عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
روزهای آینده جاده‌های قم تا مشهد مقدس شاهد حضور جوانانی است که به عشق مولا و مقتدای خویش عزم خود را جزم کرده‌اند تا با پای پیاده به زیارت امام رضا(ع) نایل آیند و سختی راه را به شیرینی وصل منتهی سازند.

عقیق: «زیارت با پای پیاده» سنت دیرینه‌ای است که مورد توجه خاص اهل بیت(ع) خصوصاً امام حسن مجتبی(ع) بوده به گونه‌ای که روایت شده است ایشان 25 بار با پای پیاده به زیارت بیت‌الله الحرام رفتند.

علمای عالم تشیع نیز با تأسی از حضرات معصومین(ع) اقدام به زیارت با پای پیاده می‌کردند که می‌توان به طور نمونه به شیخ انصاری، ملاصدرا، آیت‌الله بافقی و نیز از بیت حضرت امام(ره) شهید مصطفی خمینی اشاره کرد که مسئولیت کاروان زیارتی پیاده‌روی را بر عهده داشتند و نیز شهید مدنی با همراهی عده از علمای ایران با پای پیاده به مشاهد اهل بیت(ع) مشرف می‌شدند، در عصر حاضر علمدار این سنت در ایران بی‌شک مرحوم حجت‌الاسلام علی‌اکبر ابوترابی بود که شوق زیارت با پای پیاده را در جان مشتاقان شعله‌ور ساخت.

هر چند که سنت پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا در تاریخ شیعه به ثبت رسیده است، اما چند سالی است که در ایران اسلامی به مناسبت دهه کرامت (دهه نخست ماه ذی‌القعده که آغاز با ولادت حضرت معصومه(س) و پایانش با ولادت امام رضا(ع) همراه است) اربعین حسینی پیاده‌روی به سوی مشهدالرضا(ع) قبله‌گاه ایران برگزار می‌شود.

به همین منظور گروهی از مردم قم به صورت خودجوش به منظور تجلیل از خاندان عصمت و طهارت و دو نور چشمان امام موسی بن جعفر(ع) مراسم پیاده‌روی از حرم کریمه اهل بیت تا حرم با صفای رضوی را برگزار می‌کنند. امسال، دهمین سالی است که جاده‌های قم تا مشهد شاهد حضور این شیفتگان عشق رضوی است.

این حرکت که از امروز (دوشنبه 28 مرداد ماه جاری) از جوار مسجد مقدس جمکران و مرقد نورانی حضرت معصومه(س) آغاز شده است، با شعار اعلام آمادگی برای دفاع از همه شئون عالم اسلام خصوصاً حرم عمه سادات حضرت زینب(ع) همراه است.

با اینکه ثبت‌نام از عموم مردم آزاد بوده است،‌ اما حضور جوانان در این کاروان بسیار چشمگیر توصیف شده است که همراه با پیرمردان راه در سفری سراسر نور و معنویت نهاده‌اند تا در شب ولادت حضرت معصومه(س) هم‌نوا با کبوتران حرم رضوی ندای «آمده‌ام ای شاه پناهم بده» سر دهند.

در طول برنامه، پیاده‌روی در هشت شهر قم، گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار، نیشابور و مشهد مقدس جلسه مدافعان حرم با حضور علما و روحانیون در نظر گرفته شده است، برگزاری نمایشگاه تصویری «تحقق تمدن اسلامی» با محوریت تحلیل‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از دیگر حواشی سنت پیاده‌روی رضوی امسال است که به طرح موضوعاتی نظیر تحولات مصر و شهید حسن شحاته، بحرین و جنایات آل خلیفه و سوریه شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) می‌پردازد.

در ادامه تصاویری از پیاده‌روی «حرم تا حرم» دهه کرامت سال گذشته را مشاهده می‌کنید:

 


منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین