۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۹ : ۰۴
عقیق:اربعین ۱۴۰۰ در شرایط سخت کرونایی و تمام محدودیت های موجود توفیق حضور خیل عظیمی از مشتاقان را کمتر کرده است. ایجاد ظرفیت های خاطره آفرینی چون نمایشگاههای هنری و بهره جستن از ظرفیت فرهنگ و هنر و رسانه در بستر فضای مدیریت شهری می تواند باعث ایجاد همگرایی و هم افزایی موثرتر در میان شهروندان شود. بین خلاقیت های هنری و اعتقادات رابطه پیوسته ای وجود دارد که گاه از طریق تمثیل و نشانه و انتزاع و گاه به سادگی و صراحت ظاهر می شود که برای کشف و تبیین پیوستگی بین هنر و دین ضرورت توجه بیشتر به پدیده های هنری مثل عکس، شعر، موسیقی، نقاشی، نمایش، ادبیات، هنرهای تجسمی و غیره در مدیریت کلان فرهنگی کلانشهرهایی چون تهران ضروری و اجتناب ناپذیر است.
از دیر باز خلاقیت و آفرینش های هنری در قالب مذهب و مقدسات به نحو شایسته ای در تاریخ ایران اسلامی نمود داشته است. ایرانیان بعد از اسلام به قصه گویی در زمینه حکایت های آدمیان و پیامبران پرداخته اند و پیدایش روش ها و فنون سوگواری مثل دسته گردانی ها و نمایش های ثابت و سیار مذهبی در پیدایش هنرهای دیداری مثل نقاشی به عنوان یکی از تحولات عمده در تاریخ هنر دوره اسلامی تلقی می گردد.
از انجا که هر شهر برای افزایش کیفیت زندگی باید عرصه بیشتری برای زندگی شهروندان و تعاملات گسترده اجتماعی فراهم آورد. توجه به نیازهای فرهنگی، هنری و ورزشی شهروندان درسطوح مختلف شهر از محله تا منطقه، از همان ابتدای شکل گیری برنامه ریزی مدرن برای شهرها توانسته جای خود را باز کند و در سالیان اخیر برخی ماموریت های شهرداری کلانشهرها به توسعه فرهنگی و اجتماعی اهمیت بیشتری داده و توانسته اند با مشارکت هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه در توسعه فرهنگی گام های موثری را بردارند. نمونه بارز این نوع فعالیت های حمایتی برگزاری و افتتاح نمایشگاه رویای بهشت است.
نمایشگاه چیدمانعکس (فتو اینستالیشن) که با محوریت پیادهروی اربعین طراحی شده؛ دارای سه بخش، شامل ۳۰۰۰ پرتره زائران اربعین توسط بیش از ۱۱۰ عکاس ایرانی و خارجی از عراق، استرالیا، بلژیک و غیره در بخش دوم رونمایی از عکس پانورامای ۸ کیلومتری از جاده نجف-کربلا به عکاسی سید احسان باقری و بخش سوم چیدمانعکس نمادهای اربعینی از عکاسان دیگر برای تداعی بیشتر حال و هوای اربعین است که به همت شرکت نوسازی عباس آباد و با همکاری خانه عکاسان ایران برگزار میشود و طراح و مدیر هنری این نمایشگاه سید احسان باقری است.
با عنایت به انتخاب و ابتکار خلاقانه و هنرمندانه ای با عنوان رویای بهشت ذکر چند نکته صروری است:
۱. اربعین که نزدیک می شود دلهای بسیاری برای عرش پیمایی از نجف اشرف تا کربلای معلی بی تاب می شوند و دلهایشان را به راه پیاده ی پر از نور این مسیر گره می زنند تا رزق زیارت سالیانه را بگیرند و درک حضور در این ایین شیعی و زیارت اربعین را بیابند. تولید اثار فاخر هنری در حوزه معارف شیعی و مبتنی بر مطالعه و نیاز سنجی و پژوهش محور بر اساس ذایقه مخاطبان نسل نوظهور رسانه ها و نواندیش می تواند به جلوگیری از شیعه هراسی و اسلام هراسی رایج در فضای رسانه های نوگرای موجود کمک موثری داشته باشد و با بهره جستن از ظرفیت موجود در فضای فرهنگی و اجتماعی شهری و در برابر هجمه های پرشتاب چهان امروز که با تمام توان سعی بر ان دارد تا مردم را از شناخت حقیقت های جهان و واقعیت های موجود دور نگه دارد مبارزه کرد.
۲. هدفمند کردن فعالیتهای هنری آیینی، تقویت، ساماندهی و توسعه مشارکت مردمی در فعالیتهای دینی و فرهنگی و احیای فرهنگ عزاداری و پاسداشت مجالس حسینی وتکمیل معارف دینی به منظور ارتقای سطح فرهنگی مجالس آیینی و فضاهای آیینیاز نکات مهم مدیزیت شهری در فضای نمایشگاه رویای بهشت اتس که زمینه و بستر رشد و آگاهی و مبارزه با بدعتها و خرافات، احساس هویت و اصالت دینی فرهنگی و تقویت بنیانهای فکری را دربر خواهد داشت.
۳. جلوگیری از افکار و عقاید سست و انحرافی، ایجاد انگیزه و تجهیز فکری جهت رشد و شکوفایی زندگی دینمدار و ترمیم کاستیها و نواقص موجود در فضاهای آیینی، تقویت اراده جمعی و بازیافت فرهنگ غنی و اصیل بومی، ملّی نیز از اهداف مهم دیگری است که با برگزاری و برپایی چنین رویدادهای مهم فرهنگی و هنری امکان پذیر خواهد شد.
۴. مرور ادبیات پژوهشی نمایشگاه های اثربخش و تأثیرگذار، آشکار میسازد بهره جستن از ظرفیت های هنر معاصر و تکنیک های مدرن جهان هنر باعث جلب توجه علاقهمندان بیشتری به رویدادهای مهم جهانی می شود و هنر چیدمان می تواند در تبیین و تشریح فلسفه و ضرورت و نقش تاریخی زیارت اربعین و ارائه تحلیل های مناسب از فرآیند شکل گیری اربعین حسینی و نفی تحلیل های نادرست غیرمنطبق با واقعه اربعین و شعائر حسینی از طریق رسانه عکس در دوران جنگ نرم به منظور بالا بردن سواد رسانه ای مخاطبان موثر واقع شود.
۵. رویکرد رسانه های جهان و ابزارهای سلطه برافکار عمومی جهان در مواجهه با اتفاقی جهانی اربعین حسینی حذف و بایکوت خبری این رویداد است. در حقیقت به معنی سلطه جویی انحصاری در شریانهای خبر رسانی جهانتلاش میکنند تا سازمانهای پیچیده و غول پیکررسانه ای به حدف انعکاس بزرگترین پیاده روی جهان اقدام کنند و با تمام قوای خود تلاش میکنند در این مدت که جمعیت قابل ثبتی در رویدادهای جهانی میتواند برای جهانی شدن اربعین اقدام کند با در دست گرفتن نبض اخبار جهان و با وارد آوردن شوک های خبری، اساس و بنیان اربعین را دچار تزلزل کنند.
ناگفته پیداست استفاده سلطه جهانی از تمام ابزار فرهنگی برای سلطه خود به دنبال عدم ایجاد وابستگی فرهنگی به چنین رویدادی مورد توجه سیاست مداران و برنامه ریزان رسانه ای جهان معاصر است تا بتوانند آرمان گرایی و معنویت طلبی را در بین مخاطبان خود از بین ببرند و با ترویج فرهنگ مصرف گرایی، وابستگی اقتصادی به وجود اورده و وابستگی اقتصادی منجر به وابستگی سیاسی شود؛ لذا برگزاری باشکوه رویدادهای فرهنگی و هنری در قالب های گوناگون می تواند اثار تخریبی رسانه ای و فرهنگی دشمنان را خنثی کند هرچند فناوری ارتباطات و فنآوری نوین رسانهای نیز در اختیار تسلط قدرتها قرار گرفته اما مسلم است برگزاری رویدادهای ملی و فراملی و مشارکت دستگاههای فرهنگی و متولیان امر می توانند با بهرهمندی هوشمندانه و خلاقانه از رسانههای نوین و فناوری برتر ارتباطی زیرساختهای توسعه ترویج اربعینی و ایین های مذهبی را در اختیار تفکر شیعی و اسلامی قرارداده و هرروز نیز جهت تقویت اندیشه های نوین تمدن ساز اسلامی و تقویت روابط فراملی میان هنرمندان و اصحاب اندیشه هم سو با ایران اسلامی و جبهه مقاومت از رسانه ها بهره مند شوند.
نمایشگاه عکس اربعینی با عنوان رویای بهشت به مدت ۱۳ روز از ۴ مهر و تا پایان ماه صفر (۱۵ مهر) از ساعت ۱۵ تا ۲۱ به نشانی بزرگراه حقانی (غرب به شرق)، خروجی کتابخانه ملی، بلوار شهدای بانک مرکزی، باغ هنر میزبان علاقه مندان خواهد بود.