عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۱۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
نویسنده کتاب "مقتل فاطمیه (س)" می‌گوید باید به این پرسش پاسخ داده شود که چرا حضرت فاطمه (س) با مدعیان امر خلافت قهر کرد؟

عقیق:حجت‌الاسلام محمد صفری، نویسنده کتاب "مقتل فاطمیه" در گفت‌وگویی درباره نقش و جایگاه حضرت زهرا سلام‌الله علیها در رویدادهایی که پس از وفات رسول خدا صلی ‌الله علیه و آله واقع شد، گفت: پس از وفات رسول خدا صلی ‌الله علیه و آله، معارفی بر حضرت زهرا سلام‌الله علیها از سوی خداوند و به واسطۀ جبرئیل امین وحی می‌شد و امیرالمومنین علیه‌السلام آنها را کتابت می‌کرد. این مجموعه نوشتار از سوی ائمه‌ به عنوان «مصحف فاطمه (س)» عنوان پیدا کرد. این مصحف نزد هر امام معصومی به ارث می‌رسید و اکنون در دستان مبارک امام عصر عجل الله تعالی فرجه است، منتها به فراخور شرایطی خاص، مطلبی از آن کتاب توسط ائمه بازگو می‌شد.

وی افزود: اینگونه نبود که همۀ مطالب آن پنهان باشد. در هر صورت مصحف فاطمه سلام‌الله علیها بخش عمدۀ فعالیت‌های روزمرۀ آن بانو محسوب می‌شد؛ چرا که شما در نظر بگیرید کتابی که قطر آن چند برابر قرآن است، باید طی دو ماه یا سه ماه تهیه می‌شد و این خود فرصت زیادی را می‌طلبید.

این کارشناس تاریخ اسلام با تصریح بر اینکه حضرت زهرا (س) در کنار مصحف‌نویسی، از سایر وظایف غافل نماند، گفت: این بانوی بزرگوار سعی در هدایت جامعه‌ای کرد که به تعبیر امام باقر علیه‌السلام پس از فوت پیامبر، همگی جز سه نفر از ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام مرتد شدند. «ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ النَّبِيِّ ص إِلَّا ثَلَاثَةَ.» حضرت زهرا (س) نسبت به ماجرای غصب خلافت بی‌تفاوت نشدند، هرچند سردمداران این فتنه را هرگز نبخشیدند، تا آنجا که بخارى در صحیح‌ترین کتاب اهل سنت، از غضب و قهر آن بانوی بزرگوار بر ابوبکر سخن گفته، می‌نویسد «فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم فَهَجَرَتْ أَبَا بَکْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتى تُوُفِّیَتْ؛ یعنی فاطمه دختر رسول خدا از ابوبکر خشمگین و از وى رویگردان شد و این ناراحتى ادامه داشت تا از دنیا رفت. یا در جای دیگر می‌نویسد «فَهَجَرَتْهُ فَاطِمَةُ فلم تُکَلِّمْهُ حتى مَاتَتْ؛ پس فاطمه از ابوبکر رویگردان شد و با وى سخن نگفت تا از دنیا رفت.» پس باید علمای اهل سنت یک پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهند که چرا حضرت فاطمه (س) با کسانی که قائل‌اند مستحق مقام خلافت‌اند قهر کرد؟

حجت‌الاسلام صفری افزود: در همین راستا روایتی از رسول خدا صلی ‌الله علیه و آله در منابع شیعه و سنی به صورت متواتر نقل شده است مبنی بر اینکه هرکه بمیرد و نسبت به امام بر حق شناخت و معرفت نداشته باشد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است؛ از جمله در مسند ابوداود طیالسی که از رسول‏‌الله نقل می‌کند «مَن ماتَ بِغَیرِ إمامٍ ماتَ میتَةً جاهِلیة». سؤال اینجاست که پس از فوت رسول خدا، چه کسی نزد حضرت زهرا سلام‌الله علیها امام بر حق است؟ آیا جز امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌تواند باشد؟ متأسفانه پاسخی دربارۀ این شبهه نتوانستند ارائه دهند.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین