عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۶۹۶
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۲
مسجد سهله یکی از اماکن مقدسی است که بسیاری از پیامبران و امامان آنجا را به عنوان عبادتگاه انتخاب کرده بودند و در روایات به عنوان خانه امام زمان (ع) پس از ظهور شناخته می‌شود.

عقیق:مسجد سهله در شهر نجف اشرف در بین مسلمانان جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چرا که براساس روایات، این مکان اقامتگاه امام زمان (عج) پس از ظهور و تشکیل حکومت است.

مسجد سهله در دو کیلومتری شمال غربی مسجد کوفه و ۱۰ کیلومتری حرم امام علی (ع) است. این مسجد با مساحتی بالغ بر ۱۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع به شکل مستطیل ساخته شده و در اطراف آن دیوارهایی به ارتفاع ۲۲ متر وجود دارد.

این مسجد، محراب‌هایی نیز دارد که هر کدام منسوب به برخی پیامبران و ائمه اطهار (ع)  است که مقام حضرت ولیعصر (ع)، امام سجاد (ع)، امام صادق (ع)، حضرت ابراهیم (ع)، حضرت ادریس(ع)، حضرت خضر (ع) از جمله آنها است و زائران نیز در هر کدام از این مقام‌ها ضمن انجام اعمال مخصوص خود، نماز به جای می‌آورند.


مسجد سهله قبل از بازسازی

 

مسجد سهله از دو بخش شبستان و صحن تشکیل شده است و شبستان حدود ۶۶۰ متر مساحت دارد و در سال‌های اخیر با توجه به افزایش تعداد زائران، عملیات توسعه فضای مسقف نیز آغاز شد و متولیان عراقی اقدام به توسعه و بازسازی این مکان مقدس کردند. طلاکاری گنبد مسجد سهله نیز از سال ۹۷ به همت خادمان آستان قدس عباسی آغاز شد و اکنون طلاکاری گنبد و گلدسته‌های این مسجد به اتمام رسیده است.


سال ۹۸؛ طلاکاری گنبد مسجد سهله

 

البته در سال‌های گذشته فضای ورودی و حتی بخش‌های بسیاری از این مکان مقدس خاکی بود که به همت خیران این مکان مقدس اکنون سنگ‌فرش شده و عملیات بازسازی آن به اتمام رسیده است. 

مسجد سهله با توجه به اینکه در روایت به خانه امام زمان (عج) پس از ظهور و آخرالزمان عنوان شده است، با حضرت مهدی (عج) ارتباط تنگاتنگی دارد و در بخش‌های مختلف آن نام و یاد امام عصر (عج) مشهود است و در منابع متعددی نیز حضور امام زمان (عج) در این مکان مقدس نقل شده است؛ تا جایی که حتی از علامه سیدمهدی بحرالعلوم نقل شده که در این مسجد، حضرت ولیعصر (عج) را در حال مناجات با پروردگار زیارت کرده است.

 

بر همین اساس، مسجد سهله به عنوان یکی از زیارتگاه‌های شیعیان به شمار می‌رود و در روایت متعدد نیز به جایگاه مهم و مقدس آن اشاره شده است؛ به طوری که از امام صادق (ع) روایت شده که «خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نفرمود، مگر آنکه در مسجد سهله، نماز گزارده است». یا حتی در روایتی دیگر درباره اهمیت نماز خواندن در مسجد کوفه آمده است: «هیچ انسان محزونی نیست که در این مسجد، دو رکعت نماز بین نماز مغرب و عشا بخواند و خدا را دعا کند، مگر آنکه خداوند‌ اندوه او را برطرف می‌کند».

با توجه به جایگاه ارزشمند مسجد سهله، بسیاری از شیعیان شب‌های چهارشنبه و روزهای جمعه به این مکان مقدس مشرف می‌شوند و به دعا و نیایش می‌پردازند.

 

حجت‌الاسلام محمدرضا فؤادیان، دبیر علمی اندیشکده بین‌المللی مهدویت با بیان اینکه مسجد سهله، مسجد کوفه و مسجد جمکران به حضرت مهدی (عج) منسوب شده است، درباره جایگاه مسجد سهله اینگونه روایت می‌کند: سهله در عراق در مجاورت شهر کوفه قرار دارد. این مسجد قدمت بسیاری دارد و محل عبادت نه تنها بسیاری از پیامبران و بلکه حتی ائمه اطهار (ع) بوده است که اکنون این مکان‌ها به عنوان مقام آن بزرگان شناخته می‌شود.

 

سهله در طول دوران خلقت مورد توجه قرار داشته است و بسیاری از بزرگان دین این مکان را برای عبادت انتخاب کرده بودند و اکنون هم به عنوان یکی از مساجد مهم شیعیان به شمار می‌رود. اما آنچه موجب اهمیت آن شده است، در کنار محل عبادت بسیاری از پیامبران و امامان، جایگاهی است که در روایت به آن اشاره شده است. در روایت‌های بسیاری مسجد سهله در عصر ظهور محل حضور و زندگی حضرت مهدی (عج) و خانواده ایشان خواهد بود.

 

در احادیث، علاوه بر اینکه از مسجد سهله به عنوان اقامتگاه حضرت مهدی (عج) هنگام ظهور یاد شده، به عنوان یکی از مساجد دارای مرتبه نیز عنوان شده است؛ تا جایی که شیخ طوسی، با سلسله اسناد خود در ضمن یک حدیث طولانی، از وجود مقدس امیرالمؤمنین (ع) روایت می‌کند که به هنگام شمارش مساجد مبارکه‌ کوفه فرمود: و مسجد بنی ظفر مسجد مبارک که همان مسجد کوفه است. به خدا سوگند در آن، تخته سنگ سبز رنگى است که خداوند هیچ پیامبرى را مبعوث نکرده، جز این که تمثال صورتش در آن هست.

 

همچنین در روایاتی داریم که هفتاد هزار نفر از آن جا، بدون حساب، وارد بهشت مى‌شوند یا حتی عبادت در این مکان مقدس همچون عبادت در مسجدالنبی (ص) است. در مسجد سهله اکنون ضریح‌هایی نیز نصب شده است. البته در بین شیعیان ضریح مختص قبور و بارگاه ائمه اطهار (ع) و خاندان انها است. اما در مسجد سهله نیز به منظور تکریم و اهمیت برخی جایگاه‌های منتسب به پیامبران و امامان، ضریح‌هایی قرار دادند تا زائران به راحتی بتوانند به زیارت بپردازند.

 

علاوه بر این، در شب‌های چهارشنبه بسیاری از شیعیان به مکان‌های منتسب به حضرت ولیعصر (عج) مشرف می‌شوند که یکی از این مکان‌ها، مسجد سهله است. حتی در روایاتی داریم که اگر کسی ۴۰ شب چهارشنبه به مسجد سهله مشرف شوند و با خلوص نیت به نیایش بپردازد، حضرت مهدی (عج) می‌بیند. به همین دلیل، این مسجد در این شب‌ها بیش از سایر ایام مورد توجه قرار دارد و بسیاری از مردم برای زیارت به سهله مشرف می‌شوند.

مسجد سهله میعادگاه منتظران مهدی موعود است، چرا که در عصر ظهور این مسجد محل زندگی ایشان خواهد بود. بر همین اساس، جامعه منتظر باید نگاه آرمانی به مسجد سهله داشته باشد و آنجا را مکانی برای توسل به حضرت حق و مهدی موعود قرار دهد. اما انچه باید اکنون در دوران غیبت مورد توجه قرار گیرد، این است که باید مسجد سهله از کارکرد صرف عبادی به سمت کارکرد آموزشی و پژوهشی برود تا جامعه را آماده دوران ظهور کند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین