عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۱۰۶
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
حجت الاسلام والمسلمین علی نصیری گیلانی در مطلبی به بیان ۱۲ توصیه کاربردی برای ماه مبارک رمضان پرداخته است.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین علی نصیری گیلانی در مطلبی به بیان ۱۲ توصیه کاربردی برای ماه مبارک رمضان پرداخته است که بدین شرح می باشد:

حسب سال ها تجربه درک ماه مبارک رمضان، مطالعه متون دینی و تفطن به رهنمون عالمان الهی چند نکته را به عنوان توصیه ماه مبارک رمضان قلمی می کنم:نخست باید توجه داشت که اعمال و برنامه های عبادی ماه رمضان به سه سطح قابل تقسیم است:


سطح حداکثری ویژه اولیاء الهی؛
سطح میانی ویژه عالمان و دین داران متعبد؛
سطح حداقلی ویژه عموم مردم دین دار.

 

آن چه در پی می آید مربوط به لایه سوم و عمومی است:

 

۱. اهتمام و التزام به روزه داری لازم است و نباید به هر بهانه ای افطار کرد؛ مثلا اگر کسی کار همراه با مشقت در دست دارد با نیت روزه وارد روز شود و در صورت مواجه شدن با عسر و حرج افطار کند آن هم از باب ادب به اقل غذا و آب اکتفا نماید.

 

۲. اهتمام به نمازهای یومیه در همه ایام سال مورد تاکید است، اما در ماه ضیافت الهی بسیار آکد است. نمازها اول وقت با توجه و آداب لازم اقامه شود.

 

۳. حتی المقدور نوافل شب و روز شامل ۳۴ رکعت در ماه مبارک ترک نشود و در صورت ضیق وقت و عدم تیسر، اهتمام به بخشی از آنها مورد تاکید است؛ مثلا چهار رکعت نافله ظهر و عصر ترک نشود.

 

۴. اگر کسی در ماه مبارک رمضان هر روز حداقل یک جزء قرآن تلاوت نکند، قطعا خود را زیان کار بداند؛ حتی اگر کسی سواد و توان تلاوت قرآن را نداشته باشد، هر روز پنجاه بار سوره فاتحه بخواند.

 

۵. ذکر «لا اله الا الله استغر الله ربی و اتوب الیه» و تسبیحات اربعه را بسیار بگویید.

 

۶. بیداری سحر و تناول سحری مورد تاکید است، ضمن آن که زمینه اقامه نماز شب و ایفاد نماز صبح سر وقت را فراهم می آورد.

 

۷. وقت افطار وقت ناز و نیاز به خداوند است. اولا بدون اقامه نماز مغرب افطار نکنید و ثانیا پیش از افطار دست را بالا برده و ملحانه و ملتمسانه درخواست های خود را هر شب تکرار کنید.

 

۸. به هر میزان که می توانید حتی با بذل مبلغی ناچیز به عنوان افطاری در هر شب، در پاداش افطار مومنان در سرتاسر ماه رمضان شریک باشید.

 

۹. در ماه ضیافت الهی به آداب و اخلاق پسندیده اجتماعی بیش از هر زمان دیگر اهتمام بورزید: احترام ویژه به والدین، مودت زیاد به همسر و فرزندان، کاستن از بار زیر دستان و ...

 

۱۰. مراقبت از در غلتیدن در انواع گناهان زبانی، چشمی، مالی و ... اکسیر اعظم در دریافت کارنامه قبولی از مدرسه رمضان است.

 

۱۱. اقامه حداقل یک نماز به جماعت و ترجیحا در مساجد و اهتمام به حضور در جمع مومنان در محافل مربوط به شب های قدر و نماز عید فطر مورد تاکید است.

 

۱۲. هر شب خواندن دعای افتتاح و بخشی از دعای ابوحمزه ثمالی و اقامه برخی از نمازهای مستحبی هر چند به صورت نشسته توصیه می شود.

 

از دعای خیر برای اصلاح امور کشور، مغفرت اموات و گذشتگان خود و راقم این سطور در ماه استجابت دعا فراموش نفرمایید.

خدایا! به حرمت ولی عصر (ع) صاحب ماه ضیافت، بهترین تحفه ها و توشه ها در ماه ضیافت را برای ما مقدر و مقرر فرما!

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین