عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
آیت اله خاتمی در تهران:
آیت الله خاتمی تصریح کرد: اوج بعثت نبی اکرم (ص) برنامه‌ریزی برای تشکیل حکومت بود چرا که بخش عظیمی از دین در پرتوی حکومت دینی قابل اجرا و عالم‌گیر شدن است.

عقیق: آیت الله سید احمد خاتمی، امروز در مسجد جامع غدیر تهران پیرامون موضوع بعثت پیامبر اکرم (ص) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: شیعیان مدیون چهار مناسبت در تاریخ تشیع هستند؛ بعثت، غدیر، عاشورا و مهدویت چهار مناسبت عظیمی است که سرنوشت انسان‌ها به آن گره خورده است. مبعث عید انسانیت است، غدیر تکمیل کننده مبعث و عاشورا تکمیل کننده هر دوی آنها است، این خون پاک سالار شهیدان بود که مکتب اسلام را ماندگار کرد و چهارمین مناسبت مهم تاریخی نیمه شعبان، افتخار و شناسنامه شیعه است.

وی ادامه داد: قرآن کریم درباره بعثت پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «خداوند پیامبری از جنس خودتان فرستاد که آموزش و تهذیب کار او بود، در حالی که پیش از بعثت شما در گمراهی آشکار بودید»، در این آیه بعثت نبی اکرم (ص) راه نجات از ضلال مبین معرفی شده است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: مقصود از ضلال مبین یا گمراهی آشکار، جاهلیت است. بر اساس آیات قرآن جاهلیت بر دو قسم جاهلیت اولی و جاهلیت اخری است. در روایات ذکر شده که جاهلیت اولی در دوران پیامبر اکرم (ص) وجود داشت و جاهلیت اخری به زودی تکرار خواهد شد. به نظر می‌رسد جاهلیت حاکم در عصر حاضر مصداق جاهلیت اخری است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ویژگی‌های دوران جاهلیت، مطرح کرد: ویژگی جاهلیت اولی قوانین آن بود؛ در قوانین عصر جاهلیت ارزش‌ها هیچ معنایی نداشت، مانند زنده به گور کردن دختران که در آن زمان یک قانون بود. اسلام در چنین دورانی ظهور کرد و با قوانین غیرانسانی به مقابله پرداخت.

وی افزود: اسلام شخصیت زن را احیا کرد؛ اما متأسفانه امروز نیز می‌توان جاهلیتی نو را در جهان مشاهده کرد؛ امروز جسم زن دفن نمی‌شود، اما شخصیت زن در جوامع غربی و تفکر غربی دفن می‌شود.

آیت الله خاتمی ویژگی دیگر جاهلیت را دست کم گرفتن دستورات خدا معرفی کرد و گفت: این منطق که دین نمی‌تواند حکومت کند، یک تفکر جاهلی است. رهبر معظم انقلاب فرمودند اوج بعثت نبی اکرم (ص) برنامه‌ریزی برای تشکیل حکومت بود. اساساً بخش عظیمی از دین بدون حکومت قابل اجرا و عالم‌گیر شدن نیست.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: تفکر جاهلی دیگری که وجود دارد این است که برخی گرفتاری‌ها و مشکلات را به پای اسلام می‌گذارند؛ این تفکر از اساس اشتباه است. امروز هر گرفتاری که وجود دارد از عمل نکردن به دستورات دین است و تجربه تاریخی ثابت کرده که ما هر گاه به اسلام عمل کردیم، موفق بودیم و هر گاه از دستورات دین سرپیچی کردیم، گرفتار شدیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نمونه بارز عمل نکردن به دستوران دینی در مسائل اقتصادی است. رهبر معظم انقلاب نزدیک به ده سال است که به اقتصاد مقاومتی تاکید و سفارش می‌کنند. اقتصادی مقاومتی برگرفته از متن دین است، چرا که اقتصاد جامعه اسلامی باید به گونه‌ای باشد که تکانه‌های بیرونی آن را نلرزاند. متأسفانه آن طور که باید و شاید به این توصیه بسیار مهم عمل نشده است و وضع اقتصادی امروز کشور ناشی از همین عمل نکردن است.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین