عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۲۲۳
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
مورخین در قرن سیزدهم از ضریح چوبین مزار حضرت خدیجه (س)، که با پارچه مخمل گلابتون دوزی شده پوشیده شده بود، و نیز از وجود متولی و خادم و زیارت نامه خوانِ این بقعه خبر داده اند.

عقیق: امروز دهم رمضان سالروز رحلت حضرت خدیجه (س) همسر گرامی پیامبر اعظم است. حضرت خدیجه همه ثروت خود را در راه نشر اسلام به کار گرفت. پیامبر (ص) به احترام خدیجه، در طول حیات او همسر دیگری برنگزید و پس از درگذشت وی همواره از او با نیکی یاد می‌کرد. کمک‌های مالی حضرت خدیجه (س) موجب غنای پیامبر (ص) شد. از رسول خدا (ص) نقل شده که «هیچ مالی به من سود نبخشید، آنگونه که ثروت خدیجه (س) به من سود بخشید». بنا بر روایات اسلامی، پیامبر (ص) از اموال خدیجه (س) در راه کمک به آزادی بدهکاران، یتیمان و بینوایان استفاده می‌کرد. حضرت خدیجه (س) سه سال قبل از هجرت، در ۶۵ سالگی در مکه درگذشت و در قبرستان معلاة به خاک سپرده شد.

مزار حضرت خدیجه (س) کجاست؟

قبرستان معلاة که ایرانی‌ها آن را با نام قبرستان ابوطالب می‌شناسند یکی از زیارتگاه‌های مسلمانان در مکه مکرمه به شمار می‌آید. این مکان را به نام مقبره بنی‌هاشم نیز می‌شناسند. این قبرستان محل دفن بسیاری از افراد خاندان بنی‌هاشم و برخی از نزدیک‌ترین یاران رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم است.

قبرستان معلاة قدیمی‌ترین قبرستان شهر مکه است. پس از قبرستان بقیع در مدینه، همواره در کانون توجه مسلمانان و حج‌گزاران و زائران به ویژه شیعیان قرار داشته و از زیارتگاه‌های شیعه به شمار می‌رود.

مزار حضرت خدیجه (س) کجاست؟

حضرت عبدالمطلب و حضرت ابوطالب علیهما السلام در این مقبره دفن هستند، همچنین حضرت خدیجه سلام الله علیها و به گفته برخی فرزند پیامبر (ص)، قاسم که در کودکی از دنیا رفت نیز در کنار هم دفن می‌باشند. پیش از این بارگاه حضرت خدیجه سلام الله علیه و قاسم دارای گنبد و بارگاه بود.

مزار حضرت خدیجه (س) کجاست؟

این بنا ظاهراً در قرن هشتم با گنبدی مرتفع ساخته شد. این آرامگاه احتمالاً تا سال ۹۵۰ که سلطان سلیمان قانونی، پادشاه عثمانی، آن را به شیوه مقابر مصری تجدید بنا کرد و گنبد بلندی بر آن ساخت، تخریب نشده بود. تا زمان احداث بنای جدید، مزار حضرت خدیجه (س) فقط یک صندوق چوبی داشت. این آرامگاه، بر اساس کتیبه آن، در ۱۲۹۸ مرمت شد. فراهانی در قرن سیزدهم از ضریح چوبین آن، که با پارچه مخمل گلابتون دوزی شده پوشیده شده بود، و نیز از وجود متولی و خادم و زیارت نامه خوانِ این بقعه خبر داده است.

مزار حضرت خدیجه (س) کجاست؟

در حال حاضر و پس از استقرار آل سعود در عربستان سعودی این بارگاه به دست آنها تخریب شد.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین