مقابل دوربین "رستاخیز" رفته‌اند که می‌توان از جمال سلیمان، طلحت حمدی، رضوان عقیلی، فواز سرور از کشور سوریه، داوود حسین از کشور کویت، جواد الشکرچی از کشورِ عراق، فادی ابراهیم از کشورِ لبنان را اشاره کرد.

این فیلم از تکنیک‌های برتر جلوه‌های ویژه تصویری CGI بهره می‌برد و با پرده عریض اسکوپ و بهره ‌مندی از صدای دالبی دیجیتال ساخته شده است. این فیلم با جذب سرمایه‌های بخش خصوصی و استفاده از منابع وسیع در این بخش، توانسته است جایگاه مهمی را در صنعت سینمایی کشور باز کند و الگویی باشد برای دیگر ساخته‌های سینمای ایران که در بخش خصوصی و به دور از ریخت و پاش‌های منابع دولتی و صرف بودجه از بیت المال با مدیریت و کارشناسی در حد و اندازه های سینمای بین الملل تولید شوند.

جمعی از عواملِ پروژه سینمایی "رستاخیز" عبارتند از نویسنده و کارگردان: احمدرضا درویش، مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان، طراح صحنه و لباس: مجید میرفخرایی، صدابردار: یدالله نجفی مقدم نژاد، طراحی گریم: میرمحسن موسوی مدنی، مدیر تولید: سیدعلی قائم مقامی، جلوه های ویژه میدانی: حمیدرضا سلیمانی، مسئول جلوه های ویژه بصری، سایمون فریم، تدوین: طارق انوار، آهنگساز:استفان واربک، مدیر عملیات پس از فیلمبرداری: کامران سحرخیز، فیلمبردار: علیرضا برازنده، برنامه ریز و دستیار کارگردان: دانش اقباشاوی، منشی صحنه: شقایق عزیزخانی ، زهرا تحقیقی، دستیاران تولید: فرزاد پاک و رضا زنجانیان وفا، دستیاران کارگردان:رضا مسعودی و حمیدرضا غفارزاده، گروه کارگردانی: رضا اکبری ارطه ، حامد بیسادی و امیر عزیزی، مدیر صداپیشگان ایران:میرطاهر مظلومی، مدیر صداپیشگان عرب: علی محمد یاسین، عکاسان: محسن سیدی و بابک برزویه و روابط عمومی و عکاس پشت صحنه: توحید ولی بیگی.

احمدرضا درویش فیلم "رستاخیز" را به دوستداران عدالت و آزادگی تقدیم کرده و درباره آن نوشته است: "ماجرای بی بدیلِ کربلا پس از قرنها، در فرم های آیینی، اجتماعی و فراملی متجلی شده است. پژواک ندای حسین (ع) همچون مسیح (ع) همه را به عدالت، شفقّت، آزادگی و کرامت انسان بشارت می‌دهد. گرچه اشک و حسرت در عزای حسین (ع) گواه دلدادگی به این نماد حقیقت است ولی به گمان من فضیلت پاسخ به این پرسش کمتر از فضیلت ماتم بر او نیست.

همچنین درویش به مناسبت پایان فیلمبرداری "رستاخیز" در یادداشتی نوشته بود: پانزده سال از آن عهد فرخنده سپری شده است. کسانی از اهالی فرهنگ و سینما تولید فیلمی را آرزو کردند که برگرفته از حماسه عاشورا، از جوهر اندیشه امام حسین(ع)  بهره گیرد. اثری برای شیفتگان حقیقت و چشمان پُرسشگر برای شکفتن نهال آن آرزو، تنها تکیه‌گاه عشق بود و نام کسی که بر فراز قله‌ عاشقان، انسان را به کرامت، آزادگی و  روز رستاخیز  بشارت داد. روایت آنچه بر "رستاخیز" گذشت، شعری شنیدنی‌ است  ولی در مقابل قصیده بلند نهضت امام حسین(ع) قطره‌ای از دریاست.

احمدرضا درویش همچنین اعتقاد دارد: از شاخصه‌های پروژه "رستاخیز" اين است كه به ‌رغم اينكه از توليدات كشورمان محسوب مي‌شود اما در واقع به جغرافيای تمامی كشورهای مسلمان و جهان تشنه حقیقت تعلق دارد.


منبع: فارس

212009


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین