عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۷۸۲
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
حجت الاسلام حریزاوی:
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در کلام حضرت آقا جهاد تبیین، قرار است در مقابل جنگ شناختیِ تمام عیار دشمن و انحرافات فکری ایجاد شده از سوی آن قرار بگیرد و این هجوم را دفع کند.

عقیق: مقوله فرهنگ به منزله شاهرگ حیاتی یک اجتماع است. فرهنگ همان چیزی‌ است که در کنش و واکنش‌های سیاسی و اجتماعی تبلور پیدا می‌کند و خودی نشان می‌دهد. جهاد تبیین که این روز‌ها نَقل محافل علمی و رسانه‌ای کشور است، بی‌شک بخش مهمی از آن معطوف به امور فرهنگی و حفظ ارزش‌های فکری انقلاب و ایران است.

روح‌الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی درباره ارتباط جایگاه فرهنگ در جهاد تبیین گپی زدیم که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید. 

جهاد تبیین، راهکاری برای مقابله با هجوم همه‌جانبه دشمن 

حریزاوی درباره اصل مفهوم «جهاد تبیین» گفت: جهاد اساسا فعالیت پرتلاش و پردامنه‌ای است که نقطه مقابل آن دشمن است و دشمن را هدف‌گیری کرده باشد. جهاد تبیین راهبرد اساسی است برای تقابل با نسل جدید تهاجم فرهنگی ـ که این نسل، همان هجوم ترکیبی و چندجانبه است. این نوع جهاد، فعالیتی است که در مورد حضور دشمن در رسانه و تغییر باور‌ها توجه خاص دارد. در کلام حضرت آقا جهاد تبیین، قرار است در مقابل جنگ شناختی تمام عیار دشمن و انحرافات فکری ایجاد شده از سوی آن قرار بگیرد و این هجوم را دفع کند.

فرهنگ، اکسیژن جامعه است

وی در ادامه افزود: درباره اهمیت فرهنگ در ارتباط با جهاد تبیین باید اول جایگاه فرهنگ را روشن کنیم. رهبری فرهنگ را هواگونه می‌دانند؛ یعنی مردم بدون این‌که به صورت مستقیم متوجه باشند، دارند از فرهنگ‌ها تغذیه می‌شوند و بهره می‌برند. این تعبیر رهبری حکایت از زیر بنا بودن فرهنگ در همه پدیده‌ها و رَویه‌های زندگی‌ است. زیربنا بودن فرهنگ، یعنی بسیاری از موضوعاتی که در ظاهر فرهنگی نیستند، در ریشه متأثر از فرهنگ هستند. پدیده‌های اقتصادی، سیاسی، آموزشی و... همگی در فرهنگ ریشه دارند.

حریزاوی گفت: نکته بعدی در جهاد تبیین این است که آن به نقطه نوآوری، خلاقیت و ابداع برسیم. مجموعه‌های فرهنگی باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های گذشته به خلاقیت فکر کنند و در کنار همه‌ این مسائل، قدرت اقناع‌ خود را افزایش دهند. خیلی از عوامل فرهنگی در حال حاضر محتاج اقناع مفید هستند. برای همین است که حضرت آقا در موضوعات فرهنگی تأکید بر «عقلانیت» دارند. 

لزوم نوآوری در امور فرهنگی

او اذعان داشت: در مورد روش‌های عرضه ایده‌های فرهنگی ما با صنایع فرهنگی مواجه هستیم. اگر مقوله صنعت در فرهنگ را بپذیریم و موضوعات فرهنگی را با این روند ارزیابی کنیم، نوع محصولات تولید شده، متفاوت و جذاب خواهد بود. الآن خیلی از نهاد‌ها همچنان از روش‌های قدیمی در ارائه محتوای خود استفاده می‌کنند. هنوز التفات گسترده این نهاد روی نشر کتاب و مقاله است و کم‌تر از صنایع خلاق، مثل بازی، سرگرمی، انیمیشن و... بهره‌مند می‌شوند. حتما این عوامل باید آموزش‌های لازم را ببینند تا با توجه به اصل هدف خود و عدم انحراف از اصول کلی از ظرایف این قابلیت‌ها هم استفاده لازم را ببرند. در یک کلام، تا زمانی که محتوای فرهنگی ما نوسازی نشود، خیلی از آن‌ها در بین صفحات کتاب مستور و پنهان باقی خواهند ماند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین