عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۰
استاد حسین انصاریان از ارتباط امام رضا (ع) و یارانشان می فرمایند:
در قم قبرى در قبرستان شيخان هست . روى آن نوشته است : قبر زكريا بن آدم . اين شخص اهل قم بوده است . در دوره اوج حكومت بنى العباس زندگى مى‏كرد. زكريا بن آدم ، از طريق وجود مبارك موسى بن جعفر و حضرت رضا (ع) چنان دين را زيبا دنبال كرد و عامل به دين شد و خودش را از هجوم خطرات فرهنگى و سياسى حفظ كرد كه حضرت رضا (ع) به اهالى قم نامه نوشتند : زكريا بن آدم از طرف من در ميان شما است و امين بر دين و دنياى شماست.

در قم قبرى در قبرستان شيخان هست . روى آن نوشته است : قبر زكريا بن آدم . اين شخص اهل قم بوده است . در دوره اوج حكومت بنى العباس زندگى مى‏كرد.
زكريا بن آدم ، از طريق وجود مبارك موسى بن جعفر و حضرت رضا (ع) چنان دين را زيبا دنبال كرد و عامل به دين شد و خودش را از هجوم خطرات فرهنگى و سياسى حفظ كرد كه حضرت رضا (ع) به اهالى قم نامه نوشتند : زكريا بن آدم از طرف من در ميان شما است و امين بر دين و دنياى شماست.
حال با این اوصاف مقام تقوايى ايشان را ببينيد. به حضرت رضا (ع) نامه می نويسد كه : يابن رسول الله ! اجازه بدهيد من با خانواده‏ام از قم به خراسان بيايم و در كنار شما زندگى كنيم . زيرا من با چشم خودم ديده ام كه بعضى از اهالى قم ، صبح ها كه مى خواهند از طويله گوسفند و گاو به صحرا ببرند ، گاو و گوسفندهايى كه در بيرون آمدن تأنى دارند ، علف سبز جلوى آنها مى‏گيرند و آنها را به دنبال علف مى‏كشند! شهرى كه مردم آن بر سر گاو و گوسفند كلاه بگذارند ، من بر دين خود و خانواده‏ام در اين شهر مى‏ترسم. مشى اهل تقوا خيلى عجيب بوده است.
امام رضا (ع) در جواب فرمودند: راضى نيستم كه قم را ترك كنيد . تا پايان عمر در قم بمانيد. زيرا خداوند متعال بلاهاى آسمانى را به وسيله وجود تو از اهل قم دفع مى‏كند!
امام رضا (ع) نمى‏دانست كه خواهرش آنجا دفن شده است و اين نامه را نوشته است؟چرا . مى‏دانست . حضرت معصومه مقام خاصى دارند . امام رضا (ع) مى‏خواهند بفرمايند:
زكريا بن آدم تافته بافته شده جدا از شما نيست ، او نيز مانند شما از پدر و مادر كاسب و متدينى متولد شده و بزرگ شده است ، ولى با خواست خودش رو به فضاى تقوا كرده و ارزش خود را به جايى رسانده است كه خدا به واسطه اين يك نفر ، بلاها را از اهل قم دفع مى‏كند . نگذاشتند بيرون بيايد . ماند تا در همانجا از دنيا رفت . چقدر خدا ، ائمه و انبيا عليهم السلام به اهل تقوا احترام مى‏كردند .
منبع : عرفان
212113

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین