عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۸۸۰
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۴
حاج علی اکبری:
امام جمعه موقت تهران گفت: برگزاری مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان کار حکیمانه‌ای است و تربیت ۱۰ میلیون حافظ با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها محقق می‌شود.

عقیق: آیین افتتاحیه سی‌وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و امام جمعه موقت تهران و حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام حاج علی اکبری طی سخنانی شب مبعث را شب سرور و شادی دانست و گفت: این شادی نه فقط برای امت اسلام بلکه برای همه بشریت است، با مبعث و با نزول قرآن بشر به اخباری که دسترسی به آن ممکن نبود دست پیدا کرد، از روز‌های نخست دنیا و حضرت آدم و اسرار عالم با مبعوث شدن پیامبر (ص) اسرار به بشر منتقل شد.

حاج علی اکبری قرآن کریم را رحمت الهی دانست و گفت: قرآن است که از مقام رحمت الهی صادر شده و خود خدا تعلیم آن را به عهده گرفته و پیامبر(ص) را برای تبیین و ارائه فرستاده است، خداوند همراه پیامبر هم مفسرانی را برای بازگشایی و رمزگشایی از اسرار قرآنی فرستاد تا اسباب هدایت انسان شود.

وی ادامه داد: قرآن کریم عزیزترین چیزی است که نزد ما است، قرآن در اختیار و در دسترس ما و نزدیک ماست و برای ورود به عوالم پر از نور دست باکرامت قرآن به سوی ما گشوده است. باید با توکل به خدا شاکرانه به سراغ قرآن برویم، از دل زیست با قرآن، زیست قرآنی به دست می‌آید؛ این همراهی با قرآن و رفتن به محضر آن از نگاه خود قرآن آدابی دارد، در کلام الهی به این آداب نیز اشاره شده است.

امام جمعه موقت تهران قرآن را مایه هدایت ما دانست و گفت: خداوند راه بهره‌مندی از هدایت قرآنی را به ما معرفی کرده است، از یک سو فرموده است باید همه ظرفیت علمی و فکری خود را بسیج کنید یعنی با فکر و اندیشه و روشن‌بینی و با همه ظرفیت فهم خود به ساحت قرآن کریم برویم و هدایت را از قرآن کریم تمنا کنیم. اگر بخواهید هدایت شوید، هدایت قرآن در دسترس شماست، اگر خواستیم از هدایت قرآن بهره‌مند شویم باید مرکز وجودمان که قلبمان است را به ساحت قرآن کریم ببریم. اگر قلب انسان در محضر قرآن قرار گیرد، همه وجود او حاضر می‌شود، دل را باید از اسارت هواها و شیاطین برای دریافت الطاف حق آزاد کنیم.

حاج علی اکبری با بیان اینکه وقتی می‌توانیم از هدایت قرآنی بهره‌مند شویم که در جست‌وجوی رضایت الهی باشیم، گفت: قرآن کریم نقشه رضایت الهی است، راه کسب رضای الهی را معرفی می‌کند، راه سلام، زیست سالم و سعادتمندانه را خواهد گشود، نتیجه خواستن رضای الهی، پاسخ خداوند است که دستمان را خواهد گرفت و در مسیر رضای خودش ما را کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه رضای الهی در یک واژه با عنوان «تقوا» در قرآن خلاصه شده که کلید فتح همه آفاق سعادت فرد و جامعه است، اظهار کرد: تقوا یعنی تنظیم ابعاد گوناگون زندگی با نقشه رضایت الهی؛ اگر ایمانمان به قرآن، خدا و عالم پس از مرگ در رفتارمان جاری شد، تقوا می‌شود. پشتوانه این تقوا، ایمان به قرآن کریم است، ایمان به اینکه حرف حرف و واژه واژه قرآن از ساحت قدسی خداوند نازل شده است. و اگر حرمت‌های الهی را رعایت کرده و از چیزهایی که نهی شده فاصله بگیرد، اینجاست که دست چنین شخص و جامعه‌ای در دست قرآن کریم قرار می‌گیرد.

امام جمعه موقت تهران، خشوع قلبی را زمینه‌ساز نزول الطاف و هدایت الهی دانست و عنوان کرد: اگر قرآن کریم از جریان لیلةالقدر و نزول قرآن برای ما گفته یعنی بین قرآن و شب نسبت ویژه‌ای وجود دارد. اگر می‌خواهید از کوثر قرآن بنوشید، شب و سحر را دریابید، امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: مؤمنین با آیه آیه قرآن شب را سیر می‌کنند، ایستاده قرآن می‌خوانند، ترتیل قرآن را سحرگاه و در دل شب دارند زیرا در خلوت و سکوت شب جان انسان مؤمن آماده شنیدن سخن خدا و مجالست با حق است، خلوت سحر چنین امکانی را فراهم می‌کند که باید آن را قدر دانست.

وی بیان کرد: تحولات قرآنی عظیمی در جامعه ما در همه عرصه‌های قرائت، تلاوت، حفظ، تدبر و پژوهش و ... اتفاق افتاده است و این به برکت نهضت بزرگ اسلامی است، امروز در این جلسه سی و هشتمین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی افتتاح می‌شود که ابعاد جهانی دارد و چقدر در این سال‌ها توانسته در گسترش فرهنگ نورانی قرآن کریم نقش ایفا کند. اینکه این مسابقات به طور ویژه بخش دانش‌آموزی دارد، کار بسیار حکیمانه‌ای است، همه کارها از منظر حرکت دانش‌آموزی و کودکان ما می‌گذرد، اگر در آنجا حرکت قرآنی آغاز شود، قله ۱۰ میلیون حافظ قرآن قابل فتح خواهد بود.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین