عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۴۰
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
یک کارشناس امور دینی پناهگاه بی‌پناهان را مسجد دانست و گفت: مسجد در فرهنگ اسلامی جایگاه ویژه و ممتازی دارد که در آن انسان نیازمند با خضوع در برابر خداوند به عبادت می‌ایستد.

عقیق:مهدی پورداراب اظهار کرد: اگرچه انسان همه‌جا می‌تواند در برابر عظمت الهی سر فرود آورد، ولی بهترین مکان برای رابطه بهتر و خالصانه‌تر با خداوند مسجد است.

به گفته این کارشناس امور دینی و مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه، مسجد در همه جای دنیا بزرگترین پایگاه فرهنگی و معنوی برای سجود و عرض نیاز به درگاه خداوند سبحان است و لذا قاطعانه می‌توان گفت پس از کعبه، مسجد مقدس‌ترین مکان است.

پورداراب مسجد را ارایه دهنده عالی‌ترین شیوه‌های تعلیم و تربیت دانست و گفت: مسجد بهترین دانشگاه، بهترین مهمانخانه خدا، با استحکام‌ترین قلعه در برابر تهاجم فکری دشمنان، سالم‌ترین رسانه و عالی‌ترین مکان برای اتحاد جامعه است.

این کارشناس امور دینی یکی از اصلی‌ترین کارکردهای مساجد را کارکردهای تربیتی ذکر و تصریح کرد: در کارکرد تربیتی مسجد موضوعات مختلفی نهفته است، اما نکته‌ای که اهمیت دارد این است که مسجد بهترین مکان برای آشنایی با هنجارها و ناهنجاری‌ها در جامعه اسلامی است و اگر تنها به همین موضوع توجه درستی شود راه از بیراهه مشخص می‌شود.

پورداراب کارکرد اجتماعی را یکی دیگر از کارکردهای مساجد دانست و گفت: دین مبین اسلام بر اجتماعی بودن شکل گرفته است تا انسان را از زندگی فردی و عزلت برهاند و می‌بینیم اسلام عبادت و راز و نیاز (اعتکاف) را در میان جمع و با اولویت در مسجد جامع توصیه می‌کند.

وی، اضطراب و دلهره را یکی از بزرگترین مشکلات زندگی و آرامش را یکی از گم شده‌های مهم آدمی دانست که همواره در جست و جوی آن بوده و هست و افزود: مسجد بهترین مکان برای آرامش قلب‌ها و پناهگاهی برای زندگی پر تلاطم به شمار می‌آید.

این کارشناس امور دینی و مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تاکید کرد: مسجدی‌ها و کسانی که با دعا و نیایش مأنوس‌اند، انسان‌های آرام‌تری هستند و لذا باید زمینه حضور افراد جامعه در مسجد را بیشتر فراهم کنیم و محیطی شاد و دلربا و زیبا از مسجد بسازیم، نه عزاخانه و غمخانه.

پورداراب گفت: هیچ کس مجاز نیست آرامش این محیط را بر هم بزند، چرا که مسجد آخرین پناهگاه بی پناهان است.

وی با تاکید بر این‌که «مسجد در آگاهی و بیداری جامعه نقش موثری دارد» برای مساجد کارکرد سیاسی نیز تعریف کرد و گفت: در زمان جنگ این کارکرد مسجد نسبت به زمان‌های دیگر پررنگ‌تر است.

پورداراب با بیان این‌که «اسلام مسجد را به عنوان پایگاه ارتباطی و افزایش دهنده پیوندهای انسانی و توسعه فرهنگی در جهان اسلام معرفی کرده است» افزود: مسجد اصلی‌ترین مکان شکل دهی افکار عمومی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در تمدن اسلامی است.


منبع:ایسنا

211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین