عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۲۰۶
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
محمد عظیمی شاعر آیینی در برنامه «هیأت آنلاین» بر لزوم علمی بودن شعر هیأت تاکید کرد و گفت: هر بیتی اجازه ورود به هیأت را ندارد.

عقیق:مهمان آخرین قسمت از برنامه «هیأت آنلاین» با اجرای مصطفی صابر خراسانی، محمد عظیمی شاعر آیینی بود.  

عظیمی در ابتدا با اشاره به کتاب دوبیتی و رباعی‌هایش برای امام زمان (عج) با عنوان «تارهای صوتی گل» گفت: «مصحف»، «بیت‌های پیشانی بلند» و «عاشقانه‌ها» دیگر کتاب‌هایم هستند. زمانی که حاکمان به شعر توجه می‌کنند، این هنر پیشرفت کرده و تحول پیدا می‌کند. مثلا شعر هندی اصلا برای هند نیست و برای اصفهان است، اما چون جهانگیر خان در هند اهل ادب و جمع آوری شعر بود، این سبک را به نام هندی‌ها زد.

وی درباره پیدا شدن یک غزل از حافظ در کتابخانه شخصی جهانگیرخان ادامه داد: به این ترتیب تعداد غزل‌های حافظ به ۴۹۹ رسید و پیش از این ۴۹۸ غزل از حافظ داشتیم. این ناشی از دغدغه‌مندی او بود.

بهتر است بعد از طواف واژگان در حرم سیدالشهدا (ع) و نجف آن را وارد هیأت کنیم

این شاعر یادآور شد: ما سال‌هاست دغدغه شعر هیأت را داریم. در این زمینه مشکلات را مطرح کردیم، شعر هیأت باید شعر باشد و واژگانش تطهیر شوند، بعد وارد خیمه امام حسین (ع) شود. وگرنه هر بیتی که اجازه ورود ندارد. بهتر است ما دست واژگان را بگیریم و در حرم سیدالشهدا (ع) و نجف طواف بدهیم بعد آن را وارد هیأت کنیم.

عظیمی تاکید کرد: هر چیزی را صرف اینکه برای اهل بیت گفته شده، نمی‌توانیم به عنوان شعر بپذیریم. وقتی واژه غلط است و ایراد فنی دارد که نمی‌شود گفت چون برای اهل بیت گفته‌ایم ایرادی به آن وارد نکن! ما سال‌هاست گفته‌ایم و مسامحه نکرده‌ایم.

نوآوری گاه به شعر هیأتی ضربه می‌زند

وی اذعان کرد: ما هر روز دنبال نوآوری هستیم و این موضوع گاه چنان ضربه‌ای به شعر هیأتی می‌زند که فخامت آن را می‌گیرد. آنقدر درگیر فرم می‌شویم محتوا را فراموش می‌کنیم یا برعکس، در حالی که باید هر دو این‌ها را داشته باشیم. وقتی فقط دنبال سوز باشیم که شعر نمی‌شود.

این شاعر با بیان اینکه زبان و واژگان شعر امروز متفاوت شده، ادامه داد: برخی بین دو زبان جدید و قدیم گیر کرده‌اند و شاید پذیرای نسل جدید نباشند. این‌ها نمی‌توانند الگوی نسل جدید شعر باشند.  چند وقت پیش استاد انسانی با من تماس گرفتند و گفتند دانشجویت شعر مرا نقد کرده و من نتوانستم با او به نتیجه برسم که هر انسانی حق نقد دارد. ایشان می‌گفتند :«شعر با علم ادبیات کاملا متفاوت است» و من کاملا مخالف فرمایش ایشان هستم و معتقدم شعر کاملا باید علمی باشد.

عظیمی درباره اینکه اگر قرار باشد تنها در جزیره‌ای زندگی کنی کدام کتاب‌ها را با خودت می‌بری، گفت: «کمدی الهی» دانته را می‌برم که دوباره بخوانم. قرآن هم که قطعا همراهم هست. خیلی از قطعات حافظ را حفظم، ولی کتاب او را هم با خودم می‌برم. سعدی هم همینطور. دلم برای شعرای دیگر تنگ می‌شود، اما حالا که مجبورم فقط ۵ کتاب را ببرم آخرین کتاب نظامی را انتخاب می‌کنم.

«هیأت آنلاین» ویژه‌ برنامه ۳۰ قسمتی تهیه‌شده در پلتفرم هیأت‌آنلاین به نویسندگی حامد عسگری، اجرای صابر خراسانی و کارگردانی امیر تاجیک بود که در شب‌های ماه رمضان از وبسایت و اپلیکیشن «هیأت‌آنلاین» و سامانه‌های دیگر در فضای مجازی برای مخاطبان شب گذشته منتشر شد. 

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین