عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۵۳۷
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
در جریان برگزاری جلسه مجازی ستاد بزرگداشت دهه کرامت، راه‌اندازی پویش ملی صلوات خاصه امام رضا (ع) و تجلیل از خادمان عرصه فرهنگ و هنر رضوی در داخل و خارج از کشور در دستور کار قرار گرفت.

عقیق:جلسه ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور صبح امروز سه‌شنبه ۱۸ خرداد‌ماه به میزبانی آستان قدس رضوی در بستر فضای مجازی برگزار شد.

 حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت در این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: امروز پس از گذشت ۴۲ سال، بر سر سفره انقلابی نشسته‌ایم که به دست امام خمینی(ره) پیروز شد و با تدبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) استمرار یافت. برای تداوم این حرکت باید در انتخابات حضوری پرشور رقم زده شود به ویژه آنکه سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در دهه کرامت واقع شده است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: بحث هم‌نوایی اهمیت فراوانی دارد، اینکه با شادمانی به استقبال ولادت امام رضا(ع) برویم، در این راستا پیشنهاد می‌شود که در روز ولادت آن حضرت و راس ساعت ۲۰ برنامه‌های هم افزا داشته باشیم که در این راستا با صداوسیما نیز هماهنگی شده است تا صلوات خاصه امام رضا(ع) قرائت شود؛ همچنین آذین‌بندی مراکز، نهادها و سازمان‌های عضو شورای بزرگداشت دهه کرامت نیز ضرورت دارد تا فضاسازی محیطی صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در این میان برنامه‌های اعتاب مقدسه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و انتظار می‌رود در ستاد بزرگداشت دهه کرامت، هماهنگی لازم به منظور پوشش قوی تر برنامه‌های اعتاب در دستور کار قرار گرفته و نهادهای دیگر در این عرصه حضور جدی داشته باشند به ویژه در عرصه برنامه‌های مردمی و پویش هایی که از سوی اعتاب طراحی شده است‌.

ارزانی افزود: مساله بَعد خدمت‌رسانی به محرومین در دهه کرامت است که از سوی سازمان‌ها و نهادها اعلام شده و مساله مهمی به شمار می‌رود چراکه با توجه به انتخاب شعار امسال دهه کرامت با عنوان «خدمت کریمانه؛ گره گشایی به سبک اهل بیت» مولفه مذکور باید پررنگ تر باشد.

وی گفت: کمیته ارتباطات و فضای مجازی دهه کرامت در عرصه اطلاع‌رسانی فعالیت‌های این ایام فعال است و در واقع هر کسی تلاش می کند تا دین خود را به ساحت مقدس امام رضا(ع) اعلام کند.

همچنین در بخش ابتدایی این جلسه مرتضی طاهریان با بیان اینکه تا قبل از کرونا این جلسات به صورت حضوری و در جوار مضجع شریف حضرت ثامن‌الحجج (ع) برگزار می‌شد، اظهار کرد: هفته گذشته حجت‌الاسلام ارزانی نامه‌ای را مشتمل بر پیشنهاداتی به منظور برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های دهه کرامت به دستگاه‌های عضو در شورای بزرگداشت دهه کرامت ارسال کرد؛ تمامی این اقدامات تلاشی است در این راستا تا اگر شعار و عنوانی برای این ایام در نظر گرفته شده است، برنامه‌ها و فعالیت‌ها در این عرصه به خوبی اجرا شوند.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما گفت: در عرصه اطلاع‌رسانی، کمیته ارتباطات و فضای مجازی دهه کرامت مستقر در ستاد فهما فعالیت‌های مختلفی دارد که اعضا می‌توانند از آن استفاده کرده و اطلاع‌رسانی داشته باشند.

وی همچنین در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به بعد بین‌المللی دهه کرامت و فعالیت‌های این عرصه خاطر نشان کرد: تاکنون تنها آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) برنامه‌هایی را تدارک و اعلام کرده است، همچنین کارگروه فضای مجازی و ارتباطات شورای بزرگداشت دهه کرامت و خبرگزاری شبستان نیز برای پوشش برنامه‌های این دهه اعلام آمادگی کرده‌اند.

طاهریان در ادامه بیان کرد: مطلوب است به گونه‌ای هماهنگ شود تا در شب یا شام ولادت امام رضا (ع) از همه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، مأذنه مساجد، بلندگوی اعتاب و بقاع متبرکه صلوات خاصه امام رضا (ع) در ساعت ۲۰ قرائت و پخش شود تا از این رهگذر فضای امام رضایی در کشور ایجاد شود.

همچنین در بخش دیگری از این جلسه «مرتضی دهقانی»، با اشاره به برنامه‌های آستان مقدس ثامن الحجج (ع) در دهه کرامت اظهار کرد: قریب بر ۱۰۰ برنامه ویژه این ایام تدارک دیده شده و آستان مقدس آن حضرت در کنار سایر مجموعه‌ها از اواخر فروردین فعالیت خود را کلید زده و در این راستا سند محتوایی دهه کرامت را مورد بازبینی قرار داد، همچنین به موازات آن هم‌افزایی و همکاری‌های خوبی با دستگاه‌های دیگر در سطح ملی ایجاد شده است.

جانشین دبیر ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی ادامه داد: البته به دلیل گستردگی حوزه‌های مختلف اعم از حرم، بنیاد کرامت رضوی، بنیاد بهره وری موقوفات و سازمان علمی فرهنگی آستان در این عرصه هم افزایی داشتیم؛ ضمن اینکه از تاکیدات ویژه تولیت آستان قدس رضوی به ستاد بزرگداشت دهه کرامت آستان، همواره این مساله بوده است که نقش محوری آستان در دهه کرامت حفظ و از هرگونه فعالیت رقابتی پرهیز شود تا بتوانیم در کنار سایر مجموعه‌ها به انسجام و هم‌افزایی و اجرای بهتر برنامه‌های بزرگداشت دهه کرامت گام برداریم.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های دیگر آستان قدس رضوی در دهه کرامت افزود: از دیگر برنامه های مهم آستان در گستره ملی، اجرای چهاردهمین دوره طرح ملی «زیر سایه خورشید» است که طی آن بیش از ۳۰۰ کاروان در بیش از دو هزار نقطه کشور حضور می یابند، هرچند که به تناسب اقتضائات کرونایی باید مجوزهای لازم از وزارت بهداشت صادر شده و این کاروان‌ها به تناسب شرایط توجیه شوند؛ ضمن اینکه امسال به دلیل تقارن دهه کرامت با انتخابات ریاست جمهوری، طی تمهیداتی که در نظر گرفتیم قرار شد تا حرکت این کاروان‌ها بعد از ۲۸ خرداد یعنی در بازه ۲۹ خرداد تا یکم تیر ماه باشد.

دهقانی در بخش دیگری از مباحث خود از افتتاح مهمان‌سرای زائران پاکستانی امام رضا(ع) در مرز میرجاوه همزمان با دهه کرامت خبر داده و تصریح کرد: خدمت کریمانه، گره‌گشایی به رسم اهل بیت(ع) که شعار دهه کرامت امسال در نظر گرفته شده است  با محوریت مرکز رسانه و ارتباطات آستان قدس رضوی در حال پیگیری است، همچنین در این راستا از ظرفیت سایر اعتاب نیز بهره مند می شویم، ضمن اینکه در نظر داریم در گستره ملی، استانی، شهر و روستا شعار دهه کرامت ۱۴۰۰ را تبلیغات محیطی کنیم.

وی در ادامه آزادسازی زندانیان، توزیع بسته‌های معیشتی را از دیگر اقدامات آستان به منظور تحقق شعار خدمت کریمانه؛ گره گشایی به رسم اهل بیت(ع) عنوان کرد.

در بخش دیگری از این جلسه «محمودرضا برازش» با اشاره به اینکه از چند ماه قبل بحث انتخاب خادمان فرهنگی هنری رضوی را در دستور کار داشتیم، اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده ۷خادم از داخل و ۶خادم از کشورهایی همچون عمان، لبنان، پاکستان،ژاپن، اسپانیا، ایتالیا انتخاب شدند که قرار است به منظور حمایت از تولید داخلی از محصولات تولید داخل نظیر قالیچه دستباف از این افراد تقدیر به عمل آید؛ در سال‌های گذشته با سکه طلا و ارز از این افراد تقدیر می شد اما امسال با هدفی که عنوان شد محصولات و تولیدات داخل را به عنوان تقدیر در نظر گرفتیم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) با بیان اینکه ۳۰ برنامه در سه بخش به منظور بزرگداشت دهه کرامت تدارک دیده شده است، افزود:همچنین تفاهمی با برنامه «زنده باد زندگی» برای حضور خادمان فرهنگی امام رضا (ع) داریم که در مجموع شامل ۱۰ برنامه می شود، همچنین ۱۰ برنامه رادیویی و نیز برنامه‌های تلویزیونی برای پخش از سیمای استانی خراسان رضوی را تدارک دیده شده است، ضمن اینکه فعالیت بخش بین‌الملل را از طریق همکاری با رایزنی‌های فرهنگی پیگیری کرده و در اجرای برنامه به صورت زنده نیز در دستور کار قرار گرفته و در مجموع ۶۰ کشور در برنامه‌های مجازی دهه کرامت در بعد بین المللی مشارکت دارند.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام «محمدحسن مهدوی‌مهر»، طی سخنانی با بیان اینکه دهه کرامت برای آستان قدس رضوی از اهمیتی خاص برخوردار است، اظهار کرد: فعالیت‌هایی که در طول سال در سطح آستان صورت می‌پذیرد در دهه کرامت معرفی می شود. در آستان از روز نخست آغاز دهه کرامت تا سالروز ولادت امام رضا (ع) برنامه‌های متنوعی شامل بیش از ۱۰۰ عنوان، در بخش های حرم مطهر و بنیاد برکت، بنیاد بهره‌وری و سازمان علمی و فرهنگی تدارک دیده شده است.

رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضو‌ی با بیان اینکه صحن ها و رواق های حرم امام رضا (ع) میزبان برنامه‌های متنوع دهه کرامت خواهند بود، تصریح کرد: برنامه‌ها و فعالیت‌های آستان قدس به دلیل استفاده حداکثری از فضای مجازی، در سطحی گسترده اجرا می‌شود چنان که وارد فضای بین الملل شده است؛ در دهه کرامت باید به محتوا بیشتر پرداخته شود و امید داریم که بتوانیم در تعامل با اعتاب مقدس در داخل و خارج از کشور بر این بُعد فعالیت ها افزوده و به احیای امر اهل بیت(ع) که از تاکیدات ائمه معصومین (ع) است، بپردازیم.

 وی با اشاره به همزمانی دهه کرامت ۱۴۰۰ با انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، افزود: انتخابات از جلوه‌های مردم سالاری دینی است، مردم عزیز باز هم رشادت و بلوغ فکری خود را در این انتخابات نشان می‌دهند و با رأیی که به صندوق‌ها می ریزند دشمنان را مایوس خواهند کرد.

همچنین در ادامه «محمدصادق براتی» با اشاره به محدود شدن فعالیت‌های حضوری دهه کرامت به دلیل شیوع کرونا، گفت: با تجربه سال گذشته، برنامه‌ها را در فضای مجازی متمرکز کردیم  تا بزرگداشت این ایام به نحوی شایسته برگزار شود چراکه با اجرای شایسته این برنامه‌ها به نشاط معنوی و امید اجتماعی در جامعه کمک می شود، به ویژه آنکه این دهه با ایام انتخابات ریاست جمهوری نیز همزمان شده است.

معاون مدیریت و هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: برنامه های متنوع در بقاع متبرکه مشهد مقدس با رعایت پروتکل های بهداشتی تدارک دیده شده است. همگام با استان و ستاد استانی، ابلاغیه ای به فرمانداران ارسال شده و ستادهای شهرستانی را نیز برای بزرگداشت دهه کرامت فعال کرده ایم، همچنین است در ارتباط با اصناف و نیروهای مسلح و ... . صلوات خاصه امام رضا(ع) را در ساعت ۸ صبح و ۸ شب روز ولادت حضرت (ع) قرائت می‌شود؛ همچنین طرح نقاره زنی در سطح شهر مشهد را نیز مدنظر داریم که هنوز نهایی نشده است. آذین بندی و فضاسازی محیطی نیز انجام می شود.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین