عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۱۵۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):
مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در کتاب «الغدیر» از علامه امینی به مجموعه‌ای کامل و جامع از روایات و احادیثی در کتاب‌های معتبر همه مذاهب اسلامی اشاره شده است که در آن نام ۱۱۰ صحابه پیامبر اکرم (ص) نیز وجود دارد که سند غدیر از آن ها ثبت شده است.

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا جباری در وبینار شبهه پژوهشی  غدیر که امروز در قم برگزار شد، اظهار داشت: در کتاب «الغدیر» از علامه امینی به مجموعه‌ای کامل و جامع از روایات و احادیثی در کتاب‌های معتبر همه مذاهب اسلامی اشاره شده است که در آن نام ۱۱۰ صحابه پیامبر اکرم (ص) نیز وجود دارد که سند غدیر از آن ها ثبت شده است که علامه به این صحابه و روایت های آنها اشاره کرده است.

 مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: محققان بعد از علامه امینی  نیز به اسامی ۱۵۰ مورد از اصحاب از صحابه پیامبر(ص) که واقعه غدیر را بیان کرده اند پرداختند.


وی با بیان اینکه منابع اهل سنت در خصوص واقعه غدیر به سه دسته تقسیم می شود گفت: با توجه  به منابع معتبر تاریخی اهل سنت متوجه می شویم که برخی از نویسندگان واقعه غدیر را پذیرفته اند، اما با عقیده شیعه در دلالت آن بر خلافت و امامت حضرت علی (ع) مخالف اند؛ عده ای فقط به ذکر حدیث غدیر یا احتجاج و مُناشَده مولا علی با تنی چند از صحابه که در غدیر حضور داشتند، بسنده کرده و درباره چگونگی و کیفیت وقوع آن، مطلبی نگفته اند؛ گروه دیگر، یا کاملا سکوت اختیار کرده و از غدیر سخنی به میان نیاورده اند، یا حتی صراحتا آن را انکار کرده اند.


استاد حوزه، ادامه داد: نویسندگان یا محققانی که به بحث غدیر پرداخته اند نشانگر گرایش آنها به مباحث شیعی است که در اصطلاح به آنها سنی های دوازده امامی گفته می شود.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا جباری با اشاره به تحریف های صورت گرفته در خصوص واقعه غدیر گفت: با وجود تمام تلاش هایی که در مسیر انحراف و تحریف غدیر انجام شده و دست وهابیت همچنان در کار است می بینیم که همچنان واقعه غدیر زنده است.


مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: برخی ها آثاری که امروزه از این متون تاریخی چاپ می کنند به دنبال تحریف آثار و واقعه غدیر هستند اما خداوند اراده کرده است که با تمام غرض ورزی ها غدیر زنده بماند و هر چه به ظهور خلف امیرالمومنین(ع) امام عصر(عج) نزدیک تر می شویم غدیر درخشان تر می شود.


وی تاکید کرد: امروز کلیپ هایی از علمای اهل سنت می بینیم که به واقعه غدیر و امامت امام علی(ع) اقرار کردند و بیان می کنند که ما تا کنون جفا کردیم ولی ما از این به بعد مولا علی (ع) می گوییم این موارد همه برگرفته از نفوذ واقعه غدیر و  شنیده شدن ندای حق است.


حجت الاسلام والمسلمین جباری با بیان اینکه خطبه کامل غدیر ۱۴ صفحه است گفت: ابومنصور، احمد بن علی بن ابی‌طالب طبرسی، از علمای قرن ششم هجری در کتاب الاحتجاج و سیدعلی بن طاووس در کتاب «الیقین باختصاص مولانا علی علیه‌السّلام بامرة المؤمنین»  به این موضوع پرداخته اند.


وی اضافه کرد: برخی از نویسندگان در مقام توجیه عنوان کرده اند که بحث ولایت در حد پیشنهاد بوده است و پیامبر(ص) اختیار این پیشنهاد را به مردم واگذار کرده و صحابه این تصمیم را گرفتند و مشکلاتی مثل جوان بودن و دشمن داشتن علی(ع) را بهانه کردند و این منصب را از او گرفتند.


مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: برخی از این افراد در اینکه ائمه را به عنوان یک عالمان و قدیسان و نوادگان پیامبر(ص)قبول دارند شکی نیست ولی در آثار خود به لوازم غدیر قائل نبودند و تنها آن را مطرح کردند.


وی با اشاره به زمان قرائت خطبه غدیر گفت: برخی از نویسندگان و تاریخ نگاران اهل سنت مطرح کردند که با وجود گرمای طاقت فرسا پیامبر(ص) تنها به بخش «مَن کُنتُ مَولاه فَهذا عَلیٌّ مَولاه» اشاره کرده است در حالی که برخی از علما با توجه به برخی از قرائن راه جمع را پیش گرفته اند.


استاد حوزه ابراز داشت: علامه سید جواد مرتضی عاملی به بحث غدیر اشاره کردند که مردم به تدریج وارد می شدند و چند روز هم در مکان غدیر می ماندند از این رو پیامبر(ص) سر ظهر خطبه کوچک را و شامگاه خطبه اصلی را قرائت کردند ضمن اینکه ایشان در در همان زمان به گونه ها و بیان های مختلف خطبه غدیر را تکرار می کردند.


حجت الاسلام والمسلمین جباری با بیان اینکه تفاوت تاریخ نگاری بین شیعه و اهل سنت در بحث واقعه غدیر وجود دارد، گفت: نویسندگان شیعی به جزییات قبل و بعد واقعه و خود واقعه غدیر پرداختند و در متون شیعی به تفاسیر هم اشاره شده است ولی در متون اهل سنت کتمان بسیاری از موارد را مشاهده می کنیم.


وی به تاریخ یعقوبی از قدیمی‌ترین تاریخ‌های عمومی به عربی، نوشته احمد بن ابی یعقوب اشاره کرد و گفت: این کتاب خلاصه‌ای از تاریخ جهان از آغاز تا اواسط سده سوم هجری قمری است. تاریخ یعقوبی دارای دو بخش تاریخ قبل از اسلام و تاریخ بعد از اسلام است. در بخش دوم این کتاب، زندگی پیامبر (ص) و امامان معصوم تا امام هادی(ع) ذکر شده است.


مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: غرض ورزی هایی  در تاریخی یعقوبی وجود دارد چه در باره حدیث غدیر و مظلومیت اهل بیت(ع) تلاش شد تا دخل و تصرف در کتاب ها انجام شود و در چاپ بیروت این کتاب هم با یک شیطنتی صورت گرفته است و "نصر "را تبدیل به "نفر" کرده اند و در صدد تحریف غدیر هستند.


وی گفت: کتاب تاریخ طبری از مورخ قرن چهارم محمد بن جریر طبری است که در آن طبری در تاریخش انصاف هایی هم به خرج داده است طبری وقتی که به واقعه غدیر می رسد آنجا بحثی در رابطه با غدیر نمی کند و این خیلی عجیب است، طبری کتاب مستقلّی تحت عنوان «طرق حدیث الغدیر» یا «کتاب الولایة» یا «کتاب الفضائل»‏درباره حدیث غدیر تألیف کرده که آن‌ را در تاریخش ذکر نکرده است؛ و شاید هم ذکر کرده ولی دیگران برداشته‌اند.


استاد حوزه با اشاره به بحث واقعه غدیردر قرن پنجم گفت: ابوسعد مسعود بن ناصر سجستانی از علمای اهل سنت کتابی در هفده جز به نام الدرایه فی حدیث الولایه تالیف کرده و این حدیث را از صد و بیست صحابی نقل کرده است که اکنون اثری از این کتاب دیده نمی شود.


وی ابراز داشت: شمس الدین محمد ذهبی، عالم اهل سنت، رساله جداگانه ای درخصوص طرق متعدد حدیث رساله طرق حدیث «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» نگاشته است.


حجت الاسلام والمسلمین جباری با بیان اینکه واقعه غدیر در خصوص اخوت بین پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) نبود گفت: پیامبر(ص) هزاران نفر را در غدیر زیر آفتاب گرم جمع نکرد که بحث اخوت را مطرح کند و این موضوع که از سوی اهل سنت مطرح می شود کاملا مضحک است.


وی گفت: بعضی از متون اهل سنت جریان را نقل کرده اند و تلاش کرده اند که مفهوم «مولا »را عوض کنند، اما منابع منصف و معتدل هستند که به درستی واقعه را بیان کردند.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین