عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
در سخنرانی حرم مطهر حضرت معصومه(س)؛
حجت‌الاسلام‌ حبیب‌الله فرحزاد با بیان اینکه متاسفانه اخلاق در جامعه امروزی به حاشیه رفته است، گفت: داشتن اخلاق از نماز واجب‌تر بوده و در اسلام نماز ستون دین محسوب می شود.

عقیق:حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد طی سخنانی در حرم حضرت معصومه (س) اظهار کرد: در روایات بسیاری به حسن خلق و سخاوت توصیه‌شده که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع در زمینه‌های فردی و اجتماعی است.

وی افزود: این دو صفت در روایات جایگاه ویژه دارند و در جامعه امروزی انسان‌ها به خاطر نبود همین دو صفت با معضلات و مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بیشترین پیام‌هایی که از طرف همسران، فرزندان و والدین از طریق مختلف به دست کارشناسان برنامه سمت خدا می‌رسد، حول محور همین دو موضوع اخلاقی است که از بداخلاقی و بخل شکایت دارند.

سخنران حرم حضرت معصومه (س) تأکید کرد: نبی خدا می‌توانست به هنگام مبعوث شدن، بگوید آمده‌ام تا نماز به پا کنم و عابد و عالم تربیت کنم اما مقصد و هدف بعثت اتمام و تکمیل مکارم اخلاق و گسترش صفات برجسته اخلاقی و کرامت‌های انسانی بود که در کلام نورانی حضرت نیز با صراحت بیان‌شده است.

وی افزود: همه انبیا برای تکمیل و گسترش مکارم اخلاق مبعوث شدند و رسول خدا نیز به‌عنوان خاتم پیامبران نسبت به اتمام و تکمیل نهایی این صفات برجسته الهی وظیفه داشتند.

فرحزاد در ادامه گفت: زحمات نبی خدا برای تربیت انسان‌ها بود چراکه وقتی انسان‌ها به‌درستی و با صفات اخلاقی تربیت شوند دیگر ظلم و جنایت و خیانت نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: همه قاتل‌های امام حسین علیه‌السلام نمازخوان بودند اما اخلاق دینی را نداشتند و مقابل امام معصوم شمشیر کشیده و حتی به اطفال نیز رحم نکردند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: متأسفانه اخلاق در جامعه امروزی به حاشیه رفته درحالی‌که داشتن اخلاق از نماز واجب‌تر است چراکه وجوب نماز که ستون دین است در روایات برای شکستن غرور و تکبر و ایجاد تواضع و مکارم اخلاقی است. حلاوت عبادت وقتی اخلاق حسنه را در پی داشته باشد چشیده می‌شود چراکه حلاوت عبادت طبق روایت تواضع و فروتنی است؛ شیطان بااین‌همه عبادات نتوانست در برابر حضرت آدم علیه‌السلام تواضع کند چرا حلاوت عبادت را نچشیده بود.

وی افزود: ریشه تمامی رذائل اخلاقی همین تکبر و غرور است که چه‌بسا باعث متلاشی شدن بسیاری از خانواده‌ها می‌شود. طبق روایت هر فردی از همه متواضع‌تر و افتاده‌تر باشد و دل خاضع داشته باشد به خداوند نزدیک‌تر است و از همه دورتر نسبت به خداوند مغروران و متکبران هستند.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین