عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۱۵۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
حجت‌الاسلام قرائتی مطرح کرد:
حجت‌الاسلام قرائتی در گفت‌وگویی به بیان خاطراتی از رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) درباره پرهیز این بزرگواران از اسراف پرداخت.

عقیق:طی روز‌های قطعی‌های مکرر برق باعث بروز مشکلاتی برای مردم، خصوصاً افراد بیمار و معلول شده است و قطعی برق باعث خاموشی دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بیماران تنفسی و کرونایی و خاموشی آساسور‌ها هم مشکلاتی را برای تردد معلولان به وجود آورده است. ضمن اینکه برخی بیمارستان‌ها هم به دلیل قطعی برق با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

در همین زمینه این روز‌ها پویش‌های مختلفی مبنی بر صرفه‌جویی در مصرف برق به راه افتاده و طی آن گروه‌های مختلف و بزرگان به عموم مردم توصیه می‌کنند تا با صرفه‌جویی حداقل بخشی از مشکلات بوجود آمده حل شود.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی مفسر و معلم قرآن کریم از جمله افرادی است که همواره در منابر و سخنرانی‌هایش با ذکر خاطرات مختلف مردم را به پرهیز از اصراف و صرفه‌جویی دعوت می‌کند.

این معلم دوست‌داشتنی قرآن کریم در گفت‌وگو با فارس خاطرات، نکات و توصیه‌هایی مبنی پرهیز از اسراف و صرفه‌جویی مطرح کرد که در ادامه تقدیم می‌شود.

تعداد بازدید : 61

توضیحات حجت‌الاسلام قرائتی درباره توجه رهبری و امام به پرهیز از اسراف

توجه رهبر انقلاب به صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف 

خدمت مقام معظم رهبری بودیم، وقت نماز شد و می‌خواستیم نماز بخوانیم که ایشان فقط یک لامپ بالای سرشان را روشن نگه‌ داشتند و باقی لامپ‌ها را خاموش کردند.

امام با دیدن یک لامپ روشن فوراً رفت تا از اسراف جلوگیری کند

مرحوم آقای پرورش نقل می‌کردند که همراه جمعی از مسئولان در جماران در اتاقی نشسته بودیم و با هم گفت‌وگو می‌کردیم که امام ناگهان وارد اتاق شدند، افراد را دیدند و بازگشتند. حاضران سؤال کردند گویا امام با ما کاری داشتند که وارد اتاق شد و برگشت؟ گفتند: نه کاری نداشتند، امام گمان می‌کردند کسی در اتاق نیست آمدند برق را خاموش کنند، اما وقتی دیدند شما در اتاق هستید بازگشتند.

سیره امام خمینی (ره) در پرهیز از اسراف به اندازه نصف لیوان آب

آیت‌الله امامی کاشانی از مرحوم حاج احمد خمینی (ره) نقل می‌کردند: یک روز امام آب طلب کرد، یک لیوان آب برایش آوردند، نیمی از آن را خورد، نیم دیگر را یک تکه کاغذ در لیوان گذاشت و گفت عصر تشنه شوم باقی آن را می‌خورم.

این رفتار امام و رهبر معظم انقلاب درسی برای ما دارد که باید به آن توجه کرد.

وقتی هدر دادن کمی آب عادل را فاسق می‌کند

دور ریختن نصف لیوان آب اسراف است و اسراف گناه کبیره است، زیرا خدا به مسرفین وعده عذاب داده است. پس اسراف گناه کبیره است و گناه کبیره عادل را فاسق می‌کند، یعنی اگر آقای قرائتی در وضو بی دقتی کرد و آب زیاد مصرف کرد نباید پشت سرش نماز بخوانید.

پس هدر دادن کمی آن اسراف است، اسراف عادل را فاسق می‌کند و به فرد فاسق نمی‌توان اقتدا کرد.

اسراف فقط برای آب و نان نیست، بلکه مهم‌ترین اسراف، اسراف عمر است

یکی از مصدیق اصلی اسراف، اسراف عمر است، یعنی عمرمان را به بطالت نگذرانیم، اسراف فقط برای آب و برق و نان نیست بلکه باید از لحظات عمر هم به خوبی استفاده کنیم.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین