عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۹۱۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
در ششمین همایش پیام آوران عاشورا مطرح شد؛
ششمین همایش پیام آوران عاشورا با عنوان «پیام آوران نهضت زینب کبری(س)» به منظور گرامیداشت مقام والای خواهران شهدا برگزار شد.

عقیق:ششمین همایش پیام آوران عاشورا با عنوان «پیام آوران نهضت زینب کبری(س)» و به منظور گرامیداشت مقام والای خواهران شهدا در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این همایش، سرتیب نبی سهرابی جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: نقش خانواده شهدا و ایثارگران در دفاع مقدس نقشی بی بدیل است.

وی به نقش حضرت زینب(س) در انتقال پیام عاشورا اشاره و تصریح کرد: حضرت زینب پیام عاشورا را برای دنیا و تا روز قیامت ابلاغ کرد. اگر پیام رسانی ایشان نبود امروز خبری از جانفشانی امام حسین و یاران باوفای حضرت وجود نداشت. این نشان می دهد مهمترین رسالت خانواده شهدا پیام رسانی است.

سهرابی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس را نقش آفرینی زنان بیان کرد و گفت: عاملی که استقامت ایران در هشت سال دفاع مقدس را تضمین کرد همان نقش آفرینی بانوان بود.‌ مادران و همسران در تشویق و بدرقه و همچنین ارتقای سطح روحیه و باورهای معنوی رزمندگان نقش بسزایی داشتند.

جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با تاکید بر اینکه نقش بانوان در دفاع مقدس باید از گنجینه این دوران استخراج و برای نسل آینده تبیین شود، بیان داشت: تحقیقات و پژوهشهایی که در زمینه دوران دفاع مقدس صورت گرفته نقش زنان در استقامت و پیشبرد اهداف بسیار پر رنگ بوده است.

در ادامه مراسم حجت الاسلام روح الله حریزاوی معاون سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه حقیقت هر هویتی یک مأموریت دارد، عنوان کرد: مادران، همسران و خواهران شهدا نشان دادند که زینب و معصومه بودن افسانه نیست. در دورانی که تلاش می‌شود زن را بفریبند و هویت او را مورد هجمه قرار دهند انقلاب اسلامی راهی را گشود که زنان و مردان به سرعت به سوی هویت ملکوتی و حقیقت آفرینش خود حرکت کنند و این مهمترین مأموریتی است که به روی آنان گشوده شد.

وی با بیان اینکه یکی از مأموریت‌ها پیام آوری است، تصریح کرد: پیام‌های بسیاری در وجود مادران، همسران و خواهران شهدا موج می‌زند، ارزش دنیا به همین مأموریت و پیام رسانی است. یکی از ابعاد وجودی حضرت زینب پیام رسانی ایشان بود تا جایی که حتی امام سجاد با آن عظمتی که داشت مأمور نشد مأموریت حضرت زینب را انجام دهد. بنابراین گاهی اوقات حیات امام در گرو حیات غیرمعصوم می‌شود.

وی افزود: بر این اساس مبنایی بالاتر از عصمت را می‌توان ترسیم کرد، این مأموریت را کسی به عهده می‌گیرد که خدا آن مأموریت را بر عهده معصوم قرار نداده است.

وی با بیان اینکه در معرفی شهدا نیاز به کرامت آن بزرگواران نداریم گفت: حقیقت شهدا باید معرفی شود، شهید یک انسان سالک است و او راه صد ساله را پیموده و ما به او احتیاج داریم.

حریزاوی با اشاره به اینکه در آستانه ایام فاطمیه قرار داریم، تصریح کرد: اگر بخواهیم پیام و یا روضه‌ای از حقیقت حضرت زهرا (س) را منتقل کنیم علاوه بر روضه کوچه بنی هاشم باید روضه الگوگیری از بنی هاشم نیز گفته شود، اینکه چه شد بشر نسبت به الگوی باعظمتی همچون حضرت زهرا بی توجه شد و اینکه چرا آن جامعه خود را از چنین الگویی محروم ساخت و همچنین چرا جامعه امروز احساس می‌کند حضرت زهرا (س) را همانند دوران مسیحیت که حضرت مریم مقدس را در لفافه ای پیچیدند و به قدری مقدس کردند که هیچ کس به او نزدیک نشود و زندگی ایشان را بازخوانی نکند؛ مقدس می‌کنند، این روضه باید در ایام فاطمیه خوانده شود. ما نیازمند آن هستیم که همه زوایای زندگی حضرت زهرا تبیین شود.

وی با اشاره به اینکه شفاعت در فرهنگ اسلامی تنها یک امر اخروی نیست خاطرنشان کرد: شفاعت پدیده‌ای است که کل عالم را دربرگرفته کسی که با شهید انس دارد ممکن است همین انس موجب شفاعت وی شود. بنابراین باید قدر شهدا را دانست.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین