عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۴۵۰
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
هشتم شوال:
یک کارشناس مذهبی گفت: تخریب قبور ائمه بقیع دومین جنایت وهابیت بود و آنها در فاصله سال‌های 1218 تا 1221 قمری حرم پیامبر (ص) را هم تخریب کرده بودند.

عقیق: وهابیت تکفیری که حقد، کینه و دشمنی آنها با اهل بیت علیهم‌السّلام بر کسی پوشیده نیست، برای از بین بردن معارف ناب اهل بیت و کوتاه کردن دست مردم از دامان ایشان، از هیچ اقدامی فروگذار نکردند.

یکی از فجیع‌ترین اقدامات ایشان که به تبعیت از اشخاصی همچون متوکل عباسی، هارون الرشید و... صورت گرفت، تخریب و از بین بردن تمامی آثار اهل بیت علیهم السّلام است و در این میان، قبور ائمه علیهم السّلام نیز از این تفکر در امان نماند.

تخریب قبور بقیع دومین جنایت وهابیت بود

حجت‌الاسلام علیرضا خاتم کارشناس مذهبی و پژوهشگر اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با فارس درباره تخریب قبور ائمه بقیع گفت: اتفاقی جانکاه در سال ۱۳۴۴ هجری قمری مصادف با ۱۳۰۶ هجری شمسی به وقوع پیوست که قلوب عاشقان اهل بیت علیهم‌السّلام را به آتش کشید. وهابیت تکفیری در حرکتی دهشتناک، به قبرستان بقیع هجوم برده و حرم ائمه بقیع را تخریب کرد. (تاریخ مکه، ص۵۸۷) البته این اقدام وهابیت بی سابقه نبود بلکه در حمله نخست که در سال‌های ۱۲۱۸ تا ۱۲۲۱ هجری قمری، اتفاق افتاد، پس از یک سال و نیم محاصره و ایجاد قحطی در مدینه، وارد شهر شده و به جز حرم پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله دیگر بارگاه‌ها را از بین بردند. (عجائب الآثار، ج۳، ص۹۱)

جریانی که برای جامعه بشری خطرناک است

وی ادامه داد: این اقدام اگرچه در وهله نخست یک حرکت بی پایه از یک گروه تندرو فاقد عقلانیت به نظر می رسید، اما با کالبد شکافی این واقعه دردناک، به یک جریان فکری گسترده پی خواهیم برد که نه تنها برای شیعیان و عاشقان اهل بیت (ع) خطرناک است، بلکه در آینده‌ای نه چندان دور، تمام جامعه بشری را گرفتار خواهد کرد.

بنیان و ستون‌های اصلی وهابیت

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه اساس و شالوده وهابیت بر دو ستون اصلی استوار است، گفت: که برای شناخت دقیق وهابیت و مبارزه با این نحله فکری خطرناک، ناگزیر باید هر دو ستون را مورد بررسی قرار داد. ستون اول وهابیت، بر فتوا و دستوراتی استوار است که عالمان وهابی، تحت عنوان حکم اسلامی صادر می‌کنند. لیدر اصلی این ستون «محمد بن عبدالوهاب» جد اعلای «آل شیخ» مفتی اعظم عربستان سعودی است که با نظرات غیر شرعی خود، اکثر مسلمانان را کافر و مال و ناموس آنها را بر پیروان خود مباح ساخت.

ستونی از وهابیت که عبدالعزیز آن را بنیان نهاد

وی افزود: ستون دوم وهابیت، تحرکات سیاسی است که با تکیه بر این فتاوی، سعی در پیشبرد اهداف خود دارند. البته که پشت پرده اینگونه فتنه‌ها به استعمارگرانی ختم می‌شود که منافع خود را در تفرقه و از بین بردن امت اسلام می‌بینند. ستون دوم وهابیت را «عبدالعزیز» جد «ملک سلمان» عهده‌دار شد. این دو ستون وهابیت به هیچ وجه از یکدیگر منفک نبوده‌ و نیستند و در زمان ما نیز گروه‌های تکفیری مانند داعش با تکیه بر همین دو ستون اقدام به جنایت و تخریب می‌کنند.

رفتار دوگانه وهابیت بر تخریب قبور ائمه و حفظ قبور بزرگان خودشان

حجت‌الاسلام خاتم با بیان اینکه وهابیت با اتکا بر بنیان فکری خود، اقدام به قتل، غارت و تخریب اماکن مقدس کرد، گفت: اما نکته قابل تأمل در برخورد دوگانه و مزورانه آنها اینکه از طرفی به بهانه‌ مبارزه با شرک و بت‌پرستی، اقدام به تخریب قبور اهل بیت (ع) در بقیع می‌کنند و حرم امامین عسکریین در سامرا را منهدم کرده و قبر مادر گرامی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را با بنزین می‌سوزانند و هر روز برای انهدام حرم های اهل بیت علیهم السلام در عراق و سوریه تلاش می‌کنند، ولی از طرف دیگر، با حرم‌های علمای بزرگ خود و دیگر اماکن موجود در نقاط مختلف جهان که از نظر آنها نماد شرک تلقی می‌شود و باید منهدم گردد، کاری ندارند. به عنوان نمونه می‌توان از قلعه «کعب الاشرف یهودی» و یا قلعه «مرحب» در منطقه خیبر اشاره کرد که نه تنها آن‌‍‌ را تخریب نکرده‌اند، بلکه به عنوان آثار باستانی از آن حفاظت می‌کنند.

وقتی قبور اشخاصی همچون معاویه، ابوحنیفه، بخاری، شافعی تخریب نمی‌شود

این کارشناس مذهبی ادامه داد: وهابیت در عراق و سوریه، در حالی که با اعتقاد به نابودی آثار شرک، تمام آثار باستانی را تخریب کردند، قبور اشخاصی همچون معاویه، ابوحنیفه، بخاری، شافعی و... را تخریب نمی‌کنند و عجیب‌تر آن که داعش، محل تجمع خود را در سوریه، حرم خالد بن ولید قرار داده بود و نه تنها آن را نابود نکرد، بلکه زمانی که موشکی توسط ارتش سوریه به آن جا اصابت کرد، فریاد برآوردند که ارتش سوریه حرم خالد بن ولید را تخریب کرد و آنها را مشرک دانستند. تخریب حرم خالد بن ولید را شرک می‌دانند و تخریب حرم ائمه بقیع و سامرا را توحید می‌خوانند. این رفتار مزورانه و ریاکارانه وهابیت، به روشنی نشان می‌دهد که اقدامات وحشیانه ایشان، مبارزه با کفر و دلسوزی برای دین نیست؛ بلکه بیانگر عمق حقد، کینه و دشمنی با اهل بیت علیهم‌السّلام است.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین