عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۱۸۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
در نشست هم‌اندیشی ستاد ملی محرم ۱۴۰۰ عنوان شد؛
نشست هم اندیشی و هم افزایی بین دستگاهی ستاد ملی محرم ۱۴۰۰ امروز با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر سرچشمه برگزار شد.

عقیق:نشست هم اندیشی و هم افزایی بین دستگاهی ستاد ملی محرم ۱۴۰۰ امروز با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر سرچشمه برگزار شد.

در ابتدا حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: هیأت‌های مذهبی نشان دادند هر جا به آنها اعتماد شود، قوانین دقیق و صحیح به آنان ارائه و مقدمات آن به موقع فراهم شود در اجرای این قوانین و دستورالعمل‌های ابلاغی پیشتاز هستند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با استناد به کلام رهبر معظم انقلاب، عنوان کرد: معظم‌له فرمودند که جامعه متدین پیشگام در رعایت ضوابط و قوانین هستند؛ امسال نیز طبق جلساتی که در هفته‌های گذشته در ستاد ملی کرونا برگزار شد مصوب شد مراسم‌های مذهبی با رعایت کامل شیوه نامه‌ها به نحو احسن برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها به منظور برگزاری هر چه بهتر مراسم‌های ماه محرم باید در خدمت مجالس مذهبی باشند، گفت: اتفاقاتی نیز در این چند روز در برخی مراسم‌ها رخ داد که دلیل آن همان عدم اعتماد و ناهماهنگی‌هایی است که در برگزاری مراسم‌ها وجود داشت.

حجت‌الاسلام عزت زمانی ادامه داد: متأسفانه گاهی اوقات به خاطر موانعی که در تصمیم گیری ها و مدیریت قوانین وجود دارد بعضاً این اتفاقات رخ می‌دهد.

نباید از برگزاری عزاداری‌های سنتی و در ملأ عام غفلت کرد

در ادامه حجت‌الاسلام غلامرضا عادل با تاکید بر اینکه نباید از برگزاری عزاداری‌های سنتی و در ملأ عام غفلت کرد، گفت: همه این مراسم‌ها می‌تواند با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و به صورت میدانی برگزار شود که یکی از مهمترین عوامل در برگزاری این مراسم‌ها مربوط به فضا می‌شود که فراهم سازی این فضا لازم و ضروری است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: سازمان اوقاف همه ظرفیت‌های خود را در خدمت برگزاری مراسم‌های محرم قرار داده است برای مثال در ایام محرم درب همه بقاع متبرکه به روی هیأت‌های مذهبی باز است و هیأت‌ها می‌توانند مراسم‌های خود را در صحن باز بقاع متبرکه برگزار کنند.

وی به اقدامات سازمان اوقاف در برگزاری مراسم عزاداری محرم اشاره و عنوان کرد: اعزام مبلغ به جلسات عزاداری، سیاه پوش کردن بقاع متبرکه، راه اندازی کاروان‌های عزاداری و … از جمله برنامه‌هایی است که سازمان برای برگزاری مراسم‌های عزاداری ماه محرم برگزار خواهد کرد.

حجت‌الاسلام عادل به راه اندازی دسته‌جات عزاداری اشاره و بیان داشت: لازم است در راه اندازی دسته‌جات عزاداری که با توجه به شرایط کنونی بهترین شیوه عزاداری به حساب می‌آید شرایط راه اندازی این نوع دسته‌جات به سرعت مشخص شود.

در ادامه حجت‌الاسلام روح الله حریزاوی، با اشاره به اینکه اندیشمندان زیادی پیرامون نحوه دینداری در دوران کرونا و پسا کرونا یادداشت و مقاله‌هایی را منتشر کردند، اظهار داشت: دیدگاه‌ها در این زمینه متنوع و مختلف است، بعضی معتقد هستند با توجه به شرایط کرونا سطح دینداری مردم تغییر خواهد کرد و دوران پسامدرنیسم را پشت سر می‌گذاریم.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: از این رو توصیه می‌کنند از این سنت‌ها باید فاصله بگیرید به سمت مدل‌های جدید در سبک دینداری مردم بروید که نماد آن ماجرای تعظیم شعائر دینی می‌شود. برخی دیگر معتقد هستند که کرونا بهانه‌ای است تا قدر داشته‌های خود را بدانیم، حتی در کشورهای مختلف این ممنوعیت‌ها موجب شده تا انسان قدر داشته‌های خود را بداند و در مقام عمل و ظاهر میل پیدا کند.

در ادامه حجت الاسلام روح الله حریزاوی، با اشاره به اینکه اندیشمندان زیادی پیرامون نحوه دینداری در دوران کرونا و پسا کرونا یادداشت و مقاله‌هایی را منتشر کردند، اظهار داشت: دیدگاه‌ها در این زمینه متنوع و مختلف است، بعضی معتقد هستند با توجه به شرایط کرونا سطح دینداری مردم تغییر خواهد کرد و دوران پسامندرنیسم را پشت سر می‌گذاریم.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: از این رو توصیه می‌کنند از این سنت‌ها باید فاصله بگیرید به سمت مدل‌های جدید در سبک دینداری مردم بروید که نماد آن ماجرای تعظیم شعائر دینی می‌شود. برخی دیگر معتقد هستند که کرونا بهانه‌ای است تا قدر داشته‌های خود را بدانیم، حتی در کشورهای مختلف این ممنوعیت‌ها موجب شده تا انسان قدر داشته‌های خود را بداند و در مقام عمل و ظاهر میل پیدا کند.

حریزاوی به ضرورت هم افزایی و وحدت دستگاه‌ها در برگزاری برنامه‌های مذهبی خاطرنشان کرد: محصول اندیشه ورزی دستگاه‌ها در کنار مسئولیت مستقیمی که تبلیغات اسلامی در قبال برگزاری مراسم‌های مذهبی بر عهده دارند، باید تبادل شود این تبادل اندیشه‌ای می‌تواند راهگشا باشد.

وی اظهار داشت: پیدا کردن راهبرد ناظر بر عمل، یک نگاه راهبردی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و تمرکز بر مسأله تعظیم شعائر محوری است که نیاز به توجه دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته یکی از مسئولان شورای شهر بیان کرد که ما وظیفه‌ای در قبال سیاه‌پوشی شهر نداریم؛ در حالی که این حرف خلاف قانون بود زیرا قانون می‌گوید شهرداری موظف است که مدیریت تبلیغات محیطی و شهری را به عهده بگیرد و این خلأ باعث شده که توصیه ما به سمت مسأله تنظیم شعائر برود.

حریزاوی در پایان گفت: دستگاه‌های مختلف باید با سازمان تبلیغات اسلامی هماهنگ و همراه شوند و با هم افزایی امید است که بتوانیم خلأها را پیگیری و برطرف سازیم.

بزرگ‌ترین معروف؛ حفظ نظام اسلامی

در ادامه سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور بزرگ‌ترین معروف را حفظ نظام اسلامی بیان کرد و گفت: حفظ نظام اسلامی مهمترین فریضه است که اگر بشود در این زمینه یک فرهنگ سازی صورت بگیرد طوری که مداحان و واعظان به صورت مستقیم به این امر اشاره داشته باشند بسیار ثمر بخش خواهد بود.

سلامتی مردم عزادار مسأله مهم و با ارزشی است

در انتهای این هم اندیشی حجت الاسلام محمد قمی در سخنانی اظهار داشت: حرف حساب این جمع تعظیم شعائر است. در راستای تقویت انگیزه و روحیه مردم و برای محکم و قوی شدن کشور آن هم بر اساس تعلقاتی که مردم به امام حسین (ع) دارند، مراسم‌های تعظیم شعائر دهه محرم به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه مردم اعتقاد راسخ دارند که این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است، گفت: مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی تاکید داشتند که در دهه اول محرم عزاداری عمومی باید برگزار شود؛ جامعه ایرانی این مهم را جزو حیات خود می‌داند و برگزاری مراسم محرم مطالبه و خواست آنان است. جامعه متدین سال پیش نشان دادند که ابراز ارادت خویش به امام حسین (ع) و مراعات موازین بهداشتی را خوب بلد هستند.

حجت الاسلام قمی با بیان اینکه دلدادگان حسینی همانگونه که به برگزاری مراسم‌های عزاداری علاقه دارند به همان نسبت به حفظ سلامتی خود و دیگران نیز اهمیت می‌دهند، تصریح کرد: سلامتی مردم عزادار و دلداده امام حسین (ع) برای همه کسانی که در این جمع حضور دارند مسأله مهم و با ارزشی است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به موج سواری رسانه‌های معاند اشاره و بیان داشت: اقدامات و فعالیت‌هایی که در این چند هفته اخیر رسانه‌های بیگانه علیه اعتقادات مردم انجام دادند همه بیانگر اغراض و دشمنی آنان نسبت به ملت ایران است، بعضاً به گونه‌ای افتضاح دروغ‌های شاخدار را بیان می‌کردند که حتی نیازی برای صدور بیانیه تکذیب نبود.

وی گفت: یکی از مصادیق تعظیم شعائر فضاسازی صوتی و بصری در سطح شهرها است و فضای شهری باید به گونه‌ای باشد که عزادار بودن مردم در محرم بیش از هر چیز دیگری جلوه نمایی کند. این سیاه پوش کردن و نمادها جلوه نمایی تعلقات مردم به حضرت سید الشهدا (ع) است.

حجت الاسلام قمی در پایان خاطرنشان کرد: امسال برخی تلقی کردند که این مظاهر در حال افول است این تصور را با تعظیم بهتر شعائر آن هم با حضور، ظهور و بروز بیش از پیش و با رعایت کامل ضوابط تغییر خواهیم داد. می‌طلبد همه دستگاه‌های حاکمیتی با همگرایی مؤثر تر و با گام نهادن در مسیر فرهنگ و اعتقادات مردم، پشتیان و خادم خوبی برای آنان باشند.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین