عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۰۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی می‌گوید: برخی از افراد برای امور مادّی‌شان دفتر روزانه و هفتگی دارند و نسبت به فعّالیت‌های ثبت شده آن روز یا آن هفته، فکر می‌کنند. آیا نسبت به اعمال و رفتار هم این محسابه را دارند؟

عقیق:  مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش به مناسبت آغاز سال جدید می‌گوید: خداوند سؤال می‌کند که این سرمایه را در چه راهی فانی کردی؟ «فَمَا الَّذِی عَمِلْتِ فِیهِ»، چه کاری در این روز انجام دادی؟

وی ادامه داد: خداوند سوال می‌کند «أَ ذَکَرْتِ اللَّهَ أَمْ حَمِدْتِه»، آیا در این روز به یاد خدا بودی و او را حمد و ستایش کردی؟ «أَ قَضَیْتِ حَوَائِجَ مُؤْمِنٍ فِیهِ»، آیا در این روز خواسته و حاجت برادر ایمانی‌ات را با این که قدرت داشتی برآورده کردی؟ «أَ نَفَّسْتِ عَنْهُ کَرْبَهُ»، آیا از گرفتاری‌های او گره گشایی کردی؟ «أَ حَفِظْتِیهِ بِظَهْرِ الْغَیْبِ فِی أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ»، آیا در غیاب برادر مؤمنت اخوّت اسلامی و ایمانی را نسبت به خاندان و فرزندش رعایت کردی؟ «أَ حَفِظْتِیهِ بَعْدَ الْمَوْتِ فِی مُخَلَّفِیهِ»، آیا بعد از مرگ او از این حریم ایمانی نسبت به بازماندگانش حراست و مراقبت کردی؟  «أَ کَفَفْتِ عَنْ غِیبَةِ أَخٍ مُؤْمِنٍ»، آیا از غیبت کردن پشت سر برادر مؤمنت جلوگیری کردی؟ «أَعَنْتِ مُسْلِماً»، آیا کمک کار برادر مسلمانت بودی؟ «مَا الَّذِی صَنَعْتِ فِیهِ»، در این روز چه کار کردی؟

آقامجتبی تهرانی تصریح کرد: علی(علیه‌السلام) روش تفکّر در ایّام گذشته را بیان می‌فرماید. در روایات نسبت به هر روز چنین سفارشی وجود دارد. آیا ما هر روز یک چنین محاسبه‌ای انجام می‌دهیم؟ یا حداقل هفته‌ای یک‌بار و یا ماهی یک‌بار می‌نشینیم فکر کنیم که چه کارهایی انجام داده‌ایم.

این استاد اخلاق اضافه کرد: برخی از افراد برای امور مادّی‌شان دفتر روزانه و هفتگی دارند و راجع به آنچه که در آن با توجّه به فعّالیت‌های آن روز یا آن هفته ثبت شده فکر می‌کنند. برخی هم دفتر سالانه دارند و در آخر سال بیلان کار خود را ارائه می‌دهند که در این سال چه کارهایی انجام داده‌اند. 

منبع روایت: وسایل‌‏الشیعه، ج۱۶، ص۹۸

فیلم این سخنرانی را اینجا مشاهده کنید:

تعداد بازدید : 74

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین